Lamellbyte är svårt utan verktyg

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Jag håller på o byter lameller på min Honda ns125f.

Jag har kommit så långt att jag har skruvat bort fjädrarna och den plattan.
Men nu kommer ett jobbigt problem, Den muttern i mitten som håller fast "locket"
till lamellerna ser ut så här http://medlem.spray.se/ns125f/ns125f/mutter.JPG

I min mekhandbok står det att jag ska använda en Lock nut wrench till "muttern"
och en Clutch Center Holder som ska hålla fast så inte lamellerna snurrar när man skruvar.

Jag har varken en Lock nut wrench vad jag vet eller en Clutch center holder, hur fasen ska ja få loss den?
 
Ojj, det var en liten grejj.. :D

Seriöst dock, kallas lagermutter på svenska, det är standard för att klämma fast lager med spännhylsor, finns i olika storlekar, lm-1 å uppåt har jag för mig. Verktyg finns både som nycklar å som hylsor.

Mothåll får du eventuellt tillverka på något vis, annars funkar det säkert med hylsvarianten å en mutterpuffra om du inte har något mothåll.

/B
 
Last edited:
Okej tackar så mycket... vart kan man hitta bilder på dessa nycklar och hylsor?
 
Ja, det där kan vara riktigt j-vligt. När jag skulle göra samma grej tog jag två stabila plattjärn, skruvade ihop dom till ett V, skruvade fast skruvar i ändarna på V:et, och slipade skruvarna fyrkantiga så att dom greppade i splines:en på kopplingskorgen. Detta efter att ha pajat en kopplingskorg pga. att jag tog spjärn på fel ställe :kocko .

Lycka till! :tummenupp

EDIT: Sen får man, eller helst nån annan hålla kopplingen still så att man kan lossa muttern.
 
Nu äntligen fick ja loss skiten :tomten
Jag tog o skruvade fast en metallbit så inte lamellerna kunde röra på sig sen tog ja en liten skiftnyckel o satte i spåren på lagermuttern, sen så gick det o knacka runt den med en hammare :)
 
I sann Gnosjöanda ! Kanske fixa bättre verktyg så att du kan dra
den lagom ordentligt vid monteringen.
/u
 
Tips.
Leta rätt på ett rör (ganska grovt) med samma ytterdiameter som muttern.
Såga sen ur spår på röret så att de passar i splinsen på muttern. Har man
sen tillgång till svets kan man svetsa på en mutter i andra änden på röret
som kan användas för att moment dra vid återmontering.

Jag har bytt två kopplingar med mitt "rör", fungerar kanonfint.

//B
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top