Lager glappar i blocket. Vad göra?

Testat med lagerlåsning på vevlagringen på min gamla 125a cross men det lossnade,fick lämna in och få hålet borrat eller vad dom gjorde och gå upp en dimension på lager.

Kanske borde funka för dig med lagerlåsning då det inte är lika utsatt som vevlagret på en 2t,bara att testa om glappet inte är för stort annars lämna in,kostar inte så mycket.

Henrik

Testat med lagerlåsning på vevlagringen på min gamla 125a cross men det lossnade,fick lämna in och få hålet borrat eller vad dom gjorde och gå upp en dimension på lager.

Kanske borde funka för dig med lagerlåsning då det inte är lika utsatt som vevlagret på en 2t,bara att testa om glappet inte är för stort annars lämna in,kostar inte så mycket.

Henrik

Ok. Ska prova med lagerlåsning och se om det hjälper.

Om det måste borras, går det att göras på plats eller måste man bort med blockhalvan?

Hej.
Du skrev i dit gamla inlägg att lagret satt löst efter du havde lossat skruvorna (som uppenbart är där för att hålla lagret på plats,,)
Hur är det nu?
Är det löst på samma sätt eller även EFTER du har dragit skruvorna med de två låsblecken på?
Är det rätt lager?
Om det inte skall ha Locktite original så anser jag inte att du skall använda sånt.
Sista tips : Köp en verkstadshandbok,,där finns alla mått, b.la. på hur stor lagerhålet skall vara och då kan man ju själv mäta sig fram till om det är där felet liggar.
Mvh. Frostie.

Hej.
Du skrev i dit gamla inlägg att lagret satt löst efter du havde lossat skruvorna (som uppenbart är där för att hålla lagret på plats,,)
Hur är det nu?
Är det löst på samma sätt eller även EFTER du har dragit skruvorna med de två låsblecken på?
Är det rätt lager?
Om det inte skall ha Locktite original så anser jag inte att du skall använda sånt.
Sista tips : Köp en verkstadshandbok,,där finns alla mått, b.la. på hur stor lagerhålet skall vara och då kan man ju själv mäta sig fram till om det är där felet liggar.
Mvh. Frostie.

Det glappar fastän jag dragit åt låsblecken. Det är rätt lager. Jag köpte det från Honda och det är likadant som det som satt där innan.

I verkstadshandboken står det att man ska använda en "bearing driver" (vet ej vad det heter på svenska) för att få lagret på plats. Jag kunde ta bort och sätta dit det med bara händerna, och skulle jag tippa hojen skulle lagret ramla ut ifall låsblecken inte är åtdragna, så nånting är ju inte som det ska.

Varför ska jag inte använda loctite?

använde kemisk metall i lådan på en 125'a en gång i tiden för en liknande grej

(skuret lager, axeln hade snurrat i lagret och slitit ner sig, kemisk metall på axeln och slipa till rätt dimension, så omvänt från din siruation)

höll många år på den iaf

Ok. Ska prova med lagerlåsning och se om det hjälper.

Om det måste borras, går det att göras på plats eller måste man bort med blockhalvan?

Vet ej,lämnade mitt block rensat på en mek.verkstad tillsammans med lite fikapengar och hämtade det ett par dagar senare,vet ej hur dom gjorde heller(svarv,fräs?)
Mitt lagerhus var så slut att det gick att märkbart tippa lagret en aning,inte synbart men man kände det så det kanske var lite för slitet för att kunna limma det oxå,är det bara så att det glider i sidled skulle iaf. jag chansa på lim.

Henrik

Det enda raka är att plocka bort lagret och mäta lagerläget, är inte spelet alltför stort så kan du använda Loctite 603, det är speciellt anpassat för detta ändamål och klarar spel upp till 1/10mm.
(Sen finns ju alltid nödvarianten som man tar till mitt i natten när grejorna bara måste gå:gnissla , shimsa med en remsa från en ölburk, går att knacka till så att man får den lagom tunn).

Slå några körnslag runtom i lagersätet,,(vasst don) Lagret ska då gå trögt in...

Sedan köper di locktites 638 ..extremt bra för axiella spel också!! Det klarar 0,25 i spelupptag och sätter lagret permanent!!!!! Problemet och fördelen med detta lagerlim är att man får spräcka eller kapa ut lagret sedan:3freak Fördelen är dock att lagerläget sedan är som nytt för limmet sitter kvar i aluminiumet för alltid:tummenupp
Hutlöst bra stuff kan jag garantera!!

Slår du med ett dorn i lagersätet (ytan där ytteringen på lagret ligger mot)så bildas det kratrar materialet som dornet pressar undan minskar diametern på lagersätet och ditt nya lager sätter sig bättre.

Den här biten förstår jag inte. En lite utförligare förklaring skulle uppskattas. Jag är inte så hemma på det här med meckande.

Hoppas det är ok att jag hoppar in.

Du tar en körnare(ett runt,spetsigt verktyg som man använder till att slå en liten försänkning i metall innan du borrar så inte borret glider i sidled om du inte vet vad det är)och slår på några ställen runt i lagerhuset.

Alut expanderar lite då och lagret kommer att gå in men trögt så det blir fixerat(får slå några slag runt hela lagerhuset)sen är det bara att dra på lagerlåsningen och knacka in lagret.

Sen är det bara att montera ihop och hoppas på det bästa.

Henrik

ombussning! om du vill ha det som en permanent lösning!
Lämna in blocket till nån svarv och fräsfirma så kan dom säkert bussa om lagerläget för dej!

annars funkar ju alla ovanstående idee´r me men inte som permanenta lösningar!

Ok, då förstår jag. Tack för all hjälp.

ombussning! om du vill ha det som en permanent lösning!
Lämna in blocket till nån svarv och fräsfirma så kan dom säkert bussa om lagerläget för dej!

annars funkar ju alla ovanstående idee´r me men inte som permanenta lösningar!

Ok. Jag får väl göra det när det är dags för nån större renovering. Just nu har jag ingen lust att ta isär hela motorn ifall jag kan slippa det.

Last edited:
Back