Laga läckande bensintank?

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Har upptäckt att tanken till min GSF 1200 har sett bättre dagar och läcker..
Det är ett par mikroskopiska hål i botten av tanken som gör att det rinner ur soppa :gnissla

Går det att laga en sån här tank på något enkelt sätt? Att svetsa den har jag förstått ska vara typiskt en dålig ide.. Så det har jag redan strukit.
Dessutom vet jag inte hur resten av tanken ser ut på insidan men jag kan väl anta att det är ganska så rostigt..
 
Sök lite, det finns sealers som man kan hälla i tanken, och det finns trådar om det.

Jag hade en kraschkåpetank som var uppskuren på undersidan för att dom skulle kunna slå ut bucklor i den. Den svetsfogen läckte lite, men det löste jag med lödtenn, det funkade klockrent :tummenupp
 
Kreem tanktätning kan du prova men enda riktigt bra lösningen är att lägga dit tenn (och då inte lödtenn utan karosseritenn)
 
Du nämner inte vilket material tanken är gjord av? Men hårdlödning med silverlod bruka lappa ihop det mesta.
 
Du nämner inte vilket material tanken är gjord av? Men hårdlödning med silverlod bruka lappa ihop det mesta.

Nu blir jag lite nyfiken. Det är en bensintank, vilka olika material kan den vara gjord av? Jag har ju förvisso en bensintank gjord i plast, men den är jag ganska säker på att den inte kommer att rosta.
 
Nu blir jag lite nyfiken. Det är en bensintank, vilka olika material kan den vara gjord av? Jag har ju förvisso en bensintank gjord i plast, men den är jag ganska säker på att den inte kommer att rosta.
Det finns aluminium, stål. plats, glasfiberplast. vad jag vet i allafall.:hej

Svetsa om det ska hålla, eller köp begagnat.
 
Last edited:
Först så får jag börja med att tacka för alla svar.
Jag lyckades täta den med JB weld. Jag ska ta en kortare tur i helgen och se så den är tät. Så ser jag till att laga det mer ordentligt under vintern.
Det finns aluminium, stål. plats, glasfiberplast. vad jag vet i allafall.:hej

Svetsa om det ska hålla, eller köp begagnat.

Exakt material vet jag inte, men jag skulle gissa på något åt stål hållet.
Det jobbiga är bara att jag fick med en tank när jag köpte hojen och den är också sönderrostad innuti.
Denna tank var precis inköpt via Ebay och skulle vara i bra skick :glömdet Så det verkar vara omöjligt att få tag på en tank i skapligt skick till en GSF 1200..
 
Ett enkelt sätt som är provisoriskt, köp ett tuggummi tugga tills sockret är slut kleta på som spackel. DEN blir tät..
Gjorde det på en bil en gång, det höl i 5år :tummenupp
 
Ett enkelt sätt som är provisoriskt, köp ett tuggummi tugga tills sockret är slut kleta på som spackel. DEN blir tät..
Gjorde det på en bil en gång, det höl i 5år :tummenupp

TOY? Wrigleys? Hubba BubbA?.........:D
 
Först så får jag börja med att tacka för alla svar.
Jag lyckades täta den med JB weld. Jag ska ta en kortare tur i helgen och se så den är tät. Så ser jag till att laga det mer ordentligt under vintern.


Exakt material vet jag inte, men jag skulle gissa på något åt stål hållet.
Det jobbiga är bara att jag fick med en tank när jag köpte hojen och den är också sönderrostad innuti.
Denna tank var precis inköpt via Ebay och skulle vara i bra skick :glömdet Så det verkar vara omöjligt att få tag på en tank i skapligt skick till en GSF 1200..

Örebro bildemontering har haft jätte mycket hojar för skrotning,, hyggligt folk som lät mig leta runt själv. Prova med en magnet,, håller en krona på att det är ståltank.
 
Kreem tanktätning kan du prova men enda riktigt bra lösningen är att lägga dit tenn (och då inte lödtenn utan karosseritenn)

Går knappt att få tag i vettigt karosseritenn i Sverige, finns att köpa från Danmark dock.

Gnäll över att det var för mycket bly i det gamla så folk åkte på blyförgiftning, men man behöver kanske inte ha näsan där röken är...

Tills TS: ska du tenna behöver du karosseritenn, tennpasta (berafix är den jag använder på jobbet), en spatel, en svamp med ATF olja på, en pansarfil, en gasolbrännare och vatten efter du har filat på tennet för att få bort syran.
 
Jag har verktygsbodens tennspacklingsset. Säkert inget för proffsen men det duger åt mig som använder det till att täta och snygga upp rejstankar som börjat läcka när man tumlat dem för hårt...

Gott om bly i tennet iaf, funkar säkert bra.

Vill jag ha bly i tennet på jobbet måste jag beställa från Danmark, men det beror mer på de vi beställer igenom antagligen...
 
Det finns aluminium, stål. plats, glasfiberplast. vad jag vet i allafall.:hej

Svetsa om det ska hålla, eller köp begagnat.

Aha! Jag tänkte att eftersom den var rostig så borde det vara typ stål eller gjutjärn. Men vem fan gör en tank i gjutjärn lixsom :glömdet
 
Med risk för att ge ut tips som kan uppfattas dumdristiga.
Vi sköljde med vatten, sedan fyller man tanken men skyddsgas Mison eller Arcal , då trycks syret bort. Efter att svetsfogen är klar och tillputsad så sköljer man med bensin innan det kommer rost.
Denna metod används givetvis på egen risk. :)
 
Går knappt att få tag i vettigt karosseritenn i Sverige, finns att köpa från Danmark dock.

Gnäll över att det var för mycket bly i det gamla så folk åkte på blyförgiftning, men man behöver kanske inte ha näsan där röken är...

Tills TS: ska du tenna behöver du karosseritenn, tennpasta (berafix är den jag använder på jobbet), en spatel, en svamp med ATF olja på, en pansarfil, en gasolbrännare och vatten efter du har filat på tennet för att få bort syran.

Autoexpertens butiker har både tenn och pasta! fungerar utmärkt med en butandriven brännare från Clas O, pannsarfil inte nödvändig, går lika bra att slipa med vanlígt slippapper. slipa bort färg ,knacka en liten bula , slipa, tenna ,slipa spackla - klart!!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top