Lagligt utan speglar ?

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Hittar inte mkt info på forumet, men frågan har säkert varit uppe förut.
Många säger att man inte måste ha sidospeglar på MC som är äldre än 2001/2000 minns inte riktigt, är detta en seglivad myt eller är det sanning?
Kör bandit 600 -99 själv, speglarna är riktigt fula. Om detta är sanning vad säger besiktningsmännen angående detta?:rolleyes:

Så länge fordonet inte är helfordonsgodkänt med speglar är det upp till dig att köra med eller utan. Vill minnas att man började med detta (helfordonsgodkännanden) efter år 2000 så du ska vara ursäktad enligt lag.

Sen tror jag inte en besiktningsman skulle orka anmärka på det oavsett om din hoj är helfordonsgodkänd eller ej.

Last edited:
Jag hatar att köra med speglar och plockar av dem jallafall. Jag blir lat när jag kör med speglar och vrider inte på skallen ordentligt, speciellt om det är lite kallt och man inte vill att nordanvinden ska slippra in i glipan som blir när man kollar sig om vid filbyte.
Snyten får säga vad han vill, det är mitt liv det handlar om. Utan speglar kan jag se varvet runt, det är bara att vända på sig.

De säger inget alls, för det är helt okay att köra utan backspeglar. :tummenupp

Dessutom HELT lagligt för dej som har en -99.

Last edited:
Helt ok om hojen inte har helfordonsgodkännande, detta fick jag direkt av en som är chef för flera besiktningsstationer och prövade med min ducce, den gick igenom utan backspeglar utan problem.

Bilprovningen bryr sig inte däremot snuten!

Ja jag besiktade min förra blade utan varken speglar och bakplåtsbelysning vilket inte var några problem!

vill gärna titta åt rätt håll när jag kör fast ändå ha koll på bakomvarande trafik.

Det är ju ditt val, men varför skräpa ner tråden med OT när frågan gällde huruvida det är lagligt eller ej? :va

Ok, såvida det inte är en ny lag så måste man ha speglar på hojen. Om hojen är äldre än 1968 är det lagligt att bara ha en spegel. Däremot är det helt lagligt att sätta speglarna hursomhelst om den är äldre än 1999 och därmed inte helfordonsgodkänd.

Betänk att det är lagtext, inte hur besiktningen ser på det.

Det är praktiskt om folk slutar haspla ur sig saker utan att faktiskt kontrollera vad lagen säger.

Kolla här för exakt text och länk.

Det är ju ditt val, men varför skräpa ner tråden med OT när frågan gällde huruvida det är lagligt eller ej? :va

Och svaret var "ja. Det är det om hojen är en -99 eller äldre".
Men det är ju fortfarande så att man ska tänka efter en gång till innan man plockar bort dom tycker jag.
På bana kan man kanske vara utan dom men kör man i trafik så ger dom ju faktiskt möjligheten att hålla viss uppsikt bakåt samtidigt som man slipper släppa kontrollen på framförvarande trafik.
Kan vara värt en hel del om man som jag kör en hel del i rusningstrafik i Stockholm.

Jag tycker inte heller att backspeglarna är direkt snygga men dom stör mig inte i närheten av lika mycket som om jag skulle vara tvungen att sitta med huvudet som en helikopterrotor för att få överhuvudtaget någon uppsikt bakåt.

Det handlar inte om att vara moraltant eller något sådant. Det handlar om att ingen här är det minsta intresserad av att fler motorcyklister ska råka ut för olyckor.

Speglar är fula... men ganska bra att ha.
Själv har jag köpt en liten vidvinkelspegel som jag ska fästa på styret precis intill vänster handtag. Det gör att jag alltid ser om det ligger nån bakom. Inte jättebra, men en bra kompromiss mellan "snygghet" och funktionalitet.

Sorry för OT, men det kanske var ett litet tips om man vill skippa de vanliga speglarna, men ändå har lite koll bakåt.

Ok, såvida det inte är en ny lag så måste man ha speglar på hojen. Om hojen är äldre än 1968 är det lagligt att bara ha en spegel. Däremot är det helt lagligt att sätta speglarna hursomhelst om den är äldre än 1999 och därmed inte helfordonsgodkänd.

Betänk att det är lagtext, inte hur besiktningen ser på det.

Det är praktiskt om folk slutar haspla ur sig saker utan att faktiskt kontrollera vad lagen säger.

Kolla här för exakt text och länk.

Se där. Jag hade för mig att det var något sådant men jag lurade mig själv när någon längre upp skrev att det är sedan man införde helfordonsgodkännande som backspeglarna krävs.

Det är med andra ord olagligt att plocka bort backspeglarna på hojen. Är den äldrre än -68 får man plocka bort den ena.

Men jag fattar ändå inte varför man ska vilja plocka bort speglarna. Visst dom är inte snygga men dom fyller en funktion.
Jag skulle ju hellre köpa en ful hoj som är skitbra att köra än en skitsnygg hoj som är okörbar.

10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.

Se där. Jag hade för mig att det var något sådant men jag lurade mig själv när någon längre upp skrev att det är sedan man införde helfordonsgodkännande som backspeglarna krävs.

Det är med andra ord olagligt att plocka bort backspeglarna på hojen. Är den äldrre än -68 får man plocka bort den ena.

Men jag fattar ändå inte varför man ska vilja plocka bort speglarna. Visst dom är inte snygga men dom fyller en funktion.
Jag skulle ju hellre köpa en ful hoj som är skitbra att köra än en skitsnygg hoj som är okörbar.

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Konstigt att jag på min gamla KTM bara hade en bakspegel. Fanns inte ens fäste för två, och jag besiktigade med en spegel, givetvis. Hojen var en -02a.

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Konstigt att jag på min gamla KTM bara hade en bakspegel. Fanns inte ens fäste för två, och jag besiktigade med en spegel, givetvis. Hojen var en -02a.

Hade polisen varit nitisk hade du fått böter på det. E-reg eller import?

Som sagt, besiktningsmännen är inte där för att uppehålla lagen, att den gick igenom betyder inte att det var lagligt.

Last edited:
Hade polisen varit nitisk hade du fått böter på det. E-reg eller import?

Som sagt, besiktningsmännen är inte där för att uppehålla lagen, att den gick igenom betyder inte att det var lagligt.

Oh fan. Det är ju konstigt faktiskt. Det var en svensksåld KTM 640 från 2002, och det var inte en e-reggad hoj.
Men den måste väl ändå varit typad för en spegel? Fan vad snopet att åka dit om man kör hojen som den är original...

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025