Lambda mätare

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Någon som vet var man hittar en bra lambda mätare till vettigt pris att ha fast monterad på hojen,hur är tillförlitligheten?

gsxr1200 skrev:
Någon som vet var man hittar en bra lambda mätare till vettigt pris att ha fast monterad på hojen,hur är tillförlitligheten?

Man bör nog köpa en med bredbandslamdasond, en som har fler än 10lysdioder. För dom enklare med 10dioder visar bara antingen eller snålt eller fet.

Det billigaste du kan göra är att köpa en begagnad från en skrot från en bil som inte gått mer än 10,000 mil, max 100 spänn.

Om du köper en beg lamdasond kolla att det är en bredbandslamda, jag tror inte alla bilar har sådana.

Att en mätare har mer än 10 dioder är ju inte samma sak som bredbandslambda.
En mätare som har fler dioder är kanske mera överskådlig men den är ju fortfarande en smalbandslambda.
bredbandslambda = 0-5v
smalbandslambda = 0.1-1v
Sen undrar jag vilken bil har en bredbandslamda monterad orginal???
Det är ju ingen billig historia

Gildemeister skrev:
Att en mätare har mer än 10 dioder är ju inte samma sak som bredbandslambda.
En mätare som har fler dioder är kanske mera överskådlig men den är ju fortfarande en smalbandslambda.
bredbandslambda = 0-5v
smalbandslambda = 0.1-1v
Sen undrar jag vilken bil har en bredbandslamda monterad orginal???
Det är ju ingen billig historia
Hur bra funkar en så kallad smalbandslambda?Motornord har en för 1150:-utan sond med 8 doider.

gsxr1200 skrev:
Hur bra funkar en så kallad smalbandslambda?Motornord har en för 1150:-utan sond med 8 doider.

Det finns massor skrivet om just det - här på forumet. I kort, smalbandslambda är bra för att justera in allt utom full gas.

Bredbandslambdan finns på en av Hondas 90-tals modeller.
Honda Civic VX, 1992-1995, #36531-P07-003
Finns även en som heter "Ekland OS791".
Även Bosch har en bredbandslambda.

Kika även på diy-wbo2 sidan, http://lists.diy-efi.org/mailman/listinfo/wbo2

ang lambda

Bj.O.rn skrev:
Hej
jag är intresserad av en lambda då jag gillar att böka lite själv med grejerna.
Kollade att du köpt en sådan som jag var intresserad av.
Frågorna jag har är dessa

1. kan man få en fullgod mappning om man mappar efter A/F?

2.Dom lambdasignaler man får ut, kan man ta dessa värden och göra en kurva med

(Lambda värde kontra varvtal och spjällägesgivarens signaler.)Kan dessa sparas?

Anledningen är att jag tänkte att man kunde få en kurva att gå efter vid justering av powercommandern?

Tänker jag rätt då?

3.Pris på byggsatsen och om du tycker att den funkar bra.

skulle vara mkt tacksam för svar då du verkar kunnig inom detta område.

Innovate motorsport´s LC-1, bredbands med vattentät kontrollenhet.
XD-16, digitalt visarinstrument med både sifferdisplay, LED stapel och loggfunktion. Tyvärr inte vattentät så den bör monteras skyddat.
LC-1:an är programmerbar så man kan använda nästan vilken typ av visarinstrument som helst.

http://www.innovatemotorsports.com

LC-1 + XD-16 kostade ca. £200 från England (köpte ett kit förra sommaren), PM:a om du vill ha mailaddress till en leverantör.

rrp skrev:
Anledningen är att jag tänkte att man kunde få en kurva att gå efter vid justering av powercommandern?

Det här är nog det struligaste momentet. Pc;n tar inte mot någon "kurva". Om du skall korrigera större delen i en pCommander-tabell, måste du först köra under dessa kombinationer(tp och rpm) Sedan förmodligen köra datan genom någonting som på ett smidigt sätt genererar ny data. Jag kör i Excel och det funkar kannonbra. (Ett gammalt inlägg om det finns här)

Jo

Saken är en att jag har en mätdator 8 kanalig som kan mäta 0-10 volt samt 0-20 ma

tänkte att jag kunde använda den till att logga tp samt rpm samt lambdavärdet och sedan jämföra det med vad powercommandern är inställd på.

Då får jag fram en kurva i ett diagram men frågan var om det går att få ett fullgott resultat genom att använda A/F värdet för justering.

Då ser man ju i diagrammet vid vilket varv den går magrare eller fetare.
Om man då kör en förbestämt körschema borde man väl få en rättvis inmappning eller?

Kanske har helt fel men det är ju därför man frågar.
Tackar på förhand

rrp skrev:
Saken är en att jag har en mätdator 8 kanalig som kan mäta 0-10 volt samt 0-20 ma

tänkte att jag kunde använda den till att logga tp samt rpm samt lambdavärdet och sedan jämföra det med vad powercommandern är inställd på.
TP går bra. Bara 0-5 V (ca) Lambda går bra om tillhörande kontroller har utgång för detta. LC-1 har två analoga ut så det skulle funka. Samma blir det (väl) för rpm. Det behövs någon kontroller som tar hand om allt, konverterar datan till just rpm.

edit: Möjligen går det att plocka signalen direkt från lambdasensorn. Osäker.

Då får jag fram en kurva i ett diagram men frågan var om det går att få ett fullgott resultat genom att använda A/F värdet för justering.
A/F funkar ganska bra.

Då ser man ju i diagrammet vid vilket varv den går magrare eller fetare.
Om man då kör en förbestämt körschema borde man väl få en rättvis inmappning eller?
Om du med "inmappning" menar en nära nog fullständig mappning av alla kombinationer av tp o rpm - så blir det extremt svårt. Även med utrustning och hjälp-verktyg, program etc så är det ingen lek. Men t ex en enskild fullgasrepa bör gå att justera in hyfsat efter ett diagram.

Last edited:
Oki..
jag vet ju att en mappning hamnar runt 2-4000 kr och ger absolut det bästa resultatet men ändå känns det roligare att köpa en bredbandslambda och laborera lite själv.
Man e ju sån till naturen.Nyfiken

Sen om det blir bra det vete väl fan men dynojetbänkarna står ju alltid kvar:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg