Laga punka med plugg i däcket?

Skulle du laga däcket med en plugg?

• Antal röstningar
    0
Yes, försökte lägga med bild i första inlägget men gick inte från paddan av någon anledning men här kommer en via telefonen istället. Gissar att det är 100-150 mil eller så kvar i däcken (15-20%) så hade helst inte slängt dem om jag inte måste. Ska ta mig till garaget och mäta exakt hur lång revan är.
Det där tänker jag går alldeles utmärkt att plugga.
När det blir så här jag tycker att det är tveksamt....däcksidan.
Det höll tätt, men känns inte bra när det är på det stället.

Plugg_1.jpg

Det där tänker jag går alldeles utmärkt att plugga.
När det blir så här jag tycker att det är tveksamt....däcksidan.
Det höll tätt, men känns inte bra när det är på det stället.

View attachment 526356

Gjorde du det själv eller lämnade du in? Tänker att jag helst vill ha det gjort professionellt med en ”pannkaka” på insidan, inte bara en tråd som man trär i.

När jag fyller däcket med luft så ser man den ”verkliga” sprickan, som är lite mindre, ca 6 mm. Flödar som sagt rätt bra ur hålet.

Bifogat

• IMG_2553.jpeg
    IMG_2553.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 19
Gjorde du det själv eller lämnade du in? Tänker att jag helst vill ha det gjort professionellt med en ”pannkaka” på insidan, inte bara en tråd som man trär i.

När jag fyller däcket med luft så ser man den ”verkliga” sprickan, som är lite mindre, ca 6 mm. Flödar som sagt rätt bra ur hålet.
Jag gör det alltid själv.
Kör bara med "daggmaskar", det vill säga "tråden" som man trär in.
Ser att det finns lite andra varianter, men det har alltid funkat för mig, så jag kör på med det.
Lagningen hålller däckets livslängd, och det är ju enkelt att göra "on the fly", man behöver bara ha en liten kompressor med sig, och nu har jag en uppladdningsbar, så jag behöver inte tjorva med sladd till ett cigguttag längre.

Ser att det finns lite andra varianter, men det har alltid funkat för mig, så jag kör på med det.
Lagningen hålller däckets livslängd, och det är ju enkelt att göra "on the fly", man behöver bara ha en liten kompressor med sig, och nu har jag en uppladdningsbar, så jag behöver inte tjorva med sladd till ett cigguttag längre.
Samma här. Sist var en spik i bakdäcket, mitt i. Höll säkert 1000 mil inklusive bandagar.

Har korvlagning på ett vinterdäck till bilen, tätt fortfarande tre år senare.

Samma här. Sist var en spik i bakdäcket, mitt i. Höll säkert 1000 mil inklusive bandagar.

Har korvlagning på ett vinterdäck till bilen, tätt fortfarande tre år senare.
Ah, kanske ska testa det då, hade varit jäkligt skönt att slippa baxa iväg hjulet till en däcksnasare. Vet ni om Biltemas kit funkar ok eller ska man satsa på något mer professionellt?

Ah, kanske ska testa det då, hade varit jäkligt skönt att slippa baxa iväg hjulet till en däcksnasare. Vet ni om Biltemas kit funkar ok eller ska man satsa på något mer professionellt?

Jag har kört med vad jag gissar är bättre korvar från Safety Seal, de är TUV-godkända till 320 knyck, men tror inte det spelar så stor roll.

Var inte imponerad av korvarna i BMWs kit så de åkte ut. Har lagat för många år sedan med Biltemas, inga problem då iaf.

Det är ju bara en sträng med vulkaniseringslösning på. Jag kollar över dem varje säsong och byter ut om de verkar torra.

Viktigare är att verktyget är stöddigt nog (om man ska laga i fält) och att man har med sig en stark nog tång att ta ut vad nu som fastnat i däcket med. Det är rätt mycket kraft som ska till för att pressa in korven (sluta skratta längst bak i bussen) så klent verktyg är obra. Går att skada sig rätt ordentligt om det bryts av också, så ett par mekanikerhandskar ligger i min verktygsväska.

Pump istället för kolsyrepatroner är bra också, har en liten billig Airman från Amazon som går på 12v. Pumpen är alltid med på lite längre turer.

Tack för svar, @doolar och @hannuse
Ska ge mig på det i veckan då förhoppningsvis. Kommer ordna det i garaget så tryckluft finns tillgängligt.

Om jag fattar det rätt hur det ska användas så vidgar man i hålet lite med prylen/borren, smetar på lim i håletoch pressar ner en av ”korvarna” i hålet genom att trä in den i hålet på verktyget och pressa in i hålet? Funderar på hur man får ut verktyget sen, utan att dra med gummikorven samtidigt?

@doolar när du säger byter ut så syftar du på de korvarna som du har oanvända i kitet, yes?

Ska ge mig på det i veckan då förhoppningsvis. Kommer ordna det i garaget så tryckluft finns tillgängligt.

Om jag fattar det rätt hur det ska användas så vidgar man i hålet lite med prylen/borren, smetar på lim i håletoch pressar ner en av ”korvarna” i hålet genom att trä in den i hålet på verktyget och pressa in i hålet? Funderar på hur man får ut verktyget sen, utan att dra med gummikorven samtidigt?

@doolar när du säger byter ut så syftar du på de korvarna som du har oanvända i kitet, yes?
Yes jag har bytt ut korvarna och använt Safety Seal, men det var primärt för att de som följde med i BMW kittet var skit (enligt mig).

Vidga hålet, verktyget som du trycker in korven med kan öppna sig när du drar upp/ut den. Du fattar när du ser det framför dig. 👍🏻

Jag ”raspar” upp hålet med verktyget.
Skippar limmet, det behövs inte.
Trycker in daggmasken så att bara ca 1cm sticker upp, och vrider verktyget ett kvarts varv innan jag drar ut det.
Kapar sedan överskottet jämns med ytan på däcket.
Så det är min arbetsgång.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing