Lagligt med turbo...

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Efter lite prat med SFRO så kan jag meddela att om man bygger ammatör bygd hoj, dvs egensvetsad ram eller inköpt från rambyggare som motomartin, izax eller spondon så kan man utan problem hänga på turbo och få det regbesiktigat med den.

Amatörbyggen har tydligen inga restriktioner när det gäller överladdning, så klart inom rimliga gränser (gränsen är satt på 20% ökning i kraft från original). Turbo och kompressor är fritt fram!!!

Skönt att det fortfarande finns möjlighet att låta kreativiteten flöda, jag menar allt är inte reglerat för vårt bästa ÄN...
 
Det går inte att plocka ihop delar från olika märken och låta amatörregga? Typ honda ram, suzukimotor(som man installerar turbo på) och hjul/gaffel från yamaha? Eller måste man handla från en speciell ramtillverkare?
 
Efter lite prat med SFRO så kan jag meddela att om man bygger ammatör bygd hoj, dvs egensvetsad ram eller inköpt från rambyggare som motomartin, izax eller spondon så kan man utan problem hänga på turbo och få det regbesiktigat med den.

Amatörbyggen har tydligen inga restriktioner när det gäller överladdning, så klart inom rimliga gränser (gränsen är satt på 20% ökning i kraft från original). Turbo och kompressor är fritt fram!!!

Skönt att det fortfarande finns möjlighet att låta kreativiteten flöda, jag menar allt är inte reglerat för vårt bästa ÄN...

Den informationen fick inte jag när jag pratade med SFRO.
Det är inte bara att tex. svetsa ramen själv och sedan reg.bes hojen.

Det jag fick höra vara att du måste INTYGA att ramen håller för den nya effekten. Detta kan tex. göras genom att hållbarhetstesta den. Det handlar om stora summor.

När det handlar om dessa 20% så är det också en hel del strul när jag ringde runt angående min cykel. Det var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg exakt vad som sa.
 
Den informationen fick inte jag när jag pratade med SFRO.
Det är inte bara att tex. svetsa ramen själv och sedan reg.bes hojen.

Det jag fick höra vara att du måste INTYGA att ramen håller för den nya effekten. Detta kan tex. göras genom att hållbarhetstesta den. Det handlar om stora summor.

När det handlar om dessa 20% så är det också en hel del strul när jag ringde runt angående min cykel. Det var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg exakt vad som sa.

Första besiktning handlar precis om det, ramen får inte vara målad, svetsarna måste synas, hjul, gaffel och motor måste vara på för att besiktningsmannen ska se och bedömma om svetsarna håller eller inte. Man måste intyga (det kan man göra själv) av vilket gods ramen är gjord och hur den är svetsad.

Det finns 3 besiktningar till samt ett bullerprov innan du får rulla ut i trafiken!!

Jag har inte hållbarhetstest på min och den går utan problem att använda!!!

Det går inte att plocka ihop delar från olika märken och låta amatörregga? Typ honda ram, suzukimotor(som man installerar turbo på) och hjul/gaffel från yamaha? Eller måste man handla från en speciell ramtillverkare?

Jag är inte säker men det tror jag ej då räknas det som ombyggd fordon. Ramen har en identitet och bestämmelser av tillverkaren vad den får och inte får ha.
 
Last edited:
Den informationen fick inte jag när jag pratade med SFRO.
Det är inte bara att tex. svetsa ramen själv och sedan reg.bes hojen.

Det jag fick höra vara att du måste INTYGA att ramen håller för den nya effekten. Detta kan tex. göras genom att hållbarhetstesta den. Det handlar om stora summor.

När det handlar om dessa 20% så är det också en hel del strul när jag ringde runt angående min cykel. Det var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg exakt vad som sa.


Du intygar att den håller genom att säga det (skriftligen osv). Låter lite skumt, men så jag fattat det. Sen besiktar han ramen/svetsarna och är han av samma uppfattning så är det bara o köra.
 
Du intygar att den håller genom att säga det (skriftligen osv). Låter lite skumt, men så jag fattat det. Sen besiktar han ramen/svetsarna och är han av samma uppfattning så är det bara o köra.

Jag fick förklarat för mig att det måste vara en atoriserad firma som utför detta hållbarhetstest av ramen. Att intyga själv är inte en möjlighet.

Dock så verkar det inte heller finnas några helt klara regler.
Ringer du till tex. två olika bes.ingenjörer så kommer du troligen få två olika svar.

Skandal att man kan få så helt olika svar av olika bes.ingenjörer.
 
Jag fick förklarat för mig att det måste vara en atoriserad firma som utför detta hållbarhetstest av ramen. Att intyga själv är inte en möjlighet.

Dock så verkar det inte heller finnas några helt klara regler.
Ringer du till tex. två olika bes.ingenjörer så kommer du troligen få två olika svar.

Skandal att man kan få så helt olika svar av olika bes.ingenjörer.

Det behövs inte!!! Som sagt, min är inte det men den. Hela konceptet faller ju med auktoriseringen, då är det inte amatörbygge utan då kan du faktiskt gå i produktion med den.

Synd att du fick annan information, det finns 10 bes.ingenjörer i Sverige (för mc) och är ganska tråkigt om dom inte är samspelta...
 
Så det är alltså inte möjligt att få igenom, säg en turbomatad CBR 900 med orginal ram?

Ett ombyggt fordon då, hur är det då?
 
Så det är alltså inte möjligt att få igenom, säg en turbomatad CBR 900 med orginal ram?

Jodå, jag har reggat min hoj med turbo. Inga problem! Men effekt och vrid i de papperna (från auktoriserad firma med bänk) man lämnar till bilprovningen får inte visa högre effekt och vrid är original... Enligt snubben på sbp som registreringsbesiktade min hoj så gällde inte de +20% i effekt och +10% i vrid som gäller på bilar.
 
jag undrar varför det ska vara olagligt att ha turbo på mc?
finns många mc och bilar som har det orginal ju?
förstår inte varför jag inte skulle få hänga en på min hoj, så klart skulle man ju få regga om den till annat kw så den blir laglig eller?:va
 
jag undrar varför det ska vara olagligt att ha turbo på mc?
finns många mc och bilar som har det orginal ju?
förstår inte varför jag inte skulle få hänga en på min hoj, så klart skulle man ju få regga om den till annat kw så den blir laglig eller?:va

Det är inte olagligt. Hojar från mitten av 1999 och framåt är helfordonsgodkända så där är det kört, men hojar äldre än 99 är det inga bekymmer att regga med turbo. Regga om till annan effekt går, men de godkänner ingen effektökning, iallafall inte den snubben som reggade min hoj. Men Anders, de godkände väl +20% på din hoj?? Det gjorde de inte på min... Hmm. Det är väl upp till besiktningsgubben, men jag tycker inte att de ska ha olika uppfattningar om hur det ska vara... Dispenser ges av tillverkarna, och från Suzuki är det helt kört att få papper på att ramen och bromsarna klarar mer effekt än det står i papperna. Går inte ens att få dispens för 10 hästar extra Men har du t.ex. 150 hk/110 Nm så kan du regga med allt under det, inom rimliga gränser förstås... Det enda man kan fuska lite med är att effekten i papperna brukar vara på veven , och kommer du med påskrivna bromsbänksintyg på att hojen ger exakt den effekten och vridet och "glömmer" att säga att den effekten är på hjulet, så går det. Men det är ju inga stora effektskillnader..
 
...vill man göra det enkelt för sig har jag en laglig turbohoj till salu. TAN271, -90 gsxr1157t, 55k. Kört 402 på 9.30 med kortsving och längst ut på svingen har det gått 8.70. Jag väger 105. 30/26.5 topp med Falicon-stakar i botten. E85-konverterad.
110 kW enligt papprena.
Och nedan beviset från vägverket att den är reggad med turbo.

Fan, nu vart man sugen på turbo igen...
 

Bifogat

  • Image3.jpg
    Image3.jpg
    41.8 KB · Visningar: 232
vad tror ni besiktnings mannen säger om man ta bort turbon och monterar ditt orginal systemet men låter laddtrycks mätaren vara kvar,:D
 
Så här ser det ut om jag kollar på min hoj hos Vägverket! Men jag fick gå ända ner till 67 kW för att reggningsgubben skulle bli nöjd :D
 

Bifogat

  • vvinfo.JPG
    vvinfo.JPG
    18.4 KB · Visningar: 219
Hur sänker man enklast motoreffekten vid bänkkörningen?

Plocka bort turbon är ju en lösning, men skulle det inte funka att låsa turbinaxeln genom att använda en spärrskaftshylsa som passar på axeln och svetsa fast den i en platta så den kan monteras mellan turbon och dumppipan? Då slipper man dessutom plugga oljeslangar och sånt...
 
vad tror ni besiktnings mannen säger om man ta bort turbon och monterar ditt orginal systemet men låter laddtrycks mätaren vara kvar,:D

Så gjorde jag. Han frågade om det var turbo på hojen. Nä sa jag. Men du har lu laddtrycksmätare? Ja, det är tufft.

Han bara muttrade lite men dt blev inte mer. IC:n satt oxå kvar.

Hur sänker man enklast motoreffekten vid bänkkörningen?

Det gör man inte. Men man kan enkelt ändra bänkpapperet i Photoshop :D
 
Last edited:
Det gör man inte. Men man kan enkelt ändra bänkpapperet i Photoshop

Å fan, var det så enkelt. Men hur förklarar man att hojen som ska vara på 72 hk reste på 4:an när besiktningsgubben Gunnar 57 år fick för sig att gasa lite extra under provkörningen?
 
Efter lite prat med SFRO så kan jag meddela att om man bygger ammatör bygd hoj, dvs egensvetsad ram eller inköpt från rambyggare som motomartin, izax eller spondon så kan man utan problem hänga på turbo och få det regbesiktigat med den.

Amatörbyggen har tydligen inga restriktioner när det gäller överladdning, så klart inom rimliga gränser (gränsen är satt på 20% ökning i kraft från original). Turbo och kompressor är fritt fram!!!

Skönt att det fortfarande finns möjlighet att låta kreativiteten flöda, jag menar allt är inte reglerat för vårt bästa ÄN...

20% ökning från orginal vadå? Ursprungseffekten på motorn?
Jag fattar inte, sfro har väl en vikt/effekt regel de tillämpar på amatörbyggdafordon?
 
Hur sänker man enklast motoreffekten vid bänkkörningen?
Man släpper av på gasen när trycket kommer :tummenupp Funkade fint.


Men hur förklarar man att hojen som ska vara på 72 hk reste på 4:an när besiktningsgubben Gunnar 57 år fick för sig att gasa lite extra under provkörningen?
Det gör man inte... men innan man kommer till SBP så kan det vara ett plus om man hunnit lossa wastegate-armen från luckan :tummenupp Då reser den sig inte på 4:an... Laddar väl 0,25 då ungefär, men då får man varva.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top