Lagligt utan speglar ?

Jag hatar att köra med speglar och plockar av dem jallafall. Jag blir lat när jag kör med speglar och vrider inte på skallen ordentligt, speciellt om det är lite kallt och man inte vill att nordanvinden ska slippra in i glipan som blir när man kollar sig om vid filbyte.
Snyten får säga vad han vill, det är mitt liv det handlar om. Utan speglar kan jag se varvet runt, det är bara att vända på sig.

Alltså---

Behöver man speglar...
Så kör man för sakta ,,Skit i det som är bakom ,Det har man ju redan passerat,Eller?
Det som är framför är det som kan ställa till det!:yoparty
 
Vet inte var ni hittar all info men... besiktigade fightern i torsdags, visste inte riktigt vad som gällde så jag monterade dit en gammal spegel som jag hittade i garaget, väl på plats frågade jag bes.killen som själv var osäker så vi kollade i deras databas, En mycket tydlig instruktion sade att 2-hjulig mc INTE behöver ha backspegel, FINNS backspegel SKA den vara hel!! 3-hjulig mc MÅSTE ha minst 1 backspegel!! jävligt konstigt om polisen o BES har olika uppfattning om vad som gäller! vad händer om du får anmärkning vid flygande bes. ang. backspegel?
 
Alltså---

Behöver man speglar...
Så kör man för sakta ,,Skit i det som är bakom ,Det har man ju redan passerat,Eller?
Det som är framför är det som kan ställa till det!:yoparty

Funkar jättebra... till den dagen någon som är ännu snabbare kör om dig samtidigt som du kör om... :gnissla
 
Kör själv "olagligt" med bara en liten styrändsbackspegel:)

Men besiktningen är det jag oroar mig minst för då det endast kan bli en ombesiktning.

Nitiska pappa blå på hoj däremot skriver gladeligen ut böter. så det är där man saknar speglarna om man inte har nån över huvud taget.
 
Hittar inte mkt info på forumet, men frågan har säkert varit uppe förut.
Många säger att man inte måste ha sidospeglar på MC som är äldre än 2001/2000 minns inte riktigt, är detta en seglivad myt eller är det sanning?
Kör bandit 600 -99 själv, speglarna är riktigt fula. Om detta är sanning vad säger besiktningsmännen angående detta?

Om du vrider på dem så slipper du se dig själv. Speglarna är faktiskt till för att man ska kunna se vad som sker bakom fordonet. Det har visat sig att rätt använda speglar har räddat ohyggligt många liv genom åren.
 
Pratar ni om de där diskreta 32tummarna som bara visar mina egna axlar samt pytte pytte lite grann av skogen? -ja, de är en solklar livs nödvändighet
 
Även om det är lagligt i vissa fall tycker jag inte man bör plocka bort backspelar om man avser köra gata. De fyller en säkerhetsfunktion.

Och jag tycker liksom Teo tvärtom.

Sen speglarna rök har jag blivit MYCKET duktigare på att vrida på huvet. Uppsikten och kontrollen är väldigt mkt högre nu än innan just för att speglarna på en mc fungerar dåligt (små, vibrerar osv) och att man blir lat.
 
Och jag tycker liksom Teo tvärtom.

Sen speglarna rök har jag blivit MYCKET duktigare på att vrida på huvet. Uppsikten och kontrollen är väldigt mkt högre nu än innan just för att speglarna på en mc fungerar dåligt (små, vibrerar osv) och att man blir lat.

Hur gör du på landsväg då? Sitter du och vrider på skallen var 20sek? Hur upptäcker du nån som kommer bakifrån och kör om i 200 eller en ambulans?

Argument för att ta bort backspeglar är nog medvetet eller omedvetet argument för att rättfärdiga sin fåfänga.

Om man faktiskt tror att det blir säkrare gissar jag att det är placebo.
 
Hur gör du på landsväg då? Sitter du och vrider på skallen var 20sek? Hur upptäcker du nån som kommer bakifrån och kör om i 200 eller en ambulans?

Argument för att ta bort backspeglar är nog medvetet eller omedvetet argument för att rättfärdiga sin fåfänga.

Om man faktiskt tror att det blir säkrare gissar jag att det är placebo.

Ärligt talat vrider jag på huvet väldigt mkt även där. Sen kör jag väldigt lite landsväg, jag kör för att det är kul och då är det mindre vägar som gäller.

Men visst är det fåfänga, att jag säger som jag gör är för att jag satte dit dem igen i fjol när jag övningskörde med tjejen just FÖR att se ordentligt. Det var då jag insåg att jag faktiskt hade bättre koll utan dem.
 
Vet inte var ni hittar all info men... besiktigade fightern i torsdags, visste inte riktigt vad som gällde så jag monterade dit en gammal spegel som jag hittade i garaget, väl på plats frågade jag bes.killen som själv var osäker så vi kollade i deras databas, En mycket tydlig instruktion sade att 2-hjulig mc INTE behöver ha backspegel, FINNS backspegel SKA den vara hel!! 3-hjulig mc MÅSTE ha minst 1 backspegel!! jävligt konstigt om polisen o BES har olika uppfattning om vad som gäller! vad händer om du får anmärkning vid flygande bes. ang. backspegel?

Ja. Det där är ju faktiskt lite underligt. Men det är ju så att besiktningen och polisen inte bryr sig om riktigt samma saker. Du kan ju åka och besiktiga en bil med vinterdäcken mitt i sommaren eller komma med värsta lågprofil sommardäcken när det är meterdjup snö och dom kommer att släppa igenom dig så länge som mönsterdjupet är minst 1,6mm. Däremot skulle farbror polisen görna bötfälla dig om dom stoppade dig med vinterdäck på sommaren eller tvärtom.
Och jag skulle tro att det är därför som besiktningen släpper igenom en MC med bara en spegel eller ingen alls.

Jag har för mig att det har något att göra med om kravet är ett fordonskrav eller ett utrustningskrav.
Vinterdäck är ett utrustningskrav och då bryr sig inte besiktningen om det men polisen bryr sig och jag tror att backspeglar på MC också är ett utrustningskrav. (Med reservation för att det kanske inte heter just fordonskrav och utrustningskrav)

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Konstigt att jag på min gamla KTM bara hade en bakspegel. Fanns inte ens fäste för två, och jag besiktigade med en spegel, givetvis. Hojen var en -02a.

Ja. Men besktningen bryr sig inte om allt som faktiskt är lagkrav. Dom kollar ju exempelvis inte om du har sommar eller vinterdäck oavsett när du besiktigar en bil. Dom bryr sig bara om huruvida du uppfyller kravet på minsta mönsterdjup.
 
Last edited:
Ja. Det där är ju faktiskt lite underligt. Men det är ju så att besiktningen och polisen inte bryr sig om riktigt samma saker. Du kan ju åka och besiktiga en bil med vinterdäcken mitt i sommaren eller komma med värsta lågprofil sommardäcken när det är meterdjup snö och dom kommer att släppa igenom dig så länge som mönsterdjupet är minst 1,6mm. Däremot skulle farbror polisen görna bötfälla dig om dom stoppade dig med vinterdäck på sommaren eller tvärtom.
Och jag skulle tro att det är därför som besiktningen släpper igenom en MC med bara en spegel eller ingen alls.

Jag har för mig att det har något att göra med om kravet är ett fordonskrav eller ett utrustningskrav.
Vinterdäck är ett utrustningskrav och då bryr sig inte besiktningen om det men polisen bryr sig och jag tror att backspeglar på MC också är ett utrustningskrav. (Med reservation för att det kanske inte heter just fordonskrav och utrustningskrav)



Ja. Men besktningen bryr sig inte om allt som faktiskt är lagkrav. Dom kollar ju exempelvis inte om du har sommar eller vinterdäck oavsett när du besiktigar en bil. Dom bryr sig bara om huruvida du uppfyller kravet på minsta mönsterdjup.

Att någonting är ett lagkrav och att det krävs vid en kontrollbesiktning är två olika saker. Vägverket har tagit fram en kontrollplan att använda vid kontrollbesiktning där samtliga kontrollpunkter grundar sig i ett lagkrav, men alla lagkrav inte kontrolleras. Det hade varit helt ohållbart att kontrollera att ett fordon till punkt och pricka uppfyller samtliga lagkrav, därför har man begränsat kontrollplanen till det som anses viktigast ur trafiksäkerhets och miljösynpunkt samt är praktiskt möjligt att kontrollera under de förutsättningar som finns.

Anledningen att man vid en kontrollbesiktning inte kontrollerar vilken typ av däck fordonet rullar på grundar sig i att man har dispens från kraven på vinterdäck vid färd till och från Bilprovningen för besiktning. I detta fall godtar även polisen dubbdäck i Juli och sommardäck med en meter snö på vägbanan. Anledningen är att man t.ex ska slippa köpa vinterdäck till sin Ferrari för att kunna besikta den i sin ordinarie inställelseperiod.
 
Jag fattar inte hur ni lyckas titta bakom er i 200 knyck när ni ligger på motorväg och pressar. Problemet heter hjälm så man måste ju fan vrida huvudet 180 grader..?
Hade jag klarat det hade mina åkt väck, tills jag känner att det går bra så behåller jag mina på.
 
Kul diskussion detta blev, hörde med myndigheterna idag ( trafikpolisen västerås )
Tydligen så är det i helhet så att motorcyklar satta i trafik efter juni/juli 1999 måste ha två speglar som kan visa viss bredd o mdet var 3-4m. Före detta datum så kan det räcka med en spegel om det är typat så, före 1968 tror jag det var behövs inte två speglar. Men om det finns möjlighet så måste detta monteras. Bötern är 500kr enligt hon jag pratade med, fick bli uppringt för att få svaret. Polisen verkar veta mycket lite om detta.
 
Dessutom är det extra vikt och de gör bara så det går långsammare.

Köp sådana här av din tandläkare, snyggt och lätt... :tummenupp

833628.jpg
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top