Laga stötdämpare nära Linköping?

NikRoss

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Ort
Bestorp
Hoj
Kawaski KX125 01
Har en kawa KX125 01 Stötdämparen bak har läckt olja. Kan Vet någon vart jag kan vända mig?
Snart ut o leka lite bara man blir kvitt snön.
 
Motorbolaget snacka med Uffe om inte han orkar så fråga om hans polare Mårten, de är duktiga som fan på såmt iallafall på crossarna. Lycka till
 
Stötdämpre Tackar (Fräd) Kindström

Tackar Kindström för ett snabbt jobb o bra utförande.
Mvh Niklas
 
Har den börjat läcka så är det bättre att söka rätt på en hel beggad.
En stötdämpare ska servas regelbundet och gör man inte det så får man förutom en usel funktion även en trasig dämpare med tiden.
 
Jag kan ju rekommendera Motorbolaget i Linköping :tummenupp

De har varit väldigt trevliga och snabba leveranser.
 
Har den börjat läcka så är det bättre att söka rätt på en hel beggad.
En stötdämpare ska servas regelbundet och gör man inte det så får man förutom en usel funktion även en trasig dämpare med tiden.

Det är därför man byter slitna delar när dämparen servas. En kass tätning (som är orsaken till läckaget) är väl bland det billigaste som kan gå sönder i en stötdämpare.
 
Det är därför man byter slitna delar när dämparen servas. En kass tätning (som är orsaken till läckaget) är väl bland det billigaste som kan gå sönder i en stötdämpare.

När en dämpare väl börjar läcka så brukar det vara betydligt mycket mer än tätningarna som blivit bortom räddning. Det är i alla fall min erfarenhet av gamla skogsåkta oservade crosshojar.
 
Kan nog stämma i många fall. Men varför jaga begagnade grejer i lika osäkert skick då, när man lika gärna kan lämna iväg dämparen man har och åtminstone få ett kostnadsförslag när den blivit obducerad? I värsta fall har man lagt lite pengar på att få veta att dämparen man har inte är värd att renovera, i bästa fall är det ingen fara på taket och dämparen kan vara i nyskick igen för relativt lite pengar. En beggad dämp lär ju ändå egentligen behöva en service, även om den inte börjat läcka...
 
När en dämpare väl börjar läcka så brukar det vara betydligt mycket mer än tätningarna som blivit bortom räddning. Det är i alla fall min erfarenhet av gamla skogsåkta oservade crosshojar.

Ja, man byter ju inte bara tätningen utan även bussning och dammskydd som minimum. I det här fallet byttes hela tätningshuvudet och lite o-ringar. Sen får man givetvis även kolla hur kolvband, blåsa, hus och framför allt kolvstång mår.
 
Ja, man byter ju inte bara tätningen utan även bussning och dammskydd som minimum. I det här fallet byttes hela tätningshuvudet och lite o-ringar. Sen får man givetvis även kolla hur kolvband, blåsa, hus och framför allt kolvstång mår.

Och priset på allt det förklarar varför jag föreslår en beggad dämpare som bara servas med ny olja och gas.

En dämpare som servas regelbundet med ny olja sliter man inte ut, åtminstone har jag aldrig lyckats med det.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top