HanneZ
Avställd
Ok, Jag visste inte att det låg så nära över 14,7. Hur man nu tolkar "nära". Tomgången kan man ju justera via varvet så det är ju inte så intressant o mäta lambda överhuvudtaget.
/ Hannes
/ Hannes
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
1) Vet inte, men om katen oxiderar t.ex. oförbrända kolväten så går det åt syre.HanneZ skrev:Jo, men ändrar katten lambdan? Det kanske den gör, jag minns ej.
Men som nämt tidigare så måste man ju ligga vid 14,7 för att katten ska fungera, så då borde tomgången ligga där eftersom annars vet ju inte besiktningen om katten fungerar.
HanneZ skrev:Nu hänger jag inte med. Passerat? Jag trodde det bara blev värre och värre. Vad är CHT och EGT? Har läst men glömt.
ulf_lundin skrev:1) Vet inte, men om katen oxiderar t.ex. oförbrända kolväten så går det åt syre.
Och det är ju syrehalten katen mäter; borde alltså visa lite fetare efteråt pga mindre syre kvar.
2) Det finns förstås ett intervall där katen funkar bra. Så litet som 14.7 - 14.7
är det nog inte. Men jag vet inte (det heller).
/u
#Olsson# skrev:Ja, jag vet inte. Kan det vara att man utgår från ett läge något rikare än "maxeffekt-blandning" (med väldigt liten effektförlust) samt tillsammans med stora effektuttag. Där är allt redan halvkritiskt. Man är dessutom på andra sidan toppen av CHT-kurvan. (ROP "Rich of peak") D v s något kallare än max CHT. Om man därifrån magrar en liten liten bit till absolut maxeffekt, så stiger CHT ganska brant. Omvänt kan man ju säga att om man blandar till max effekt så kan man feta-på något med minimal effektförlust men med rätt kraftigt sänkt CHT vilket är possitivt. (Fast jag måste erkänna att jag är bara en vanlig truckförare på Kungsängens Makaroner och är lite utanför mitt område just nu.![]()
triple skrev:Ditt resonemang låter vettigt iaf om man har en motor där allt brinner ända till strax före avgasventils öppning. Men egentligen pratar vi väll här om cylindertryck. Vi vill ha max cylindertryck strax efter ÖD, men har man en motor som är rätt konstruerad får man det om man kör lite fett (eller jag kan vara ute och cykla…) !?
Hur lång tid det tar för det hela att brinna upp beror ju både på rörelsen i cylindern OCH lambda. Så om det är magert, men rör sig snabbt kan man väll klara biffen och få allt att brinna innan ventil öppning och då klara sig från höga avgastempar?! Problemet är att tumbel hastigheten inne i cylindern är anpassad för runt lambda 1.0 för att inte ge spikningar eller för höga avgastempar…
Eller vill man ha så mycket tumbel som möjligt i alla lägen!? (fast det kommer ju ge viss effektförlust så för att klara förbrukning kanske man vill undvika det… ?!)
äh, nu blir det bara rörigare…
triple skrev:Ditt resonemang låter vettigt iaf om man har en motor där allt brinner ända till strax före avgasventils öppning. Men egentligen pratar vi väll här om cylindertryck. Vi vill ha max cylindertryck strax efter ÖD, men har man en motor som är rätt konstruerad får man det om man kör lite fett (eller jag kan vara ute och cykla…) !?
Hur lång tid det tar för det hela att brinna upp beror ju både på rörelsen i cylindern OCH lambda. Så om det är magert, men rör sig snabbt kan man väll klara biffen och få allt att brinna innan ventil öppning och då klara sig från höga avgastempar?! Problemet är att tumbel hastigheten inne i cylindern är anpassad för runt lambda 1.0 för att inte ge spikningar eller för höga avgastempar…
Eller vill man ha så mycket tumbel som möjligt i alla lägen!? (fast det kommer ju ge viss effektförlust så för att klara förbrukning kanske man vill undvika det… ?!)
äh, nu blir det bara rörigare…
Aha! NIRA det låter kul!andersson turbo skrev:Jag hoppas mycke på mitt nya NIRA system grabbarna där säger att den kommer att gå som en klocka![]()
Hittar ingen skala på x-axeln. Kan du tala om var effektmax resp. bsfcmin ligger ?RTR skrev:Men här är ett diagram som e rätt bra
ulf_lundin skrev:Hittar ingen skala på x-axeln. Kan du tala om var effektmax resp. bsfcmin ligger ?
/u
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |
|
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |