Lagesrapport Norge

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
2003 Yamaha R1
Jag och Daddy ar nu i Norge. Vi har tagit oss till Norge via Ostersund in i Trondhem....efter overnattning med sma damer i ostersund. Sitter nu fast i en liten mysig hala som heter nagot i stil med Geiranger....Jag har namligen fatt pungtering efter att kort pa en vass sten.....sa nu sitter vi har. Men vi har upplevt mycket vackra bitar...efter att vi nu b la har genomfort Trollstigen...helt underbart vackert och serpentiner och knaskrap. Nytt dack kanske vi kan fa till redan till i morgon men det troliga ar att vi blir kvar i denna gaystad tills pa mondag....men det ar i varje fall en valdigt vacker bogstad. En fjord, ett vattenfall och en gront vatten.....och vi ar onycktra. Men inga vackra damer i sikte....men det loser sig alltid annars har vi alltid froken hogerhand.

Narmare rapport och kanske lite bilder dyker upp senare.

Kram pa er alla...och sarskilt kram till er alla sma sporthojbrudar.

Pluto och Dadday!!!!! Vi ar bade snygga, kloka och bra....och kor med knana i backen.

Låter fint !!! synd på däcket bara :öl

Fortsatt trevlig semester på er !!

Ps köp gärna med hem lite billiga cigg :crash

Låter trrevligt, om två veckor är jag där själv, vi åker sthlm-åre-trondheim-geiranger-sognefjorden och vidare. Skall bli kul som fan att få uppleva Trollstigen!

Hur är det med övernattningsalternativ där uppe? Måste man boka i förväg eller finns det gott om hytter/vandrarhem/hotell?

sgtpepper skrev:
Låter trrevligt, om två veckor är jag där själv, vi åker sthlm-åre-trondheim-geiranger-sognefjorden och vidare. Skall bli kul som fan att få uppleva Trollstigen!

Hur är det med övernattningsalternativ där uppe? Måste man boka i förväg eller finns det gott om hytter/vandrarhem/hotell?

Kommer bli en lyckad resa kan jag lova! Hålla dig borta från E6:an bara så får du mycket roliga stunder på vägen. Kurvigt, fin asfallt och underbar natur. Poliser finns det knappt. Hastighetskontroller finns inte bortsätt från E6:an. Så det är bara att gasa. Och av vad jag har förstått så är det inte så farligt att åka fast som svensk heller om man nu trotts allt skulle åka in i en kontroll. Blir bara böter och inget rapporteras till svensk polis så länge man betalar böterna....så kortet klarar man alltså.

När det gäller övernattning finns det hur mycket alternativ som helst. Från Camping med tält till hotell. Men vill man hålla en hyfsad ekonomi och ändå slippa tälta så finns det gått om så kallde hytter för typ 300Nkr per natt. Och det behöver man inte boka på något sätt. Finns längs vägen hela tiden. Så det är bara att köra tills man inte vill länge och svänga av vid första bästa "hytte" skylt. Offtast ligger dock dessa hytter en bit från närmsta by. kanske någon mil utanför. Vill man bo mer centralt i byarna så är det nog tält eller hotell som gäller.

Ha de så kul och glöm inte att hålla skärpan uppe när du kör fort på dessa vägar. Grymt kul men kan snabbt sluta i en tragedi.

/Pluto

fluppen skrev:
Låter fint !!! synd på däcket bara :öl

Fortsatt trevlig semester på er !!

Ps köp gärna med hem lite billiga cigg :crash

Billiga cigg... :) självklart!

Hörde att du köpte hojjen du snacka om! Kul! Får ut och åka lite snart igen dåra! Ska du in till stan nu i morgon?

Tjo var i Geiranger förra veckan.. Bode på ett Vinjebakken Hostell
Kan ni inte åka in och fråga den svenska Damen som bor där om Torktumlarn funkade sen.. O hälsa från hojgänget som var där förra veckan.. till vänster in efter kyrkan om man komer från vattnet...

Något ni ska göra är att åka upp på Dalsnibba en topp ovan för Geiranger.. grym utsikt..

Last edited:
PASSA ER FÖR POLISEN I NORGE!
De är stenhårda på fortkörning. Jag har tyvärr råkat ut för dem. Skulle sitta inne i 60 dagar men fick det omgjort efter svenska lagar så det blev lindrigare. Så passa er :crash

Pluto skrev:

Hörde att du köpte hojjen du snacka om! Kul! Får ut och åka lite snart igen dåra! Ska du in till stan nu i morgon?

Du blandar ihop fluppen med fnutten. Det var den sistnämnde vi åkte med.

Pluto: Tack för infon! Jag är sugen som fan på att åka!

Vi har bokat hytter för de första två nätterna, i Orkanger och Geiranger, resterande övernattningar tar vi där de dyker upp, som du skriver.

Kain: Är det inte grusväg upp till Dalsnibba? (tyckte jag läste det i någon resebeskrivning). Om så, är det ändå lugnt att puttra upp där med sporthojar, eller måste man ha offroad? :).

Perfekt! :tummenupp Då adderar jag Dalsnibba till "saker att se/göra" :).

Förtydligande: Det är grus upp på Dalsnibba, men utsikten är väl värd omaket att köra sporthoj ditupp. Det är värt vägtullen också. När vi var där den 6 juli låg det is på sjön nere vid vägbommen.

Pluto: Har ni inget att göra, så hyr kajaker! Det finns en uthyrning nere vid campingplatsen, på några timmar hinner man lagom ut till vattenfallet Sju Systrar.

Norge är fantastiskt, eller hur?

Jo det är grusväg.. Men no problems att köra upp.. Bara sista 500 metrarna (500 meter stigning) Vi var två busa o en gamgixxer.. bara att åk :)

Jag fick också punka Vid giranger dock en liten skruv bara .. Lagade med Vulkgarn på en bensinmack för 25 kr :) ...

sgtpepper skrev:

Kain: Är det inte grusväg upp till Dalsnibba? (tyckte jag läste det i någon resebeskrivning). Om så, är det ändå lugnt att puttra upp där med sporthojar, eller måste man ha offroad? :).

Last edited:
Hur planerar ni att köra vidare? Vilka vägar?
Strax söder om Geiranger och Dalsnibba ligger fjällvägen över Strynefjellet (258). Kan vara värt omvägen. Nu var det några år sedan jag åkte just den vägen, och då var det med bil, men då var den fin som få. Undvik tunnlarna när ni kan, kör över eller runt topparna istället.

Nu vet jag inte hur långt söderut ni har tänkt att åka, men kommer ni ner i höjd med Bergen och ska österut mot Sverige, testa väg 7 över Hardangervidda. Kinsarvik, Eidfjord, Geilo. Fantastisk väg. Därefter antingen fortsätta på 7'an eller ta väg 40 mot Uvdal. Men dom maffigaste naturupplevelserna får man närmare västkusten genom Sogn & Fjordane och Hordaland. Det finns så enormt mycket att välja på, man kan nästan inte göra fel så länge man undviker E-vägarna. En del mindre vägar är dock väldigt ojämna, men det märker man ju relativt fort och då tar man det lugnt just där.

Men, som några redan nämnt; åk inte fast. Det är nog oftast INTE bara att betala böterna och åka vidare, om det inte är ringa överträdelser alltså. Fängelsestraff och indragna körkort, upp till flera års indragning förekommer. Livstids indragning förekommer också, men då ska ni verkligen ha skitit i det blå skåpet. Det att ni kör med svenska kort kan kanske hjälpa en del mot indragning, dvs att ni kanske får tillbaks dom i Sverige, men detta kan jag inte detaljerna kring och jag skulle inte chansa alltför mycket... eller dvs det gör jag ju hela tiden, men var medvetna om riskerna iaf. Bötesbeloppen är höga.

Jaja, hade jag varit i era skor hade jag fortsatt söderut, tagit höger mot Stryn, men sedan kört tillbaka, över Strynefjellet på väg 258 som jag snackade om, fortsatt på väg 15 till Lom och tagit väg 55 därifrån mot Sogndalsfjöra. Sedan hade jag fortsatt på 55'an längst Sognfjorden västerut till Hella, tagit färjan till Vangsnes och kört väg 13 mot Voss (E16 sista biten till Voss) och fortsatt på väg 13 mot Granvin. Vidare till Bruravik och färjan till Brimnes. Då är ni på väg nr 7, som jag skulle kört österut över Hardangervidda (som sagt) och tillbaka mot Sverige... Men allt beror ju på hur länge ni ska vara borta, och om ni redan har fasta resmål osv, men det är iaf vad JAG hade gjort. :)

Trevlig resa!

Last edited:
rerell: Många bra tips, tackar! Jag har inte vår planerade rutt exakt i huvudet, men jag tror faktiskt att vi i princip prickat in den rutt som du skriver om :).

Ur minnet så ser våra planerade dagsetapper ut ungefär så här:
* Sthlm-Åre (Järpen)
* Järpen-Trondheim-Orkanger
* Orkanger-ut en bit mot Atlantkusten-ner till Trollstigen-Geiranger
* Geiranger-ned en bit mot Stryn och sedan upp längs 258:an och väg 15 till Lom. (ganska kort sträcka, vi tänkte softa lite i Geiranger och åka båt i fjorden)
* Lom-Voss
* Från Voss gör vi en cirkelrörelse ut mot Bergen på E16 för att komma upp på väg 7 och sedan åka på den åtminstone till Geilo, därifrån vet vi inte riktigt om vi tar oss till Oslo eller över Hamar in i Sverige.

Vi räknar med att vara borta ca 8 dagar (missar Mälaren Runt, men vafan, det är ändå bara en massa glidarhojar där :)).

Vad tror du om vår resplan? Den överrensstämmer väl rätt bra med dina tips? Jag skall ta och avstämma vår rutt med det du skrivit när jag kommer hem från jobbet och har tillgång till kartorna.

Last edited:
Pluto skrev:

Det var ju ett tag sen jag köpte hojen, åka igen ? har vi åkt ? :crash :rodnar

stan ?

Jag ser ut som ett frågetecken tror jag... :confused:

sgtpepper skrev:
rerell: Många bra tips, tackar! Jag har inte vår planerade rutt exakt i huvudet, men jag tror faktiskt att vi i princip prickat in den rutt som du skriver om :).

Ur minnet så ser våra planerade dagsetapper ut ungefär så här:
* Sthlm-Åre (Järpen)
* Järpen-Trondheim-Orkanger
* Orkanger-ut en bit mot Atlantkusten-ner till Trollstigen-Geiranger
* Geiranger-ned en bit mot Stryn och sedan upp längs 258:an och väg 15 till Lom. (ganska kort sträcka, vi tänkte softa lite i Geiranger och åka båt i fjorden)
* Lom-Voss
* Från Voss gör vi en cirkelrörelse ut mot Bergen på E16 för att komma upp på väg 7 och sedan åka på den åtminstone till Geilo, därifrån vet vi inte riktigt om vi tar oss till Oslo eller över Hamar in i Sverige.

Vi räknar med att vara borta ca 8 dagar (missar Mälaren Runt, men vafan, det är ändå bara en massa glidarhojar där :)).

Vad tror du om vår resplan? Den överrensstämmer väl rätt bra med dina tips? Jag skall ta och avstämma vår rutt med det du skrivit när jag kommer hem från jobbet och har tillgång till kartorna.
Ja det låter ju nästan exakt som den väg jag beskrev från Geiranger, förutom ev. variationer på vägvalet från Sogndalsfjöra till Voss (där kan ni ju välja ett par olika alternativa vägar) och loopen via E16 till Bergen. Om ni ska till Bergen som en del av turen så är det väl en OK väg ("loopen"), men det är inte den mest spännande biten på den turen. Du ska också veta att väg nr 7 mellan Bergen och Kvarndal KAN delvis vara hårt trafikerad (pga färjorna). Det gäller dock mest åt andra hållet, MOT Bergen, så ni åker ju den vägen åt "rätt" håll, men dom riktigt fina delarna av 7'an börjar på andra sidan fjorden. Om jag hade stått i Voss och velat ta en "rundtur" innan jag fortsatte mot Geilo (och inte skulle besöka Bergen) så hade jag kört via Granvin till Kvarndal, tagit färjan till Utne och kört 550 ner till Odda. Där hade jag vänt norrut igen, men på andra sidan Sörfjorden, på väg 13 mot Kinsarvik. Den vägen blir sedan nr 7.

Om man är på lekhumör, så kan man ta av mot Sunndal (tror jag det var), strax innan man kommer helt ner till Odda på 550. Man svänger av i en liten rondell och kör direkt in i en tunnel. Den tunneln är över 11 km lång och nästan helt rak. Inte för att det är nån mega-upplevelse, men lite kul kan det ju vara att bränna på lite och lyssna på sin skrikande motor djupt inne i berget. Om man vänder tillbaka och tar samma tunnel tillbaka mot Odda direkt efter tunnelmynningen på andra sidan så slipper man betala tullavgiften (20 kr för MC).

När det gäller tidsplanen så har jag svårt att uttala mig. Man kommer inte så många km på norska vägar som man är van vid från Sverige, och så handlar det ju också om hur länge man orkar sitta i sadeln per dag. Jag har kört 12-timmars etapper på dessa vägar (på en 748!), men så fort man känner att det blir jobbigt bör man lägga av för dagen, eller åtminstone ta en lång rast. Annars går man miste om underbara upplevelser medans man sitter och tänker på sin ömmande rumpa eller kurrande mage eller vad det än må vara.

Jag misstänkte nästan att E16-svängen inte var någon superhöjdare, vi la in den mest för att få ungefär samma längd på dagsetappen som de andra dagarna. Ditt förslag låter bättre, så jag för in det i resplanen istället.

Vi har aldrig kört i Norge tidigare, så det är lite svårt att veta hur långt man kommer per dag utan att behöva ligga på vägen hela dygnet, vi har räknat med ca 20-25 mil per dag och har en och en halv dag i "buffert" om vi skulle vilja stanna längre någonstans. Jag antar att vi kommer att finjustera resvägen efterhand som vi ser hur vårt tempo blir.

Tack för dina tips, dom uppskattas verkligen! :tummenupp

Nu var jag ju tvungen att böra jobba igår (måndag), så att några fler äventyrliga vägar hade jag och Pluto inte tid med.
Så tyvärr fich vi lämna Geiranger för att mellanlanda i Lillehammer, och därifrån åka hela vägen hem till Stockholm.
Jag önskar bara att man hade haft mer tid och mer pengar med sig.
Dock kan jag säga att Lillehammer by night, var rätt ok.
Det var ju lördag kväll när vi var där och mycket folk ute.
Så vi följde raggarbilarna runt i stan, runt, runt, runt och runt.
Kändes nästan patetiskt ju.
Men det var mycket söta damer på stan iallafall. :D

sgtpepper skrev:
Jag misstänkte nästan att E16-svängen inte var någon superhöjdare, vi la in den mest för att få ungefär samma längd på dagsetappen som de andra dagarna. Ditt förslag låter bättre, så jag för in det i resplanen istället.

Vi har aldrig kört i Norge tidigare, så det är lite svårt att veta hur långt man kommer per dag utan att behöva ligga på vägen hela dygnet, vi har räknat med ca 20-25 mil per dag och har en och en halv dag i "buffert" om vi skulle vilja stanna längre någonstans. Jag antar att vi kommer att finjustera resvägen efterhand som vi ser hur vårt tempo blir.

Tack för dina tips, dom uppskattas verkligen! :tummenupp
Runt 25 mil/dag är nog inte helt fel räknat om man ska stanna och rasta och kanske ha lite tid (och ork) över till några öl på kvällen. Men ni märker ju snabbt vad som passar för er.

Trevlig resa! Det blir säkert en kalasbra mc-semester! Hoppas ni har tur med vädret.

EDIT: Jag körde ca 110-120 mil på två dagar och en förmiddag för inte så länge sen, bl.a. på några av vägarna ni tänker på. Det blir ju lite mer är 25/dag, men jag tog å andra sidan inte speciellt långa raster... men som sagt, ni märker det fort. Har man inte kört så mycket i Norge tidigare är det rätt mycket spektakulär natur att se på också, vilket brukar påverka tempot.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...