Tusen takk for info, alle sammen

.
Jeg har undersøkt litt på egen hånd i dag. Jeg har funnet ut at hvis det er snakk om en hjelm laget av glassfiber eller annet fibermateriale, er det ikke noe problem med klistremerker. Akkurat som klippet fra Youtube viser. Men gjelder det hjelm laget av plast,
må man undersøke i hvert enkelt tilfelle hva hjelmen tåler av lim som er på klistremerkene.
Når det gjelder lakkering av glassfiber eller annet fibermateriale, er det mange påstander om hva som går og ikke går. Men det kan se ut som at de fleste som driver med paintbrush bruker Acrylic Enamels. Et kjent fabrikat her er House of Kolor. Til klarlakk kan det se ut som Urathane clear coats er trygt. Men er det snakk om en hjelm laget av plast, ville jeg
ikke tenkt på å lakkere den i det hele tatt. Da ville jeg heller kjøpt en glassfiber hjelm og lakkert denne.
Det jeg funderer på å gjøre, er å sette sammen en egen design ved hjelp av ferdige dekalsett til hjelmer. Og lakkere med klarlakk til slutt for å beskytte klistremerkene.
I de norske reglene står følgende:
60.2.11.6
Fører må bruke hjelm som er uskadet, har god passform og er festet godt.
60.2.11.7
Kun helhjelmer av glassfiber/kevlar med splintsikkert visir er tillatt. Hjelmene skal ha en av følgende standarder for godkjenning:
Europa: ECE 22-05, "P"
Japan: JIS 8133 : 2000
USA: SNELL M 2005
Min kommentar: Plast er altså utelukket. Som UK importøren av ARAI hjelmer sier - det er ikke noe problem med klistremerker på glassfiber hjelmer.
60.2.11.8
Visir må være splintsikkert materiale.
60.2.11.9
Engangs "tear-offs" er tillatt.
60.2.11.10
Alle spørsmål vedrørende tilpassning eller tilstanden på utøverens bekledning og/eller hjelm skal avgjøres av sjefen for teknisk kontroll, som kan, hvis han ønsker det, ta kontakt med produsenten før han tar avgjørelsen.
Til maskinkontroll:
60.2.12.19
Kjøreren skal vise fram kjøreutstyret. Hjelmen skal være merket.
Min kommentar: Jeg kan ikke se noe i dette som tilsier at lakkering av hjelmen skulle være ulovlig. Spesielt ikke hvis man benytter seg av lakktypene nevnt tidligere i innlegget. Dette betinger selvsagt at fabrikat og typegodkjenningsmerke er lett synlig slik at man ser at hjelmen oppfyller kravene til standarder.
De svenske reglene er litt strengere på grunn av setningen:
Hjälm får inte i något avseende ändras eller modifieras. I teorien vil kanskje det utelukke både klistremerker og lakkering? Spørsmålet er: Hvor strengt dette håndheves i praksis?
Det eneste jeg kan se som et argument for å ikke tillate lakkering/klistremerker, er at da kan man gjemme skader på hjelmen og slippe ut på banen igjen med en hjelm som ikke gir like god beskyttelse, hvis man selv er dum nok til å forsøke et slik stunt. Men det er vel ikke slik at førere i Norden skiter i egen sikkerhet og derav må reglene håndheves veldig strengt for vår egen del, mens ute i Europa er førerene så voksne at der går det greit at man dekorerer sine egne hjelmer?
Det store spørsmålet er: Hva sier man i maskinkontrollen når man ankommer med sin nydesignede hjelm? Er det noen som har noen erfaring med dette? Håndheves det så strengt at det ikke er lov med klistremerker og klarlakk i det hele tatt, eller er det OK hvis det er gjort på en ordentlig måte og ser bra ut?
Beklager langt innlegg. (Hvis du har vansker med å forstå min norska, kan du forsøke
Google Translate sin versjon og se om den gir mer mening

)
Edit: Vi kjører like mye i Sverige som i Norge, så jeg er like interessert i hvordan dette håndheves i Sverige.