Lagerhalvor, välja storlek

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Blir tokig på detta. Har en TRX850, och till den en helt ny vevaxel, och enl konstens alla regler (verkstadshandbokens beskrivning av numreringar på vev och block) ska jag ha följande ramlager Gul, Rosa, Grön. Verkstadshandboken har inga specifika mått, angivelser i vilken riktning (grönt störst spel eller tvärsom?). Mäter med Plastigage, och 2 av 3 ramlager ligger gott och väl inom intervallet 020-038. Det tredje lagret ligger precis på övre gränsen med mina gamla (helt nya iofs) lager, som var Gul, Rosa, Gul. Har nu äntligen fått hem det gröna lagret och har mätt igen. Ungefär samma resultat... Bytte då plats på rosa och gröna lagren, och får nästan samma resultat, kan inte avgöra i alla fall att det ena är större eller mindre? Ordningen enl boken är Grön, Gul, Rosa (sen finns det någon/några över/under dessa.

Känner mig inte helt tappad vad gäller Plastigage, även om jag inte på långa vägar är proffsmek. Borde man inte se skillnad på två stegs storlek?

Slitagegränsen enl. boken är 0.1 mm, om två ligger strax över 025 och det tredje strax över 038, är det OK att smälla ihop motorn då? Jag får ju inte den tredje att krympa i spel oavsett vilket lager jag stoppar...

Och just det, bara för att säkerställa, på blocket finns tre siffror, ett för varje lagerläge. Likaså tre siffror på veven. Ingenstans står det dock vilket lagerläge som är nr 1... Med ramlager Gul, Rosa, Gul som jag skulle ha på den gamla veven så var det ju inga problem... Någon som vet hur det ska vara. Trodde jag skulle kunna lista ut det med Plastigage och flytta lager, men det skiter sig ju uppenbarligen...

Och om nån har tips på om jag kan göra nåt galet så skjt på. (Och nej, jag har inte snurrat veven, det skulle väl också troligast indikera för tight spel i så fall?)

Kan bara tala om erfarenhet .
Jag lägger ALLTID lagerspelet på max , Även på vevstaks lagren..
Givetvis inom rimliga gränser men 0.05. -0.15 + rek gör inget OM DU HAR EN FRISK OLJEPUMP.
Det viktiga är att det finns plats för en oljefilm som kan förses tillräckligt.

Det värsta är om det är för tight, då blir det varmt pga att oljan inte byts och således inte tar med sig värme.... = Nyp Lr iaf degning å metallrester i oljan.

Tackar för det! Alla tips emottages tacksamt! Skulle gärna lägga dem med maxspel, men om spelet inte ändras mellan storlekarna så :gnissla

Just det, drar ihop lagren enl. föreskrivet moment, med Mo fett enl. boken, och med momentnyckel av hyfsad kvalisort (Tengtools).

Lagerläge 1 är på samma sida av motorn som cylinder 1. Till vänster, oftast där axeln går ut, på en radmotor sett i färdriktningen. Men det spelar egentligen ingen roll, du vet ju på vilket håll veven ska ligga i blocket.

Brukar iofs vara bokstäver och siffror, inte bara siffror, så vad vet jag...

Men man bör inte blanda lager hursomhelst. Skifta från ett till ett annat. SÅ stora toleranser är det inte, lätt att klämma ihop ett lager och då är det kass.

EDIT: Undrar om man ens kan ta vilken vevaxel som helst och stoppa i vilket block som helst, när det är klassade lager? Blocken skiljer ju en hel del...

Last edited:
Lagerläge 1 är på samma sida av motorn som cylinder 1. Till vänster, oftast där axeln går ut, på en radmotor sett i färdriktningen. Men det spelar egentligen ingen roll, du vet ju på vilket håll veven ska ligga i blocket.

Brukar iofs vara bokstäver och siffror, inte bara siffror, så vad vet jag...

Men man bör inte blanda lager hursomhelst. Skifta från ett till ett annat. SÅ stora toleranser är det inte, lätt att klämma ihop ett lager och då är det kass.

EDIT: Undrar om man ens kan ta vilken vevaxel som helst och stoppa i vilket block som helst, när det är klassade lager? Blocken skiljer ju en hel del...
Det är väl just därför blocket och veven är numrerade, så att man ska kunna välja rätt lager? Ang lagerlägena, jo jag räknade så också. Men med det resonemanget är det 'fel' lager som ligger utanför toleransen. Fortfarande undrar jag varför det inte blir nån större skillnad när jag skiftar lagerhalvornas plats? Även om lagren skulle vara ihopklämda så borde ju det ena vara för stort då.

Tack för bidragen hittills, men jag har inte riktigt fått svar på det jag undrar ännu. Jag gör ett sista försök innan jag åker hem och försöker pussla ihop motorn med de lager jag har.
Alltså,
  1. Inbördes ordning? I verkstadsmanualen (utgiven av Yamaha) står inget om vilken färg som ger störst/minst spel. "Tabellen" börjar uppifrån med blå, svart, brun, grön, gul, rosa, röd.
  2. Skillnad i storlek? Hur mycket ska det skilja mellan färgerna?
  3. Varför ingen synlig skillnad? Gör jag något helsnett, eftersom det inte är någon märkbar skillnad då jag mäter med Plastigage? En verkstad jag pratade med menade att det är ofta så.
  4. Hur 17 ska jag uppnå rätt (=generösa) spel, om jag inte ärker någon större skillnad på färgerna?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025