Lagligt utan backspegel ?

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
Honda CBR 600FA
Hello!

Tänkte höra om det är nån som vet om det är olagligt att köra i trafik utan backspegel ?

Jag hade lite onödig närkontakt med en grusplan häromdagen :(och måste beställa en ny backspegel till högra sidan.... Och jag ska ut med ett gäng och köra på söndag men hinner inte få hem en ny spegel tills dess...

Någon ?

Om hojen är reggad före 1968 så behöver du bara ha en backspegel....
Är den reggad efter den 17:e Juni 1999 så får man inte ändra något alls enligt reglerna, så ja, man måste ha backspeglar. Sen att en polis skulle stoppa dig för att du bara har en, eller inga speglar har jag svårt att tro. :tummenupp

Verkar vara olika bud här... Jag fick ombes. pga att jag inte hade speglar. Då jag påpekade att den gick igenom förra gången utan speglar sa han att de måste ha missat det. Är hojen från -03 eller nyare så ska man ha speglar. (Enl. besiktningsmannen)

Nja snarare om hojen är EU typad vilket hände -99 men JA du får inte köra utan speglar.

Till mig sa dom på bilprovningen att det räcker med vänster backspegel om det är -96 eller äldre, och det har fungerat för mig vartenda gång sedan -01...

Klistra på en vidvinkellins någonstans på högra sidan. Kostar ett par 10or på biltema.

Iofs ingen som lär stoppa dig om du har en spegel på.

Om så är fallet, så har du som sagt precis haft en marksyning på en grusplan. Precis är då sett som ett ganska brett mått på tid.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna