Lambda-sond på förgasarhoj, lite funderingar

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Satt här på jobbet och började fundera på om det kunde vara lönt att ha lambdasond på en vanlig förgasarhoj (har inte tänkt mig nåt sånt på min iofs :rolleyes: ). Finns det sonder att köpa som är smidiga och lätta att montera i avgassystemet? Dom till bilar är väl rätt stora, och inte så smidiga att sätta i ett hoj-grenrör kanske.

Om det finns sonder som passar bra för nåt sånt, är det i så fall bara 12v- matning till dom, och sen mäter man spänningen ut eller hur brukar det funka?

Tänkte att det ju borde vara ett grymt praktiskt verktyg när man håller på och bestyckar om förgasare och så.

....så kom igen nu, upplys mig!! :)

Akrapovic evolution har lambda sond. Jag har evolution. Ska snart ombestycka o så och har hört att det är mkt bra att ha. Allt blir genast 1000 ggr lättare.

BillSkullman skrev:
Akrapovic evolution har lambda sond. Jag har evolution. Ska snart ombestycka o så och har hört att det är mkt bra att ha. Allt blir genast 1000 ggr lättare.

Oki, är det ett helsystem?
Hur läser du av värdet? Får man med en schysst liten enhet till det eller mäter du direkt med en multimeter eller nåt?

Som jag förstått det (Visste inte ens vad det var när jag köpte helsystemet) så kopplar man bara in nån läsdosa på sonden, men tror att det är nån speciell sak, ingen enkel multimeter. Jag har aldrig använt den så jag vet faktiskt inte riktigt..

BillSkullman skrev:
Som jag förstått det (Visste inte ens vad det var när jag köpte helsystemet) så kopplar man bara in nån läsdosa på sonden, men tror att det är nån speciell sak, ingen enkel multimeter. Jag har aldrig använt den så jag vet faktiskt inte riktigt..

Jag kollade lite på deras hemsida nu, och det verkar bara vara ett hål där man kan sätta i en sond. Säkert en bra grej, men jag var mer inne på om man kunde köpa en sond löst, borra hål, koppla in och mäta själv. Det är ju ett spänningsvärde man får och det är möjligt att man behöver bättre känslighet än en vanlig multimeter har.

Får se om nån mer har nåt att säga om detta. :)

Om man ställer om trådvisningen till att visa äldre trådar ger en sökning på "lambda" en hel del..

Jo det har utförts redan på förgasarhojar, det ger ju besked om hur bestyckningen är tex.
Många rallyåkare använder dem med även om de har förgasare.
Så är man lite för pillande med sånt där så är det klart värt det.

Ugluk skrev:
Om man ställer om trådvisningen till att visa äldre trådar ger en sökning på "lambda" en hel del..

Ja, ok! Det förklarar varför jag bara fick 2 halvbra träffar. :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...