Lakkere hjälm

oktrg500

Twostroke only
Gick med
8 Dec 2009
Hoj
Aprilia RS125, Suzuki RG500
Hei,

Vi kunne tenke oss å designe vår egen dekor på hjelmene.

Tradisjonelt, heter det seg at man skal ikke lakkere eller sette på klistremerker på en hjelm. Begrunnelsen har vært at løsemidler i lakken kunne svekke hjelmens styrke (Mest aktuelt ifbm plasthjelmer?). Videre ville man hindre at man kunne skjule skader med lakk eller klistremerker.

Jeg kontrollerte nettopp det norske reglementet og fant ikke noe forbud mot lakk eller klistremerker.

Hvordan er praksis rundt dette med dekor av hjelmer? Nå og da ser man jo förere med eget design på hjelmen.

Det finnes mange fine hjelmdekaler på nettet som kan brukes til å lage sitt eget design. Vi tenkte å kjøpe slike dekal kit. Men for at det skal bli holdbart, kunne jeg tenkt meg klarlakk utenpå klistremerkene.

Kan man gjøre som man vil? Er det strengt forbudt? Er det tillatt under visse betingelser?

Såhär säger de svenska reglerna :

8.1 Skyddshjälmar
Vid all körning med tävlingsfordon ska såväl förare som passagerare bära godkänd skyddshjälm, dock undantages förarpresentationer där tävlingsledningen anbefallt annan utrustning. Hjälmen ska vara i felfritt skick. Förare och passagerare är personligen ansvariga för den egna hjälmens passform och kondition.

8.1.1 Ändring i utförande
Hjälm får inte i något avseende ändras eller modifieras, dock får komplettering med skärm och hakskydd göras.

Personligen skulle jag inte riskera någonting vad det gäller hjälmen...

Jag lät Barkholz på custom Kent i Helsingborg lackera min hjälm. Dom kan det där. vattenslipar sen rätt komponentfärg som inte skadar hjälmen..

mvh.

Ni kan även kolla med Daniel på madskulls om ni skall lackera..
Finns lite bilder på vad han har gjort i hans arkiv på hemsidan: madskulls.se

Denna filmen handlar om sätta klistermärken på hjälm. Men samma princip gäller även för lackering.

[YOUTUBE-ID]Azvn9wPDu_c[/YOUTUBE-ID]

Tusen takk for info, alle sammen :rock.

Jeg har undersøkt litt på egen hånd i dag. Jeg har funnet ut at hvis det er snakk om en hjelm laget av glassfiber eller annet fibermateriale, er det ikke noe problem med klistremerker. Akkurat som klippet fra Youtube viser. Men gjelder det hjelm laget av plast, man undersøke i hvert enkelt tilfelle hva hjelmen tåler av lim som er på klistremerkene.

Når det gjelder lakkering av glassfiber eller annet fibermateriale, er det mange påstander om hva som går og ikke går. Men det kan se ut som at de fleste som driver med paintbrush bruker Acrylic Enamels. Et kjent fabrikat her er House of Kolor. Til klarlakk kan det se ut som Urathane clear coats er trygt. Men er det snakk om en hjelm laget av plast, ville jeg ikke tenkt på å lakkere den i det hele tatt. Da ville jeg heller kjøpt en glassfiber hjelm og lakkert denne.

Det jeg funderer på å gjøre, er å sette sammen en egen design ved hjelp av ferdige dekalsett til hjelmer. Og lakkere med klarlakk til slutt for å beskytte klistremerkene.

I de norske reglene står følgende:

60.2.11.6
Fører må bruke hjelm som er uskadet, har god passform og er festet godt.

60.2.11.7
Kun helhjelmer av glassfiber/kevlar med splintsikkert visir er tillatt. Hjelmene skal ha en av følgende standarder for godkjenning:
Europa: ECE 22-05, "P"
Japan: JIS 8133 : 2000
USA: SNELL M 2005

Min kommentar: Plast er altså utelukket. Som UK importøren av ARAI hjelmer sier - det er ikke noe problem med klistremerker på glassfiber hjelmer.

60.2.11.8
Visir må være splintsikkert materiale.

60.2.11.9
Engangs "tear-offs" er tillatt.

60.2.11.10
Alle spørsmål vedrørende tilpassning eller tilstanden på utøverens bekledning og/eller hjelm skal avgjøres av sjefen for teknisk kontroll, som kan, hvis han ønsker det, ta kontakt med produsenten før han tar avgjørelsen.

Til maskinkontroll:

60.2.12.19
Kjøreren skal vise fram kjøreutstyret. Hjelmen skal være merket.

Min kommentar: Jeg kan ikke se noe i dette som tilsier at lakkering av hjelmen skulle være ulovlig. Spesielt ikke hvis man benytter seg av lakktypene nevnt tidligere i innlegget. Dette betinger selvsagt at fabrikat og typegodkjenningsmerke er lett synlig slik at man ser at hjelmen oppfyller kravene til standarder.

De svenske reglene er litt strengere på grunn av setningen: Hjälm får inte i något avseende ändras eller modifieras. I teorien vil kanskje det utelukke både klistremerker og lakkering? Spørsmålet er: Hvor strengt dette håndheves i praksis?

Det eneste jeg kan se som et argument for å ikke tillate lakkering/klistremerker, er at da kan man gjemme skader på hjelmen og slippe ut på banen igjen med en hjelm som ikke gir like god beskyttelse, hvis man selv er dum nok til å forsøke et slik stunt. Men det er vel ikke slik at førere i Norden skiter i egen sikkerhet og derav må reglene håndheves veldig strengt for vår egen del, mens ute i Europa er førerene så voksne at der går det greit at man dekorerer sine egne hjelmer?

Det store spørsmålet er: Hva sier man i maskinkontrollen når man ankommer med sin nydesignede hjelm? Er det noen som har noen erfaring med dette? Håndheves det så strengt at det ikke er lov med klistremerker og klarlakk i det hele tatt, eller er det OK hvis det er gjort på en ordentlig måte og ser bra ut?

Beklager langt innlegg. (Hvis du har vansker med å forstå min norska, kan du forsøke Google Translate sin versjon og se om den gir mer mening :))

Edit: Vi kjører like mye i Sverige som i Norge, så jeg er like interessert i hvordan dette håndheves i Sverige.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...