Lambda-provkörning(film)

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Nu har jag provkört min hoj ordentligt med lambdasond o tillhörande meter. Vad man ser är lambdametern samt varvräknaren så det är ingen kul film att se. Jag vill ha synpunkter på vad ni tror om resultatet. Hojen är en Suzuki GSX-R600W -92, vet ej om det är orginalbestyckning, ska kolla detta i eftermiddag. Slipon och kn-filter är monterat.

Synpunkter från andersbrink är att den går för snålt på fullgas men ok i övrigt, han tycker minst två storlekar större i huvudmunstycke så att metern bottas när man ger fullt.

R2(som kör på filmen) tycker att den bluddrar lite på mellanvarv och tyckte förslagsvis att höja nålen en snäpp vore nåt. Likaså tyckte även Bj0rn som för övrigt tror att lambdan ger felaktiga värden då sonden är för temperaturkänslig.

Är tacksam för alla synpunkter, skall prova med andra munstycken och skall även prova med att bara höja nålen och provköra och återkomma med mer filmer.

Filmen är 5 min lång och 128 mbyte stor, men som sagt inget kul att se utan är enbart i vetenskapligt syfte :)

http://sege.nu/film/MOV04697.MPG

/ Hannes

Hojen va orginalbestyckad, 105 i huvudmunstycke, 32.5 i lågfart, nålen står i mitten, hittar inte i min manual om det är orginal men jag skulle tippa på de!

Vad är två storlekar större än 105? Det sitter 115 i min 750 förgasare, tänkte ifall ja kunde använda dem?

/ Hannes

Nu är 110 munstycken inköpta, skall prova dessa o provfilma så fort tillfälle ges!

Väldigt va min tråd drog åt sig intresse :)

Nu har jag bytt till 110 munstyckena, en liten provkörning gjord men märkte ingen direkt skillnad, provade att göra en roll-off men motorn verkade följa gaspådraget, ev. ordentlig provkörning med kamera görs ikväll, kanske imorrn kväll!

/ Hannes

japps, hoppas på att vi kan provköra imorgon, ska bli intressant att se vad resultatet blev

#Olsson# skrev:
När instrumentet visar ungefär mitten, är det miljö-optimalt eller effekt-optimalt?
Inget av dem, max effekt ligger i början av de feta, mest ekonomiskt ligger i slutet på de magra(ungefär). Har en bild på de där ska försöka leta upp den.

HanneZ skrev:
Inget av dem, max effekt ligger i början av de feta, mest ekonomiskt ligger i slutet på de magra(ungefär). Har en bild på de där ska försöka leta upp den.

Mja, inte riktigt det där med feta. En vanlig smalbandslambda kan inte korrekt detektera mycket mer än 14.5 +/- 1.0. När den visar vrålfett med din lambdamätare och du ser flimmer på den "fetaste" lysdioden är det runt 13.5:1. 12:1 är maxeffekt. Huvudmunstycket "full gas" ska ställas med färgen på isolatorn i mitten på tändstiftet. Mörkbrun/mörkröd är fett på full gas. Alla andra "trottellägen" (under 1/2 gas) ska ligga runt 13.5:1 - 14.5:1

ahh ok, dra ur max, stänga av o kolla stift kan ju va en bra idé.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...