lagersats husa 650

philsson skrev:
Kollat igenom "user parts" och där finns hur många lager somhällst. Vilka lager är det man brukar byta? och samtidigt så lär det ju vara massa annat som packningar hit och dit och förmodligen mycket annat också som man byter samtidigt. Har ringt min återförsäljare men de säger att det inte finns något std kitt man köper utan man får plocka ihop en lista med de lager som man önskar byta. Skulle någon vilja ägna 2 minuter åt att skriva ihop en lista på vilka lager man bör byta, blir lite dyrt att byta "allt i hela motorn" bara för att man inte vet vad som är vettigt att byta ut.

Det som var sletet på min var Kamlagret som var närmast kamdrevet, samt vipparmsrullarna, detta då efter 100h. Men folk brukar rekommendera att byta ut RAM-lager samt balansaxellager även om dom inte känns slitna. Sen ska man ju självklart känna på övriga lager och byta ut dom som inte är 100% ok. Servicemanualen ger väl annars en liten fingervisning om vad som ska bytas och när.
 
Hsb-Chrille skrev:
Det som var sletet på min var Kamlagret som var närmast kamdrevet, samt vipparmsrullarna, detta då efter 100h. Men folk brukar rekommendera att byta ut RAM-lager samt balansaxellager även om dom inte känns slitna. Sen ska man ju självklart känna på övriga lager och byta ut dom som inte är 100% ok. Servicemanualen ger väl annars en liten fingervisning om vad som ska bytas och när.
Jag förutsätter att jag river motorn och kikar på vilka lager som är slitna så att allt som inte är i fräsht byts ut, men hur märker man slitage? Att ett lager glappar känns lite väl ändå, de måste ju kunna vara slut utan att glappa?
 
philsson skrev:
Jag förutsätter att jag river motorn och kikar på vilka lager som är slitna så att allt som inte är i fräsht byts ut, men hur märker man slitage? Att ett lager glappar känns lite väl ändå, de måste ju kunna vara slut utan att glappa?

Känn efter så det går jämt och fint utan hugg och liknande när du snurrar på det så har du gjort vad du kan göra!
 
Hsb-Chrille skrev:
Känn efter så det går jämt och fint utan hugg och liknande när du snurrar på det så har du gjort vad du kan göra!
Så jag byter de lager som inte känns bra och alla lager som går fint låter jag sitta kvar förutom ramlager och lagret till balansvikten.
 
philsson skrev:
Så jag byter de lager som inte känns bra och alla lager som går fint låter jag sitta kvar förutom ramlager och lagret till balansvikten.
Det sitter ingen sån balansvikt på -00 så där sparade du 1000:-.Byt ramlager,kamlager och vipparmsrullarna.Känns lagren i växellådan friska så kan du låta dom sitta kvar.
 
Busaberg skrev:
Det sitter ingen sån balansvikt på -00 så där sparade du 1000:-.Byt ramlager,kamlager och vipparmsrullarna.Känns lagren i växellådan friska så kan du låta dom sitta kvar.
Har för mig att det var 3 nållager enligt sprängskissen i växellådan. När jag körde 2t så kostade ett kolvbultslager runt 100kr så de kanske inte är värt att snåla på dem. :tummenupp
 
Hsb-Chrille skrev:
Ja okej tack för alla dumförklaringar, det räcker nu :tungan
Det är väl enna inte Wisecokolv orginal på 650in? :confused:

Wiseco kolv 04-06
wössner kolv 01-03
ett C3 lager har ett glapp redan från början,så det behöver inte vara slut men byt ändå =billigt
till -00 byt ram+kam+vipp+vevlager. 01-05 +drivaxel och balansaxel... :banana
 
husa harry skrev:
Wiseco kolv 04-06
wössner kolv 01-03
ett C3 lager har ett glapp redan från början,så det behöver inte vara slut men byt ändå =billigt
till -00 byt ram+kam+vipp+vevlager. 01-05 +drivaxel och balansaxel... :banana
Byta vevlager är inget man kan göra själv va? Måste lämnas in på verkstad för ihopmontering och balancering. :va
 
husa harry skrev:
Wiseco kolv 04-06
wössner kolv 01-03

Det var som fan! Men är wössnern smidd som wiseco är då? alltså är den lika tung? Eller tig ifall den är det, balansaxeln är redan kapad :tungan :D

Jag fick ett överraskande mail från Engine Hardware idag, såhär står det:
Engine Hardware skrev:
Hej.
Vi har kompletta lagersatser beroende på konfiguration, brett eller std ram lager.
1600kr alt 1800kr SKF.
då ingår alla vxl lager samt kamaxel, ej lager i tryckplattan koppling.
dubbel lager köpes separat från Husaberg, vi har OEM på hyllan, inga problem.
//Thomas
www.enginehardware.se
 
Hsb-Chrille skrev:
Det var som fan! Men är wössnern smidd som wiseco är då? alltså är den lika tung? Eller tig ifall den är det, balansaxeln är redan kapad :tungan :D

Jag fick ett överraskande mail från Engine Hardware idag, såhär står det:

Wössnern är lättare.hur mycket kommer jag med senare.wisecon har bytts idag mot elko kolvar = lättare kolv. :hihi
 
Hsb-Chrille skrev:
Skulle det gå att stoppa i en såndär elko kolv i 02an tro? :confused:

Wiseco kolven är 40gr tyngre än wössnern .den är smidd..du har kapat din balansaxel,då funkar det med orginallager.tar du bort den måste man ha nj2206an på den sidan + distansen som( race me )beskrev..har man en wiseco kolv i husan rekomenderas att inte ta bort balansaxeln för det vibbrerar något förjävligt.har man en wössner går det bra,med högkomp kolven oxå. :hihi .wisecon är mycket hållbar,men tung...sen det här med vevlager!!!!om man har en 00a skall man definitivt byta. den kostar ca300 kr ,jag hade en 00a.. 600cc.som vevlagret paja på, kalaset kostade i delar 36.000 kr om jag skulle köpa delarna som gick sönder .så det vart en bättre begagnad 550 -01a istället.som jag har kvar än idag.jag renoverar motorn efter ca30 stenhårda timmar.och den går som en klocka..elko kolven passar nog. men behåll din wössner om den ej är för sliten....mvharry :yoparty
 
Last edited:
Gör dreven till startmotorn någon nytta om man inte har startmotorn monterad? alltså 8,9 och 12 på sid 33 i reservdelskatalogen? 9an sitter ju rättså nära kamkedjan så jag tänkte om smörjning av dito blir försämrad ifall 9an också är där för att stänksmörja kedjan? Hur fan får man ut dom små nållagrena till dessa drev förresten?
 
Hsb-Chrille skrev:
Gör dreven till startmotorn någon nytta om man inte har startmotorn monterad? alltså 8,9 och 12 på sid 33 i reservdelskatalogen? 9an sitter ju rättså nära kamkedjan så jag tänkte om smörjning av dito blir försämrad ifall 9an också är där för att stänksmörja kedjan? Hur fan får man ut dom små nållagrena till dessa drev förresten?

Bort med dom o spara vikt. Nållagrena fyller du med silikon så de sitter på plats eller peta helt enkelt bort rullarna.

/Dave
 
David P. skrev:
2035580 Bort med dom o spara vikt. Nållagrena fyller du med silikon så de sitter på plats eller peta helt enkelt bort rullarna.

/Dave

Ett kilo värdelöst skrot :fakta

(Hur värdelöst återstår att se :gnissla )
 

Bifogat

  • Värdelösa detaljer.JPG
    Värdelösa detaljer.JPG
    29 KB · Visningar: 58
Brutalt!

Nu har jag vart ute å kört i 1,5 timmar... Och jag bara säga att: Ni som funderar på det; Släng balansaxeln åt helvete den är totalt värdelös! Nu går husan upp på bakhjulet på 4an med bara gas, detta med orginaldrevning :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top