Lambdamätare - frågor

  • Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Jag har läst en del om en sån där lambdamätare. Om man har en sådan kan man då bestycka hojen själv? Vet att det varit uppe tidigare men jag tyckte mig inte riktigt få svar då. Vet också att det va någon billighets modell som det länkades till, fungerar sådana? Duger dom att använda. Den låg ju i prisklassen 3 tusen nåt har ja för mig?!!?

Nån som kan detta?

/ Hannes
 
hitta nu från en gammal tråd, länken http://www.mtr.se/ har ju en sådan längst ner på sidan för 2000. Passar den till mc, kan man köpa en sådan och sen justera nålläge, huvudmunstycke efter vad den där anger.

/ Hannes
 
ytterliggare fråga, bredbands-lambda? När behövs det? Har förstått att den billiga är av den andra sorten, samt att den billiga var mer känslig på den feta sidan. Men vilken behöver jag om ja ska justera in mina hojar?

/ Hannes
 
Läste även i tidigare tråd att ni skrev en del om turbo, går det att justera turbo hojar/bilar med en sådan lika väl? Är det någon skillnad?

Om en 4-takt har dåliga ringar och förbränner olja, blir då värdet felaktigt? Hur är hållbar heten på dem? Måste man byta den där sensorn som sitter i avgasröret ofta? Kanske aldrig?

Varför måste sensorn svetsas fast? varför räcker det inte med att skruvas fast? Går det bra att sätta den ungefär mitt på avgasssytemet?

Förvärmare / icke förvärmare?

Den där som jag länkade till hade ju dioder som visade magert/fett/ok värde. Men det verkar va olika meningar om vilket lambda värde man ska ha?

Är ett vettigt alternativ att hitta en bredbandssond på skroten från en bil o sen bygga sig en egen mätare?

Har nu även läst att nån skrev att den bara dög till att använde efter mappning? Jag vill framför allt använda den till att justera vid avgassystem/luftburks modifikationer. Jag har inte så där jätte höga krav på att hojen måste va exakt inställd. Men dugligt iaf. Vill inte ha några brända ventiler och vill inte att den drar 1 l /mil.

Flertråds sond/entråds sond? Flertråd är bättre antar ja? Syrgas censor? Bra/dåligt?

/ Hannes
 
Last edited:
1) Tror att 2000:- varianten duger rätt bra för amatörer. Iaf bättre än 'gehör'.
1.5) tror inte nån motor drar så mycket olja att blandningen ändras......
1.8) behövar aldrig bytas (i princip...)
2) sonden svetsas inte, men väl muttern man fäster sonden i. Köper man mätare + sond brukar det följa m en mutter el två, + bult/skruv att ha där om/när du inte har sensorn på plats. Annars kan en mek. verkstad fixa en sån, gängan väl stor för amatörfixaren kanske .
3) värmningen borde inte behövas om den sitter på lagom avstånd från toppen. Kan ju prova utan att koppla in värmningen, kanske bara längre uppvärmningstid då.
4) vilket lambdavärde man vill ha beror på vad man vill uppnå. Oftast snålt vid jämn låg gas o fetare vid pådrag o mycket gas.
5) köpa byggsats f bredbandslambda säkert helt ok. Bredbandslambdan har ett bredare mätområde, den är bättre helt enkelt.

i vänlig hast
/u
 
HanneZ skrev:
Om en 4-takt har dåliga ringar och förbränner olja, blir då
värdet felaktigt?
Om kolvringarna så slut kommer hojen inte ens att starta.

HanneZ skrev:
Hur är hållbar heten på dem? Måste man byta den där
sensorn som sitter i avgasröret ofta?

Även om dom håller längre än 10 år bör man byta ut dom. Kör du med blyad
bensin eller med en ohemult fet blandning kommer den att bli trasig snabbare.
Med blyad bensin räcker det med en 1/2 tank innan sensorn är torsk.

Bredbandslambda har sin funktion i en Dynobänk annars bara på en hoj
med "constant closed loop EFI" - om du nu inte har pengar över att
spendera.
 
ulf_lundin 3) värmningen borde inte behövas om den sitter på lagom avstånd från toppen. Kan ju prova utan att koppla in värmningen skrev:
Hur som helst så vill man väl ha den efter att krökarna gått ihop så att man inte bara mäter på en cylinder eller hur? Är efter kollektorn en bra plats?

/Joppe
 
Har letat runt och blir nog att köpa en vanlig sond på biltema och sen bygga mig en en avläsare. De blir ungefär som den där på sidan jag angav. Detta är mest för att laboera med samt att kunna få en hyffsad inställning, är ju dessutom bra att kolla bl.a. när man haft av förgasarna o se så att värdena stämmer hyffsat med dom innan etc etc.

tack för alla svar!
 
men de där e för bredbands-lambdasond va? Det blir aningen dyrt.

Vad är det som hindrar mig från att läsa av värdet direkt med en volt meter, va inne hos en elektriker snubbe ida som sa att dom hade en billig digitalmeter knappt drog nån ström och var jätte snabb att ge utslag. Blir det för svåravläst? Så länge ja vet vilket volt tal som vilken lambda motsvarar så borde de väl gå?

/ Hannes
 
Ja, wbo2 är f bredbandslambda.
Nej, sonden är väldigt olinjär. Digitalt instrument kan du glömma helt. Du kommer bara se en massa siffror ändra sig hela tiden.
/u
 
ahh ok, men är det så att alla sonder ger samma volvo vid ett visst lambda? eller skiljer dig sig?
 
HanneZ skrev:
Vad är det som hindrar mig från att läsa av värdet direkt med en volt meter

In-impedansen på den voltmetern måste vara i megaohm-området
eftersom Lambda-sondens inre resistans är väldigt hög och klarar
inte av att driva en billig 100 k-ohms (ingångsimpedans) voltmeter.

Kejrå, jag erkänner... jag har även designat analog och digital hårdvara på Tre Korvar i min karriär (1984-1988, 1993-1997). :D
 
Faktum är att jag använde digitalt instrument när jag bestyckade mina FCR39:or med hjälp av en vanlig bilsond.

Höll först på med att löda ihop lysdioder med jag tyckte det var bättre att veta vilken utspänning jag faktiskt fick från sonden.

Sonden satt i kollektorn och jag var tvungen att använda förvärmningen annars fick jag för magra siffror tror jag att det var.

Använde den mest för att välja rätt nål samt tomgångsmunstycke.
Kunde tydligt se att nålen var för smal då blandingen var för fet vid vanlig cruise.

Lyckades till sist med min FZ750/fzr1000 motor nå 0.5 l/mil vid lugn körning och 136 bakhjuls hästar (dynojet bänk). Det är jag mycket nöjd med.

Det tog dock tre nålar, tre tomgångsmunstycken och diverse huvudmunstycken innan jag kom rätt.
Vid bänkningen fick jag svart på vitt att jag med sondens hjälp valt rätt huvudmunstycke, då vi monterade ett steg större huvudmunstycken så sjönk effekten.

För mig funkade alltså en digital voltmeter även om det inte är idealt.



ulf_lundin skrev:
Ja, wbo2 är f bredbandslambda.
Nej, sonden är väldigt olinjär. Digitalt instrument kan du glömma helt. Du kommer bara se en massa siffror ändra sig hela tiden.
/u
 
Deefred skrev:
Faktum är att jag använde digitalt instrument när jag bestyckade mina FCR39:or med hjälp av en vanlig bilsond.

Höll först på med att löda ihop lysdioder med jag tyckte det var bättre att veta vilken utspänning jag faktiskt fick från sonden.

Sonden satt i kollektorn och jag var tvungen att använda förvärmningen annars fick jag för magra siffror tror jag att det var.

Använde den mest för att välja rätt nål samt tomgångsmunstycke.
Kunde tydligt se att nålen var för smal då blandingen var för fet vid vanlig cruise.

Lyckades till sist med min FZ750/fzr1000 motor nå 0.5 l/mil vid lugn körning och 136 bakhjuls hästar (dynojet bänk). Det är jag mycket nöjd med.

Det tog dock tre nålar, tre tomgångsmunstycken och diverse huvudmunstycken innan jag kom rätt.
Vid bänkningen fick jag svart på vitt att jag med sondens hjälp valt rätt huvudmunstycke, då vi monterade ett steg större huvudmunstycken så sjönk effekten.

För mig funkade alltså en digital voltmeter även om det inte är idealt.


Det är STOR skillnad på bredband och vanlig. Bredband måste du ha en smart drivare. Men "vanlig" räcker det med voltmeter.

Jag har en bredband kostade runt 3000 med sond (wbo2). jag letar efter en Palm handdator för att logga varvtal/lambda/trottleposition. Min sond sitter på cylinder 1 före kollektorn för att jag vill ha snabb respons. Orkar inte skriva mer läs på wbo2.com
 
triple skrev:
Min sond sitter på cylinder 1 före kollektorn för att jag vill ha snabb respons.
1) Mäter enbart cyl 1; är det bra ? Sitter nära kollektorn ?
2) Fördröjningen till efter kollektorn borde väl inte vara så stor, åtminstone med mänskliga mått mätt; Är det för loggningens skull du vill ha minsta möjliga fördröjning ?
en nyfiken
/u
 
ulf_lundin skrev:
1) Mäter enbart cyl 1; är det bra ? Sitter nära kollektorn ?
2) Fördröjningen till efter kollektorn borde väl inte vara så stor, åtminstone med mänskliga mått mätt; Är det för loggningens skull du vill ha minsta möjliga fördröjning ?
en nyfiken
/u

Fördröjningen är liten så länge man har rejäl öppning på trotteln, men jag vill framförallt få bättre körbarhet vid just på/av-slag och då kommer det ganska lite gas (avgaser). (Man kan ju kompensera ganska bra för det eftersom jag har en pump-map för motorn som den var original, men det är bättre att inte tänka/räkna för mycket)
Jag skall alltså logga lite när jag kör runt på gatan (minnet räcker för några timmar) och sedan tar jag varje punkt (trottel/varvtal) för sig och får ut lambdat på den punkten. Sedan är det bara att lägga till/draifrån lite lagom i mapparna. (ungefär som Björn gjorde med Skölds hoj någon gång i sommras...)

Dessutom är det så att det redan sitter en binärlambdasond på hojen, jag tar helt enkelt och använder det hålet och simmulerar en binärsond (genom wbo2:an) till ECU så den gillar läget också.

EDIT: lite snabbt skrivet...
 
Last edited:
Deefred skrev:
Faktum är att jag använde digitalt instrument när jag bestyckade mina FCR39:or med hjälp av en vanlig bilsond.

Höll först på med att löda ihop lysdioder med jag tyckte det var bättre att veta vilken utspänning jag faktiskt fick från sonden.

Sonden satt i kollektorn och jag var tvungen att använda förvärmningen annars fick jag för magra siffror tror jag att det var.

Använde den mest för att välja rätt nål samt tomgångsmunstycke.
Kunde tydligt se att nålen var för smal då blandingen var för fet vid vanlig cruise.

Lyckades till sist med min FZ750/fzr1000 motor nå 0.5 l/mil vid lugn körning och 136 bakhjuls hästar (dynojet bänk). Det är jag mycket nöjd med.

Det tog dock tre nålar, tre tomgångsmunstycken och diverse huvudmunstycken innan jag kom rätt.
Vid bänkningen fick jag svart på vitt att jag med sondens hjälp valt rätt huvudmunstycke, då vi monterade ett steg större huvudmunstycken så sjönk effekten.

För mig funkade alltså en digital voltmeter även om det inte är idealt.
Ahh.. det där verkar ju lovande. Jag har hittat en elektronik-ingenjör på skolan som ska ordna till en mätare som använder både dioder och en digitalmätare. Så jag hoppas på att det ska bli bra. Det blir nog kollektorn, så jag får väl satsa på förvärmning. Fördröjningen borde väl inte spela så stor roll om man inte är så exakt.

Tack så jätte mkt för alla tips o svar!

/ Hannes
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top