Laggande stream i samband med uppgraderad uppkoppling

I see what you did there. :hihi
View attachment 495057



Verkar ha ganska nära maxstyrka i hela huset, så det är nog inte där det klämmer.

Hur som helst så verkar det som om problemet kanske inte var så omfattande som jag trodde. Har varit med samma tjej i 17 år så man tycker att jag borde lärt mig vid det här laget, men jag gör fortfarande misstaget att ta henne på allvar. Tydligen funkar streamingen felfritt på Netflix och andra siter och problemen uppstår bara på de där irriterande korta facebook-reelsen, och det kan hon leva utan.
Men vafan, nu när du har dragit igång hela forumet med skallgångskedjor och fan och hans moster för att hitta problemet ?

Nåja, lär dig nu en läxa och blockera genast facebook i routern för att undvika att problemet återkommer.
 
Men vafan, nu när du har dragit igång hela forumet med skallgångskedjor och fan och hans moster för att hitta problemet ?

Nåja, lär dig nu en läxa och blockera genast facebook i routern för att undvika att problemet återkommer.
Det enklaste vore nog att blocka sambon från WiFi't helt och hållet. :rolleyes:

Nåja, jag kan ju ha den här tråden som referens om något börjar strula i framtiden, så lite nytta har ni gjort ändå.
 
Felsökning steg ett: ifrågasätt allt i felrapporten

"Hela nätverket är nere" kan betyda allt från "det kostar just nu en miljon i sekunden att inte leverera produkt" till "min laptop hittar inte skrivaren". Oftast det senare.
Får med jämna mellanrum samtal på jobbet* från folk som tröttnat pga att de inte fått rätt respons hos sin tjänsteleverantör. Oftast med den något luddiga felbeskrivningen "det funkar inte". En vanlig taktik brukar också vara att påstå att "flera i huset/området" har också problem. Jag antar att de inbillar sig att man ska ta det på större allvar om de påstår att felet påverkar ett större område, men problemet med det är ju att man börjar leta efter orsaker på fel ställen vilket istället gör att man slösar tid och resurser i onödan.

Så jo, jag har lärt mig att vara kritisk och att inte lita på folk, men av någon anledning filtrerar jag inte det min sambo säger till mig på samma sätt.
Däremot har jag fått höra att hon ibland måste säga samma sak flera gånger för att jag inte lyssnar, men det vill jag nog hävda rätt normalt. :fakta



(*Jag jobbar hos en nätägare som har ca 40 000 aktiva kunder i nätet. Alla felärenden ska egentligen gå via aktuell tjänsteleverantör, men det är inte alltid de är så serviceinriktade och när folk tröttnat på att stånga huvudet i väggen så går de vidare i kedjan och kontaktar oss istället.)
 
I see what you did there. :hihi
View attachment 495057



Verkar ha ganska nära maxstyrka i hela huset, så det är nog inte där det klämmer.

Hur som helst så verkar det som om problemet kanske inte var så omfattande som jag trodde. Har varit med samma tjej i 17 år så man tycker att jag borde lärt mig vid det här laget, men jag gör fortfarande misstaget att ta henne på allvar. Tydligen funkar streamingen felfritt på Netflix och andra siter och problemen uppstår bara på de där irriterande korta facebook-reelsen, och det kan hon leva utan.
Ja. Då är det ganska troligt att det inte är något problem med ditt nät utan att det snarare är så att det är servrarna som sänder ut klippen som är sega. Ganska vanligt på Youtube, facebook m fl. Framför allt när det gäller reklam. Man lägger inte direkt några pengar på att distribuera reklamen med följd att servrarna är hårt lastade och då fastnar klipppet i väntan på att reklamsiten ska svara. Sjukt irriterande. I synnerhet som youtube har börjat blocka de som använder adblock.
 
Så jo, jag har lärt mig att vara kritisk och att inte lita på folk, men av någon anledning filtrerar jag inte det min sambo säger till mig på samma sätt.
Däremot har jag fått höra att hon ibland måste säga samma sak flera gånger för att jag inte lyssnar, men det vill jag nog hävda rätt normalt. :fakta
Jag vill varken bekräfta eller förneka en statistisk överensstämmelse med mitt hushåll.
 
Back
Top