Lagat packboxar två gånger men felet består.

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Tjena..
Lämnade in min r1 på lagning för att byta packboxar då jag inte har tid att göra det själv.
Det läckte som ett såll på högersidan.
Fick tillbaks den första gången och då började det läcka på högersidan istället.
Upptäckte nu också att chromet (eller vad det är) som gaffelbenet är pläterat med hade skadats, det kändes inga repor eller hack men det såg ut som packboxen skrapat av lite beläggning.
Lämnade tillbaks hojen till verkstaden så han fick göra om jobbet.
Men den läcker ändå.
Är ganska bra kompis med killen som gjorde jobbet, och han har eget företag som håller på med mc, skotrar, fyrhjulingar mm mm.
Hade jag inte varit det så hade jag ju åkt till nån annan och skickat räkningen till "min" mcmeck, men vill ju inte bli ovän med honom.
Och jag är tveksam till att han går med på det då det säkert kostar skjortan.
Företaget som tillverkar packboxarna jag köpt är tydligen yamahas fabriksleverantörer, så det är inga skitpackboxar.

Så vad ska jag göra? be han göra om det en tredje gång??
Vad kostar det att lämna in till en större handlare typ bike i trollhättan eller motsv.

Suck.. Jaja.. vad säger man..

Kan det inte vara så att dina innerben är slut i gaffeln? Då är det nog inte så mycket annat att göra än att byta.

Är nog nåt fel på gaffeln, skadat gaffelben mest troligt. Du kan ju prova bladmåttstricket för att få bort
ev. skräp som fastnat i packboxen. Kanske kan utslitna bussningar ge läckage, men då borde man
märka att gaffelbenet är glappt.
/u

ulf_lundin skrev:
2223259 Är nog nåt fel på gaffeln, skadat gaffelben mest troligt. Du kan ju prova bladmåttstricket för att få bort
ev. skräp som fastnat i packboxen. Kanske kan utslitna bussningar ge läckage, men då borde man
märka att gaffelbenet är glappt.
/u
Då måste ju felet på gaffeln uppkommit under reparation.
För vänster packbox var tät tills bytet.
Och hojen har ju bara gått 1500 mil :huvet :huvet

Johnsen skrev:
2223156 Tjena..
Lämnade in min r1 på lagning för att byta packboxar då jag inte har tid att göra det själv.
Det läckte som ett såll på högersidan.
Fick tillbaks den första gången och då började det läcka på högersidan istället.
Upptäckte nu också att chromet (eller vad det är) som gaffelbenet är pläterat med hade skadats, det kändes inga repor eller hack men det såg ut som packboxen skrapat av lite beläggning.
Lämnade tillbaks hojen till verkstaden så han fick göra om jobbet.
Men den läcker ändå.
Är ganska bra kompis med killen som gjorde jobbet, och han har eget företag som håller på med mc, skotrar, fyrhjulingar mm mm.
Hade jag inte varit det så hade jag ju åkt till nån annan och skickat räkningen till "min" mcmeck, men vill ju inte bli ovän med honom.
Och jag är tveksam till att han går med på det då det säkert kostar skjortan.
Företaget som tillverkar packboxarna jag köpt är tydligen yamahas fabriksleverantörer, så det är inga skitpackboxar.

Så vad ska jag göra? be han göra om det en tredje gång??
Vad kostar det att lämna in till en större handlare typ bike i trollhättan eller motsv.

Suck.. Jaja.. vad säger man..

Packboxar vända åt fel håll kanske?? Även den bäste kan ju göra en tabbe.....

Johnsen skrev:
2223341 Då måste ju felet på gaffeln uppkommit under reparation.
För vänster packbox var tät tills bytet.
Och hojen har ju bara gått 1500 mil :huvet :huvet

Räcker med ett välplacerat stenskott för att döda ett gaffelben. Hojen kan ha rullat 2 mil när det händer. Kollade ni gaffelbenen när dom va avtagna alt. när gaffeln va obelastad? Om inte så kan det finnas skador som inte syns vanligtvis.

EBS skrev:
2223384 Räcker med ett välplacerat stenskott för att döda ett gaffelben. Hojen kan ha rullat 2 mil när det händer. Kollade ni gaffelbenen när dom va avtagna alt. när gaffeln va obelastad? Om inte så kan det finnas skador som inte syns vanligtvis.
Jag var själv inte med när han demonterade gafflarna så jag vet inte.
Han hade inte sett nåt iaf.
Fan.. jag som skulle sälja pärlan i toppskick och så nu detta.

Första gången packboxarna skulle bytas så var "locket" på ena gaffeln snegängad.
Satt som bare fan. Och det kommer från fabrik det.. Känns som min hoj var den sista dom skruvade ihop innan fabrikanterna tog helgen.

Jaja.. ska dra upp på bakan fullgas ettan sen tvärnita med bakbromsen och se om det blir bättre då.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back