Lagning Luftkanaler?

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
som som vet vad som är bäst att smeta på luftkanaler som är lagade?

har fått korta och smalna av mina och lappa med bitar där det var hål osv.
har satt ihop alla bitarna med ståltråd så det skulle sitta ihop medans jag passade in den på bågen.

helt i original passade inte den så jag fick modifiera.

ska jag köra med den massa plastikpadding och slipa tills den får sina former osv eller ska jag smeta på nåt annat?

finns det nåt annat bättre å smeta på som man kan slipa ner som är bättre och håller?

lägger upp lite bilder på hur det blev.

Bifogat

• PICT0013.JPG
    PICT0013.JPG
    52.2 KB · Visningar: 90
  • PICT0014.JPG
    PICT0014.JPG
    52.5 KB · Visningar: 83
  • PICT0015.JPG
    PICT0015.JPG
    62.3 KB · Visningar: 89
Last edited:
abs-plast

:tummenupp Hej,läste din fråga o har ett tips som fungerar.Av allt att döma är det ABS-plast , lösligt i aceton.Besvärlig metod,som jag kom på härom året.Testa svart plast ,löser det sig i aceton?Riv,hyvla eller mal,tälj abs-plasten i små flingor,lös upp i aceton till en smet.Pensla på smeten på lagningsställena,lägg på tillklippta glasfiberbitar,pensla på igen...osv tills du blir nöjd.Ganska kul faktiskt.Jag lagade en kåpa härom året på detta vis.Överdelen av kåpor brukar vara abs-plast,underdelen glasfiber som tål värme
lycka till holm:tuttar :tungan :tuttar :tungan

ok, tänkte på abs plasten och aceton, räker det inte med det och om jag skippar glasfibret?

allt hålls ihop med ståltråd och sitte mycket bra, så om jag penslar på plasten och slipar så borde det väl räcka eller?

är sikaflex ett liknande plastikpadding som går att slipa sen eller?

Last edited:
ok, tänkte på abs plasten och aceton, räker det inte med det och om jag skippar glasfibret?

allt hålls ihop med ståltråd och sitte mycket bra, så om jag penslar på plasten och slipar så borde det väl räcka eller?

är sikaflex ett liknande plastikpadding som går att slipa sen eller?

Sikaflex är en fogmassa som är polyuretanbaserad och håller mycket hög kvalitet. Den hårdnar inte men och är stadig kan övermålas. Den finns i tub som man lägger på med vanlig fogpistol. Om man drar ett drag med pensel över fogen ser det "köpt" ut.

då går det nog inte med sikaflex.

behöver en hel del å fylla igen gropar osv som ska slipas till fina rundade former som om det vore ett original.

vänster e inte så farlig men högern hade lite andra former i botten med fördjupning som jag fick pussla igen lite och som jag ska fylla igen så det blir rakt som om fördjupningen aldrig funnits.

men hur lång tid tar det för abs plasten i acetonen att hårdna/härda?

Har inte provat, men härdar gör det väl inte i egentlig mening?
När acetonen dunstat är det plast igen.

frågan e då, hur lång tid det tar, för i såna fall om jag börjar smeta på så kommer jag smeta på en hel del eftersom det ska slipas ordentligt.

ska smeta in hela också, lite jobbigt om man får smeta lite i taget och sen behöva vänta ett par timmar för att smeta en liten del igen.

abs

Plastsmeten hårdnar i takt m att acetonet avdunstar dvs nästan med en gång!Glasfibret gör att det inte sjunker,tämligen enkelt arbete.1 till 2 lager glasfiber räcker.Köp på biltema o klipp.Nästan gratis
holm

frågan e då, hur lång tid det tar, för i såna fall om jag börjar smeta på så kommer jag smeta på en hel del eftersom det ska slipas ordentligt.

ska smeta in hela också, lite jobbigt om man får smeta lite i taget och sen behöva vänta ett par timmar för att smeta en liten del igen.

Ta kontakt med en lackerare som gör plastreparationer,,,, glöm spackel och lim,,,,,,,, möjligtvis epoxy

tänkte annars använda plastik padding typ. har använt innan vid andra reparationer osv, funkat fint. lättslipat också.

nu var dom nästan färdiga, bara lite småjusteringar kvar med att slipa lite här å där så den får plats, gaffelskruvarna tar i luftkanalerna en aning just nu så ska slipa ur lite på sidan, sen lite padding sen fin putsning igen.

lägger upp en bild på hur dom ser ut innan dom ska lackas i mattsvart.

tyvärr blev det mycket jobb med luftkanalerna, fick kortas av, smalnas av, hål lappas med annan plast, mm mm.

dom som undrar varför så är det för att helt i original så var luftkanalerna för LÅNGA osv. fick byggas om för att de skulle passa i min ombyggda gsxr600 1998 års modell, som e ombyggd till 2001 års modell i fronten.

kommer en bild på det inom kort i mitt garage, innan och efter bilder.

Bifogat

• PICT0007.JPG
    PICT0007.JPG
    63.9 KB · Visningar: 58
  • PICT0008.JPG
    PICT0008.JPG
    58.9 KB · Visningar: 58
  • PICT0009.JPG
    PICT0009.JPG
    59.3 KB · Visningar: 58
Last edited:
Nyheter