Laga punka med plugg i däcket?

Skulle du laga däcket med en plugg?

• Antal röstningar
    0
Nu är det lagat. Jag följde inte alls instruktionerna som följde med (eftersom jag inte såg dem förrän jag var klar), så jag gjorde antagligen nåt fel men det verkar hålla tätt även efter en kortare tur så jag tänker att det är iaf ok. Får se hur det beter sig efter några längre vändor men so far so good.
Oklart om jag gjorde nåt fel med lagningen (troligen för det gick alldeles för lätt att trycka i gummikorven), men det började läcka igen. Höll tätt när jag var ute och körde i söndags - med däcklagningskitet innanför skinnstället - men när jag kom till garaget idag var det bara 1,5 bar i däcket och bubblade en del vid såpvattentest. Verkar som att hålet dessutom vidgat sig jämfört med hur det var innan lagning. Känner att det nog är tack och hej för detta däcket till förmån för ett nytt.

-Edit- detta är alltså med punkalagningen borttagen/nedtryckt i däcket för att få pejl på hur stort hålet faktiskt är

Bifogat

• IMG_2595.jpeg
    IMG_2595.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 34
Last edited:
Oklart om jag gjorde nåt fel med lagningen (troligen för det gick alldeles för lätt att trycka i gummikorven), men det började läcka igen. Höll tätt när jag var ute och körde i söndags - med däcklagningskitet innanför skinnstället - men när jag kom till garaget idag var det bara 1,5 bar i däcket och bubblade en del vid såpvattentest. Verkar som att hålet dessutom vidgat sig jämfört med hur det var innan lagning. Känner att det nog är tack och hej för detta däcket till förmån för ett nytt.

-Edit- detta är alltså med punkalagningen borttagen/nedtryckt i däcket för att få pejl på hur stort hålet faktiskt är
När du ändå har loss däcket kan du prova laga inifrån med svamp.

Det där däcket är också ordentligt slitet i mitten, så det är mindre gummi för pluggen att bita i. Dessutom lite avlångt hål.

Jag hade provat en gång till med korv, vete fan om jag pallat kränga om ett så slitet däck, bättre att byta ut det då. Såvida du inte ska köra bana med det, då är det ju en del mönster på sidorna att slita upp.

Det där däcket är också ordentligt slitet i mitten, så det är mindre gummi för pluggen att bita i. Dessutom lite avlångt hål.

Jag hade provat en gång till med korv, vete fan om jag pallat kränga om ett så slitet däck, bättre att byta ut det då. Såvida du inte ska köra bana med det, då är det ju en del mönster på sidorna att slita upp.
Nej, det är just det med mönstret. Det är max 150 mil kvar i bakdäcket (2,3 mm mönster kvar i mitten, ca 4 mm på sidorna). Kommer inte köra med detta däcket på bana utan blir ny uppsättning M9RR tills det är dags för första bankörningen i maj (BKK på Knutstorp 3e maj om jag kommer igenom kön för reservplatser). Annars i juni med SSEMSE. Kanske dock att jag tar det till avrostningen i slutet av april men tveksamt om jag har tillräckligt med mönster då.

Provade med två korvar nu så får vi se. Är lite skeptisk till så mycket korv i ett hål, för att fortsätta de skabrösa tvetydigheterna, men testa går ju. Kommer dock hålla noga koll på däcket.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage