Laga sättningsskada i grund?

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Jag har lagt ögonen på ett hus men har inte sett det i verkligheten ännu, och tydligen är det en sättningsskada i grunden.

Är det någon som har erfarenhet av sådana skador? Hur attackerar man sånt? Är det akut att fixa? Enkelt att fixa själv? Kostnad?

Ös på med era erfarenheter!:tummenupp

Last edited:
Du bör kanske koncentrera dig på vad sättningen i marken beror på. Om det är något som kan återkomma så får du ju laga grunden igen. Och igen... o.s.v.

// P

Jag kanske ska förklara lite utförligare:

Om det är ett väldigt gammalt hus så kanske det har satt sig färdigt. Är det ett nyare hus så bör du bli misstänksam.

Sättningsskador kan också upp komma om det har varit något större mark- eller sprängningsarbete i närheten. Du kan fråga husägaren om det gjorts någon geo-undersökning i området, alternativt kanske dom vet på kommunen. Har man en sådan undersökning så kan man se om marken är sättningsbenägen.

Hoppas det hjälpte.

// P

Jag kanske ska förklara lite utförligare:

Om det är ett väldigt gammalt hus så kanske det har satt sig färdigt. Är det ett nyare hus så bör du bli misstänksam.

Sättningsskador kan också upp komma om det har varit något större mark- eller sprängningsarbete i närheten. Du kan fråga husägaren om det gjorts någon geo-undersökning i området, alternativt kanske dom vet på kommunen. Har man en sådan undersökning så kan man se om marken är sättningsbenägen.

Hoppas det hjälpte.

// P

Ok tack!:tummenupp Huset är byggt 42 och jag har eg ingen info, men vi kommer inte att köpa det hur som helst. Får bli något annat ruckel istället:gnissla

Ingen fara. Jag skrev fel och förtjänade lite smisk på baken:)

Last edited:
Sättningskador är macho :yoparty

Våran tillbyggda hall lutar minstänktsamnt efter vi borrade efter bergvärme strax utanför.

Den tillbyggda delen ligger på en egen "påbyggd" liten grundplatta som satte sig fint i den göteborgska leran när det borrades.

Men men det fixar vi till våren.

:ballerinakjol

Det går inte att laga en sättningsskadad grund, per definition alltså. Finns där sprickor så är det en spricka där efter att man varit och spacklat igen det synliga. Spricka kommer att komma fram igen.
Är skadan så tt det påverkar husets konstruktion eller om det lutar lite konstigt bara ? Annars så finns det nog sprickor i var och varannat hus.

Det är ju ganska befängt att laga en grundspricka med spackel, per definition alltså.

Spackel har man för att fixa till ojämnheter innan man applicerar ett ytskikt.

Om man bilar bort lite material runt sprickan, dubbar, armerar, formsätter, vattnar och sedan gjuter så blir det bättre.

// P

Sättningskador är macho :yoparty

Våran tillbyggda hall lutar minstänktsamnt efter vi borrade efter bergvärme strax utanför.

Den tillbyggda delen ligger på en egen "påbyggd" liten grundplatta som satte sig fint i den göteborgska leran när det borrades.

Men men det fixar vi till våren.

:ballerinakjol

Snea byggnader:yoparty

Huset vi kollade på lutade inget så vi letar vidare. Drömmen är ett hus som lutar så pass mycket att man får ha broddar på sig för att ta sig fram i det:gnissla

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna