Lagerkoll

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Medan jag väntar på svar om kugghjul/växellådor tittade jag över vilka lager som finns i motorn.Tyvärr har dom flesta skrotar ingen komplett låda i lager och endast en, Sams motor, erbjudit att beställa nya drev.

Ett kullager verkar bete sig konstigt.

Jag kände på alla och dom snurrar fint. Alla utom ett. Det är lagret till utgånde drivaxel på innersidan så att säga. Lagret klickar sig fram och det krävs mer kraft än de andra lagren för att snurra det

Jag tänkte först att det är klart att det lagret är skadat eftersom ett kugghjul har gett med sig.

Så här snurrar alla utom ett vid test i blocket.
[YOUTUBE-ID]gSO4Z0wjEyU[/YOUTUBE-ID]

Det som får mig att undra är följande. Lagret kom ut Väldigt lätt! Allt var garagekallt och det räckte med Ett lätt gummiklubbslag med hylsa mot lagret för att det skulle trilla ut.

Väl ute så snurrar det fint igen.
[YOUTUBE-ID]pbWTe7CoSl8[/YOUTUBE-ID]

Om jag lite lätt med fingerkraft sätter in det i lagerbanan någon milimeter eller två in i igen så börjar det hacka sig fram igen.

Är det detta normalt för ett kasst lager eller kan lagerbanan blivit oval eller något annat tråkigt?

Har du det löst ska det inte kännas ett endaste jedra piss när du snurrar på det, kort och gott. När vi snackar vanligt kullager.
Är du tveksam kan man nog anta att nått ät knas, köp nytt på tex momentum för några kronor.

Om du är osäker på ett lager så tvätta det helt rent.
Snurra det sedan och känn om det hackar eller vibrerar. Snurra åt båda håll.
Tippa inner- och ytterring så du lägger ett moment på lagret. Snurra samtidigt. Du ska inte känna några hack om lagret är helt rent.

Känner du några hack i ett rent lager så byt det. Det är inte värt besväret att behöva plocka isär motorn igen för ett sketet lager och har du otur och det skär så kan axeln också skadas och den är oftast inte så billig.

Intressant och fördömligt filmat! :)

Först, jag hade bytt lagret, men det är lite skumt att det går trögt i hålet. Enda jag kan tänka mig är att hålet inte är helt runt och att lagret ovalar lite när du pressar i det.

Nästa gång jag är i garaget ska jag testa att sätta ett lager i skruvstädet och pressa det lite ovalt och se hur det känns.

Är hålet ovalt så kommer säkert nästa lager bete sig på samma sätt.

Vore kul om du orkade mäta ovaliteten om du har möjlighet.

/Fredde

Nytt lager i motorn

Det blev ett nytt SKF lager från kullager.se min närmaste Swedol butik hade bara -2rs lager så då blev det nätet.

[YOUTUBE-ID]-x4KyyN95Po[/YOUTUBE-ID]

Det är härligt att se lagret lätta glida på plats och sen se isen sakta försvinna. Kylspray (-55) och varmluftsugn (+80) :)

Bifogat

• bild 1 (2).jpg
    bild 1 (2).jpg
    236.9 KB · Visningar: 73
  • bild 2 (2).jpg
    bild 2 (2).jpg
    237.8 KB · Visningar: 60
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard