lagar..???

skehamn

Ny medlem
Gick med
17 May 2007
Hoj
husaberg 650
Va säger igentligen lagen om backspeglar? måste man ha det?? Samma sak med regskylten i hjulhuset, får man ha den där om den syns??har skälv en husaberg 650:):)

böter på båda sakerna.

*edit*

är det dock en gammal "antik" hoj du har som inte hade backspeglar när den tillverkades så är det lugnt...

vad gäller reg.skylten så är det ca 1500 kronor i böter enligt den information jag har fått.

Last edited:
böter på båda sakerna.

*edit*

är det dock en gammal "antik" hoj du har som inte hade backspeglar när den tillverkades så är det lugnt...

vad gäller reg.skylten så är det ca 1500 kronor i böter enligt den information jag har fått.

När den senaste böterhöjningen (som jag hört om) kom så låg det på 1500
samma för utan skylt

gör en snygg liten skylthållare och var nöjd :)
jag gjorde en som gick genom besiktningen utan att han ens påpekade det

Edit:
angående backspegel så tror jag det är krav på att ha på vänster sida, men jag är inte riktigt 100 på det

fick för mig att det ända som lagen säger om plåten är att den ska va belyst och väl synligt (avläslig) från 10m avstånd! Kolla upp det! för då är det bara att vägra skriva på böterna!!!!

jag snackade mig ur det en gång de tog mig!:yoparty

Besiktade min nyligen och frågade särskilt om backspeglar. Hade bara den vänstra på i fall att....Backspeglar behövs ej fick jag till svars.

har hört något om att lagen säger att man skall kunna ha uppsikt bakåt, dvs om man kan vända sig om och kolla bakåt behövs inga speglar?

Svara inte om ni inte vet:rolleyes:
Backspelglar behöver man inte ha om hojen ej är helfordonsgodkänd!. (äldre än 98) Sedan är det upp till bes-gubben.

böter på båda sakerna.

*edit*

Backspeglar behöver du inte alls ha...

Är hojjen helfordonsgodkänd ska man absolut ha det enligt den lagom uppretade mc-snut som stoppade mig iallafall.Däremot brukar inte bilprovningen bry sig.

Då behöver jag inte sätta på backspeglar inför besiktningen av min Wr?
Men blinkers måste den ha?

Det är en 95:a men den blev Lv-reggad 2004 tror jag om det spelar någon roll.

here we go

Utdrag ur VV föreskrifter för MC

Övergripande krav

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.

11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.

Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.

Last edited:
Eftersom besiktningen säger att man inte behöver så... Hade inga på besiktningen. det är konstigt att lagen säger en sak ocg besiktningen en annan.
Är det någon som har blivit bötfälld för att inte ha backspeglar på en enduro?

Last edited:

En bekant till mig blev nyss utbildad till att besikta hojar på SBP.
Man måste inte ha nån spegel alls berättade dom på utbildningen. :fakta

Fast man vet ju aldrig nuförtiden med byråkratidjungeln.
Jag skulle aldrig skriva på en bot från polisen i vilket fall den saker är säker.

Last edited:
Suck!!!!

Oavsett om hojen är helfordonsgodkänd eller inte så finns det inga krav att backspeglar skall kontrolleras hos SBP vid vanlig besiktning! Däremot blir det andra krav vid ev regbesiktning av en t,ex import hoj men visst finns det säkert fall där hojen klarat sig utan speglar vi reg. Om det skulle sitta speglar på hojen vid kontroll och de är skadade t,ex sprickor så blir det anmärkning på det!!! VV regler säger att speglar ska finnas och det är det som polisen går efter punkt slut. Vad VV har skrivet hos sig och SBP går efter ska ej blandas ihop. Om SBP skulle gå efter varje punkt som VV skrivit så åker nog väldigt få hojar lagligt!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti