Laga smidd alufälg?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Min bak-fälg av märke OZ Racing för en Aprilia RSV1000R -02 (blåeloxerad, smidd i vad jag iaf tror, ren alu) har fått en spricka genom godset vid en av ekrarna, rakt igenom fälgbanan så den ej längre håller luft.

Jag misstänker att skadan uppstod vid en highsider förra året, och har vid det här laget utmattats nog för att det skulle gå hål rakt igenom.

Går det att få en smidd fälg lagad, hur går man isf tillväga, och vad kostar det? Hur blir resultatet?

Har tyvärr ingen bild (fälgen ligger långt bort dessutom). Jag tolkar det som att det är en utmattningsspricka då fälgen är i balans utan tryck i, men blir mer och mer obalanserad när man trycksätter. Det är utan tryck i fälgen en 30mm lång hårfin spricka runt ena ekenrn, men den blir mer synlig och växer med tryck.

Vad jag har hittat med lite googlande är att man helst ska skrota en sådan fälg då metallstrukturen inte är möjlig att återställa efter att man har värmt upp alut.

varför skulle man inte kunna svetsa smitt aluminium? Smidda BBS-fälgar som är trasiga svetsas överallt i världen i princip.
lämna in fälgen till Fälgfixarna i helsingborg. dom är duktiga enligt alla som jag har varit i kontakt med.

MVH Phille

varför skulle man inte kunna svetsa smitt aluminium? Smidda BBS-fälgar som är trasiga svetsas överallt i världen i princip.
lämna in fälgen till Fälgfixarna i helsingborg. dom är duktiga enligt alla som jag har varit i kontakt med.

MVH Phille

Du kommer ju varken att få till den smidda metallstrukturen, kompaktheten från smidningen, samt kommer få en bit av fälgen/ekern som har blivit påverkad av värmen. De alusaker jag själv tig-svetsar brukar vara mjuka som tuggummi efter att ha svetsats.

Sen är jag lite rädd för att det är utmattningssakador som inte syns på fler ställen.

det är alltid ett bekymmer, oavsett vad man svetsar i princip.
men jag ser inte varför folk kan svetsa t.ex. smidda BBS-fälgar utan bekymmer men din smidda fälg skulle vara omöjlig att svetsa? Fälgfixarna har lyckats med såna jobb innan vad jag vet, så det hade varit konstigt om dom inte lyckades med din fälg faktiskt...

MVH Phille

Jag hade tagit fälgen i fråga och kört bort till Fälgfixarna. De har ett bra rykte och jag tror aldrig de skulle ta på sig ett jobb de inte kan utföra till kundens och deras egen belåtenhet. Har själv lämnat in två uppsättningar fälgar under föregående vinter och det fanns inget att anmärka på.

Köpte Dymagfälgar för ett tag sedan i smidd aluminium. Står i stor fet text i papprena som följde med att blir det en skada på fälgen ska den under inga som helst omständigheter attackeras med gaslåga eller svetslåga. Detta gör dom ju givetvis för att slippa hamna i ett stämningsmål om nån skulle förolyckas pga. en reparerad fälg men det ligger nog nåt i det.

Samtidigt så tycker jag att är det bara en liten spricka så ska det nog inte vara någon fara att fixa det förutsatt att det görs på rätt sätt.

Sen vill jag minnas att fälgarna från Mille R är smidda magnesium men jag kan ha fel.

Du kommer ju varken att få till den smidda metallstrukturen, kompaktheten från smidningen, samt kommer få en bit av fälgen/ekern som har blivit påverkad av värmen. De alusaker jag själv tig-svetsar brukar vara mjuka som tuggummi efter att ha svetsats.

Sen är jag lite rädd för att det är utmattningssakador som inte syns på fler ställen.
Ok nu kanske de här kommer låta som rena nybörjar tipset eller en ren självklarhet men har du testat att värmebehandla alubiten eller svetsen när du har tiggat? :va

Ok nu kanske de här kommer låta som rena nybörjar tipset eller en ren självklarhet men har du testat att värmebehandla alubiten eller svetsen när du har tiggat? :va

Nix, inte testat - är bara glad amatör. Menade dock mest att biten inte är lika stark efteråt som före.

Nix, inte testat - är bara glad amatör. Menade dock mest att biten inte är lika stark efteråt som före.
De kan du ha rätt i.. Tänkte på att upphettas svetsen släpper spänningar i den och får en annan kornstruktur, vilket gör att den inte går spricker lika lätt och därmed håller bättre. :)
Var även prat på ett stuntforum förut om att man skulle värmebehandla svetsarna efter ha lagat motorfästen eller förstärkt ramen på hojen för att den skulle spricka fort igen annars..

De kan du ha rätt i.. Tänkte på att upphettas svetsen släpper spänningar i den och får en annan kornstruktur, vilket gör att den inte går spricker lika lätt och därmed håller bättre. :)
Var även prat på ett stuntforum förut om att man skulle värmebehandla svetsarna efter ha lagat motorfästen eller förstärkt ramen på hojen för att den skulle spricka fort igen annars..

Jo kan nog vara smart att göra, jag har inte riktigt svetsat så mycket stora bärande saker, mest småbitar som inte har haft tillräcklig yta för att det ska spela stor roll.

När jag pinnar gjutjärn brukar jag däremot svetsa 10-15mm i taget och gå över svetsfogen med hammare + körnare för att banka ur spänningarna. Har funkat rätt så länge på bilens grenrör nu iaf.

jo men det klart att tillsätter man fel material så lär svetsen aldrig hålla. om materialet är kallt så kommer troligtvis svetsen hålla väldigt länge medan det spricker bredvid.
jag hade inte låtit lasse i ladan på andra sidan åkern svetsa mina fälgar, oavsett material, men jag hade gärna lämnat in fälgarna till någon som kan.

men vill du hellre köpa en ny fälg så gör det. ingen som hindrar dig vad jag vet.

MVH Phille

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort