Laga spricka i plast OCH dimmig ruta (båt)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Eftersom SH-panelen är världens samlade genier inte enbart inom Mc, vädrar jag min okunskap oblygt här.

Båten jag köpt har en 6-7 cm spricka i "taket" på ett förvaringsutrymme, som förra ägaren lagat provisoriskt med mirakelmetoden plastic padding.
Det har fungerat ett tag, men så snart området belastats med ex. en fot spricker det igen. Han har därför placerat ett provisoriskt stöd under.

Hur lagar jag bäst denna spricka? Svetsa/smälta i plast? Vad håller över tid?

Och så fråga numero tvenne då - vindrutan var både gulnad och repig. Går det göra något åt den eller krävs det en ny tro?
Rubba, polera...kan något hjälpa där?

Svetsa och armera med typ såna här.

Vilka du inte nödvändigtvis behöver köpa utan lika gärna kan tillverka själv ifall det bara är ett fåtal du behöver.

Vilka du inte nödvändigtvis behöver köpa utan lika gärna kan tillverka själv ifall det bara är ett fåtal du behöver.
- Tackar o bugar för tipset. Ett sånt kit får det bli.

När du är klar med spricklagningen så limmar och popnitar (trycktäta) du dit en aluplåt (3mm) under så håller den för att gå på, plastsvetsingen gör bara att luckan blir tät och plasten är gammal.

Eftersom SH-panelen är världens samlade genier inte enbart inom Mc, vädrar jag min okunskap oblygt här.

Båten jag köpt har en 6-7 cm spricka i "taket" på ett förvaringsutrymme, som förra ägaren lagat provisoriskt med mirakelmetoden plastic padding.
Det har fungerat ett tag, men så snart området belastats med ex. en fot spricker det igen. Han har därför placerat ett provisoriskt stöd under.

Och så fråga numero tvenne då - vindrutan var både gulnad och repig. Går det göra något åt den eller krävs det en ny tro?
Det finns en här som polerade upp sitt kåpglas i olika steg och resultatet blev riktigt bra, tyvärr minns jag inte vem det var, det var nu under sommaren.
Ska se om jag kan hitta tråden.

Det finns en här som polerade upp sitt kåpglas i olika steg och resultatet blev riktigt bra, tyvärr minns jag inte vem det var, det var nu under sommaren.
Ska se om jag kan hitta tråden.
Enligt AI använder man Autosol acrylic polish och microfiber duk eller polermaskin.

Har en sådan och har lagat sprucken gammal Honda-plast, funkar förvånansvärt bra. Mycket nöjd med min! Sen kräver det lite finess och efterarbete om man vill att det ska bli snyggt såklart. Men hålla verkar det göra.

Sök på Polera vindruta eller kontakta bonde456 här på sporthoj som gjorde sitt inlägg i maj nu i år.

Har en sådan och har lagat sprucken gammal Honda-plast, funkar förvånansvärt bra. Mycket nöjd med min! Sen kräver det lite finess och efterarbete om man vill att det ska bli snyggt såklart. Men hålla verkar det göra.

Ja, jag ser inte hur det inte ska hålla. Lägger man tillräckligt mycket med armering så lär det ju spricka utanför armeringen före sprickan. Inte för att jag menar att man ska använda så jäkla mycket.

Ja, jag ser inte hur det inte ska hålla. Lägger man tillräckligt mycket med armering så lär det ju spricka utanför armeringen före sprickan. Inte för att jag menar att man ska använda så jäkla mycket.
Lucka som spruckit pga fotarbete (dvs nån som trampat på den) behöver förmodligen förstärkning, utan påverkan så håller plastsvetsning även utan armering men armeringsklammerna är defintivt bättre.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär