Laga plasttank,-80tals cross.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Går det på enkelt sätt fixa en sådan tank?

Har råkat smälta den lite med ljuddämparen,tanken har fallit ner i bakkant och pipan har legat emot tills det blev hål.

Tjejens brors grabb som har en hos mig,han kör tills det går sönder något och kommer och säger "fixa" så det behöver inte se bra ut för det gör inte resten av crossen,tätt vore dock bra.

Någon med mirakelmedelskunskap eller bonnalagningstips?

Henrik

1.Se till att göra rent ordentligt runt skadan. Ta bort eventuell färg och rengör grundligt med ren aceton.
Rugga upp ytan som skall plastas så att polyestern fäster bra.

2. Vad som behövs är polyester med härdare, glasfiber och gärna en mindre pensel att stryka med.

3. Börja med att pensla på polyester (blandad med härdare). Varva sedan glasfiber och polyester i flera lager. Dränk in väven ordentligt, det skall vara genomblött. Pensla eller stryk med fingrarna på blandningen för att få ut luft.
Plasta gärna på en stor yta kring skadan. Jag har inte tagit hänsyn till den estetiska aspekten.
Tänk på att ha rätt blandning av härdare och polyester (står på förpackningen), arbeta i rumstemperatur och se till att ha bra ventilation.

4. Låt torka i några timmar. Slipa till ytan med sandpapper.

Om du har lite tur o letar på tanken så står det vad den är gjord av för plast. Då kan man svetsa tanken, men liknande plast

MEN !!!! Det skall vara samma plast sort som tanken är gjord av idag.
Kan tänka mig en rätt "fet" plast. Men som sagt, kolla om du hittar nått så kan jag förklara vidare om du behöver hjälp.

Tackar!
Polyester lät kanon,tänkte på det själv men trodde inte det skulle funka på plasttank men jag ger det ett försök.

Den estetiska aspekten Är körd redan,den funkar och det räcker. :)

Har kollat tanken men hittar inget om material,någon aning om vad de kan ha använt på -80tals crosstankar?

Henrik

Last edited:
JB weld, är mitt spontana tips.

Har själv använt det för att laga sprickor in till vevhuset, rostskadade tankar och kugghjul i plast som släppt från sitt fäste på insidan av en iskross. Det tåler tuffa tag och diverse kemikalier.

Går och måla över om du nu skulle ändra dig ang det estetiska i ett senare skede.

Vad är det för cross? Fick med ett rm80 -81 chassi när jag köpte en hoj nyligen. Plåttank...

Är det en plasttank kan du glömma allt vad polyester och epoxy heter. Plasten är för "fet" för att det ens ska vara i närheten av att fungera.

Det vore fint om folk som inte vet/gissar gav fan i att tipsa om fel metoder, det ställer bara till en massa bekymmer.

Bonnlagning: SVetsa ihop tanken. Lödkolv och en bit liknande plast, till exempel en bit av en kylvinge. Det är inte tvärsäkert att det blir 100% men det bör fungera.

Är det en plasttank kan du glömma allt vad polyester och epoxy heter. Plasten är för "fet" för att det ens ska vara i närheten av att fungera.

Det vore fint om folk som inte vet/gissar gav fan i att tipsa om fel metoder, det ställer bara till en massa bekymmer.

Bonnlagning: SVetsa ihop tanken. Lödkolv och en bit liknande plast, till exempel en bit av en kylvinge. Det är inte tvärsäkert att det blir 100% men det bör fungera.

Ok,var den misstanken jag först hade,blir att testa med lödkolv då.

Du tror det funkar med lite kylvingplast alltså?

Vad är det för cross? Fick med ett rm80 -81 chassi när jag köpte en hoj nyligen. Plåttank...

En av de första vattenkylda är det,modellen med trumbromsar,RM80.

Tror inte plåttanken går att passa in på den vattenkylda modellen .

Henrik

Last edited:
JB weld, är mitt spontana tips.

Har själv använt det för att laga sprickor in till vevhuset, rostskadade tankar och kugghjul i plast som släppt från sitt fäste på insidan av en iskross. Det tåler tuffa tag och diverse kemikalier.

Går och måla över om du nu skulle ändra dig ang det estetiska i ett senare skede.
JB Weld är jävligt bra grejer, men jag skulle inte använda det på en plasttank. Risken finns att tanken rör sig, och då kommer JB Weld'en bara att snäppa loss, eftersom den är stenhård.

Lite beroende på hur skadan ser ut och var den sitter så går det ju att borra ett hål rakt igenom, sätta oringar/packningsmaterial på båda sidor, brickor utanpå det och sen en genomgående skruv med låsmutter. Dock inget man vill ha vid skrevet eller där man har knäna kanske :D

Henrik

Ja, om du har ordet bonnlagning i minnet. Den plast som finns närmast till hands som är mest lik borde vara en kylvinge. Annars kan du åka och köpa en svart plasthink på jula eller ÖB typ murarhink. Den plasten borde vara rätt lik tankplasten. Något av det hade jag provat med.

Nu märker jag att jag sitter och gissar lite men jag har inte tanken framför mig:tummenupp

Konstigt att min tank har hållt i ca 4 år efter min lagning, inna försökte jag laga med lödkolv och plast men det funkade inte, det blev bara värre.
Så hur var det med dom som inte vet/gissar kan ge fan i att tippsa.

En av de första vattenkylda är det,modellen med trumbromsar,RM80.

Tror inte plåttanken går att passa in på den vattenkylda modellen .

Henrik

Stämmer nog. Du behvöer inga andra chassidelar? Allt utom motor finns.. Borde inte skilja så mycket.

Stämmer nog. Du behvöer inga andra chassidelar? Allt utom motor finns.. Borde inte skilja så mycket.

Tror det skulle behövas en komplett hoj med motor i gott skick! :D

Nja,det som skulle vara intressant är kick och generatorkåpa men motor saknades ju på din......resten blir hoplappat med vad som finns i närheten(buntband,silvertejp och slangklämmor :) )så kommer det fortsätta tills den återgår till jord.

Hittade ett företag som kunde fixa tanken för ett par hundra när jag var runt på stan idag,en ren slump jag åkte förbi och såg skylten med plastreparation på,så får det bli.

Löste sig på ett enklare sätt för mig men tackar för era tips ändå.

Henrik

Konstigt att min tank har hållt i ca 4 år efter min lagning, inna försökte jag laga med lödkolv och plast men det funkade inte, det blev bara värre.
Så hur var det med dom som inte vet/gissar kan ge fan i att tippsa.

Isåfall har du haft en otrolig tur, jag är den förste att be om ursäkt om du känner dig stött.

Det ska inte gå. Din tur är förbrukad och du kommer aldrig vinna nån miljon:tungan

Om du är intresserad kan du ju läsa om skillnader på härd- och termoplaster. Blanda dessa med varandra är lite som att försöka avfetta bilen med filmjölk, det går inte särskilt bra.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard