Lambdavärde

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nu tycker jag det är dags för en lambdatråd igen!

Jag har lite funderingar på vad lambda bör ligga kring vid följande situationer:
1. 100% gas lågvarv
2. 100% gas mellanvarv
3. 100% gas högvarv
4. 80% gas lågvarv
5. 80% gas mellanvarv
6. 80% gas högvarv
7. Tomgång
9. Motorbroms
10. Konstantgas/fart 50km/h
11. Konstantgas/fart 110 km/h
12. Fis-accelerationer

Någon som vet nåt bra ställe där man kan läsa om detta?

/ Hannes

Tja Hannez
Här kommer en fil (txt för det var bara det som var OK att ladda upp , men den importerar du lätt i Excel) med värden loggade under kvalet på Assen
Men komm ihåg att det som ofta sägs vara bra A/F värden ändras väldigt snabbt när man justerar kamtider (överlappet)

MVH
Johan

Bifogat

Ahh, intressant!

Lite förvirrande dock, vad händer vid 22.1(sekunder?). AFR går från 13.3 till 18 utan att du släpper gasen? Nåt konstigt med mätningen?

/ Hannes

HanneZ skrev:
Jag har lite funderingar på vad lambda bör ligga kring vid följande situationer:

Koppla in en högohmig voltmeter på din bils lambdasond så ser du resultatet för år av dyrbar utveckling och testning.

1..7) a/f 12.5:1
9) a/f 10:1 - 1000000:1
10..12) a/f 14.7:1

Har inte kollat vid just den punkten nu men snabba korta spikar uppåt i A/F med bibehållet TP på 100% är mina växlingar

Kanske är det en sån du sett!
Jag brukar inte kolla på värdena så tidigt utan först efter ett varv på banan
JR

HanneZ skrev:
Ahh, intressant!

Lite förvirrande dock, vad händer vid 22.1(sekunder?). AFR går från 13.3 till 18 utan att du släpper gasen? Nåt konstigt med mätningen?

/ Hannes

andersbrink skrev:

Koppla in en högohmig voltmeter på din bils lambdasond så ser du resultatet för år av dyrbar utveckling och testning.

1..7) a/f 12.5:1
9) a/f 10:1 - 1000000:1
10..12) a/f 14.7:1
Ok, tack! Törs man då fråga varför PowerCommander mappar efter RPM när det egentligen är tp som man är intresserad av? Det är ju helt fel.

edit: Mappa är väl fel ord, "justerar bränslebladning efter" menar jag

Last edited:
RTR skrev:
Har inte kollat vid just den punkten nu men snabba korta spikar uppåt i A/F med bibehållet TP på 100% är mina växlingar

Kanske är det en sån du sett!
Jag brukar inte kolla på värdena så tidigt utan först efter ett varv på banan
JR
Ja just, det pratade vi ju faktiskt om senast.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Ok, tack! Törs man då fråga varför PowerCommander mappar efter RPM när det egentligen är tp som man är intresserad av? Det är ju helt fel.

Man vill mappa mot vilken last motorn har
detta kan man hitta på många sätt
rpm + TP
insugstryck (MAP)
Flödesmätare (MAF)

En powercommander är ett billigt verktyg som endast gör det möjligt att förändra de parametrar som din ECU skickar ut

HanneZ skrev:
Nu tycker jag det är dags för en lambdatråd igen!

1. 100% gas lågvarv
2. 100% gas mellanvarv
3. 100% gas högvarv
4. 80% gas lågvarv
5. 80% gas mellanvarv
6. 80% gas högvarv
7. Tomgång
9. Motorbroms
10. Konstantgas/fart 50km/h
11. Konstantgas/fart 110 km/h
12. Fis-accelerationer

Någon som vet nåt bra ställe där man kan läsa om detta?

/ Hannes

Om du avser bästa effekt så finns det inget absolut bäst generellt värde. Det är unikt för varje motortyp - typ. Men runt 0.85-0.90. Motorboms - oändligt och för 10..12 - lamda 1.0 med kattar brukar vara målet.

PC justerar för rpm och TP. Man fäster en kabel mellan pc'n och TPS-en.

Ok, senast jag kikade på pc-programvaran tyckte jag mig bara finna att man kunde göra mappar efter rpm. Det vad nog till PC2 dock, antingen har det blivit bättre eller så missade jag något.

Någon som vet Lambdatalet då motorn drar minst bensin? Jag vet att det ligger strax över 14.7 men har inte hittat vad det är.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Någon som vet Lambdatalet då motorn drar minst bensin? Jag vet att det ligger strax över 14.7 men har inte hittat vad det är.

För miljön är 14.7:1 det mest optimala, klenare blandning än så och du släpper ut NOx i onödan iom för het förbränning. Hojen börjar på att misstända runt 17:1 - 18:1. Minst drar den om du har en blandning på 10000000000000000:1 :D

HanneZ skrev:

/ Hannes

Det sägs att det är runt 15:1(AFR) Tydligen är det när man har tillräkligt med syre så all bensin förbrukas. Verkar påminna om samma idé som för bästa effekt - tillräkligt med bensin så allt syre förbrukas.

(med reservation för att vi pratar AFR nu och inte Lambda vilket inte är samma sak)

andersbrink skrev:
För miljön är 14.7:1 det mest optimala, klenare blandning än så och du släpper ut NOx i onödan iom för het förbränning. Hojen börjar på att misstända runt 17:1 - 18:1. Minst drar den om du har en blandning på 10000000000000000:1 :D
Ajuste, lite trög idag, förstod precis varför jag inte hittat något värde :)

15:1. Är det minsta möjliga utan att vara skadligt för ventilerna vid cruise?

/ Hannes

Varför skall tomgången ligga så fett föresten? På bilar måste den ju ligga vid 14.7:1 för att gå igenom besiktningen.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Varför skall tomgången ligga så fett föresten? På bilar måste den ju ligga vid 14.7:1 för att gå igenom besiktningen.
Är inte det mätt efter luft-in-i-avgaset och efter katen ?
Dom går väl inte in och mäter 'nära' cyllen, dvs. vad själva motorn ser/ger ?
/u

ulf_lundin skrev:
Är inte det mätt efter luft-in-i-avgaset och efter katen ?
Dom går väl inte in och mäter 'nära' cyllen, dvs. vad själva motorn ser/ger ?
/u
Jo, men ändrar katten lambdan? Det kanske den gör, jag minns ej.

Men som nämt tidigare så måste man ju ligga vid 14,7 för att katten ska fungera, så då borde tomgången ligga där eftersom annars vet ju inte besiktningen om katten fungerar.

/ Hannes

HanneZ skrev:
15:1. Är det minsta möjliga utan att vara skadligt för ventilerna vid cruise?

/ Hannes

Jag tror, har du klarat dig ända till 15:1 har du redan passerat faran och toppen på både CHT och EGT. Magrare du ytterligare gör det kallare och kallare.

#Olsson# skrev:
Jag tror, har du klarat dig ända till 15:1 har du redan passerat faran och toppen på både CHT och EGT. Magrare du ytterligare gör det kallare och kallare.
Nu hänger jag inte med. Passerat? Jag trodde det bara blev värre och värre. Vad är CHT och EGT? Har läst men glömt.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back