Laga läckande tank?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har märkt att hojen luktar bensin, och nu när jag tog loss tanken och la den på backen så rinner det (långsamt) ur under fästet fram.

Ser inte hålet/sprickan så det måste vara smått.

Finns det nått skum eller dylikt för att laga inifrån tanken?

Det finns ju tex Kreem tanktätare till gamla rostiga tankar etc, hur dessa fungerar vet jag inte.

Men varför inte göra det rätt, laga sprickan eller hålet? Är det en spricka så lär den fortsätta spricka även om du häller i någon gucka, och det blir i många fall stört omöjligt att sedan svetsa sprickan för att det är fulgucka ilagd.

Men varför inte göra det rätt, laga sprickan eller hålet? Är det en spricka så lär den fortsätta spricka även om du häller i någon gucka, och det blir i många fall stört omöjligt att sedan svetsa sprickan för att det är fulgucka ilagd.

Jag ser ju inte ens vart hålet/sprickan är, så är ju lite svårt att laga då.

Har en extratank, men då måste jag lacka om den till samma färg, om det nu går (udda svart lack som förra ägaren lackade).

Frågan är vilket som är bökigast.

Jag ser ju inte ens vart hålet/sprickan är, så är ju lite svårt att laga då.

Har en extratank, men då måste jag lacka om den till samma färg, om det nu går (udda svart lack som förra ägaren lackade).

Frågan är vilket som är bökigast.

Måla med tex en spritpenna i området där du har läckan, vänd runt på tanken så du har bränslet i detta område.

Nu borde du se var spritpennan 'löses' upp och det blir fuktigt. Blir det ingen fuktning på detta sätt, töm ut bränslet och häll i en liter eller 2 med förtunning och upprepa. Om det är en läcka kommer det komma ut nu!

mjöl hade jag på en oljeläcka.

Måla med tex en spritpenna i området där du har läckan, vänd runt på tanken så du har bränslet i detta område.

Nu borde du se var spritpennan 'löses' upp och det blir fuktigt. Blir det ingen fuktning på detta sätt, töm ut bränslet och häll i en liter eller 2 med förtunning och upprepa. Om det är en läcka kommer det komma ut nu!

Kan förtydliga lite, läckan är någonstans i svetsen mellan tank och tankfästet, så området syns inte
tank.png

Kan förtydliga lite, läckan är någonstans i svetsen mellan tank och tankfästet, så området syns inte
View attachment 330157

Jag kan varmt rekommendera Kreem tanktätare, min ducati läckte på liknande sätt och den blev tät och funkade perfekt. Gav den dock två tätningsbehandlingar efter varandra bara för att vara supersäker, men det funkar perfekt, tänk dock på att det luktar som f-n när man håller på så vädra ordentligt!!!

View attachment 330157

Desto större anledning att åtgärda problemet bra, istället för att fullaga.

Ibland måste man skära bort del av fästet etc, men det som troligen hänt är att plåten i tanken spruckit precis längs med en svets för fästet. Och fortsätter du köra kommer det säkert att spricka längre, så en gucka i tanken som hårdnar efter några dagar kommer bara täta ett litet tag.

Men, de flesta som häller bensin över grenrören tänder inte eld på cykeln och många klarar att stoppa hojen innan det blir för halt under bakhjulet. :död

har du en tank som ligger så använd den ,, du måste ju iaf slipa området om du ska svetsa .Ta med båda tankarna till en lackerare de kan säkert lösa problemet

har du en tank som ligger så använd den ,, du måste ju iaf slipa området om du ska svetsa .Ta med båda tankarna till en lackerare de kan säkert lösa problemet

Får nog bli så :)

Tack för råd och rön!

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet