Laga kylare med epoxy?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
God afton alla tappra krigare!

Slarvade lite i vintras vilket ja får sota för nu, kollade inte glykolhalten i min Cheva S10 å resultatet blev att ena plastgaveln på kylaren sprack... Hur som haver så slog mej tanken att ja kanske kunde prova å limma sprickan med epoxy... Har JB Weld å funkar inte de så lär ju inget annat heller funka...

E de ens lönt att ja försöker? Ska ja armera kladdet me nåt om de e lönt å försöka? En kylare på skroten går på 2k efter en snabb kik så de vore ju najs om ja slapp köpa en... Har inte plockat ur kylaren än men av de ja kan se så e sprickan ca 5cm lång...

Har limmat kylaren nu så ja får se hur de ser ut imorrn :gnissla...

Jag hade en mikrospricka i kylaren förra året på en av mina bilar. Ej synlig när motorn var kall. Men varm sipprade det ut kylarevätska. Lät testa limma den med speciallim, men det höll inte tätt. Blev till att köpa en ny kylare. Var inte så dyrt som jag trott även om är en tråkig utgift. Ca 4500 kr gick det på. Men det är sådant som skiljer sig år mellan olika bilar.

Jag hade en mikrospricka i kylaren förra året på en av mina bilar. Ej synlig när motorn var kall. Men varm sipprade det ut kylarevätska. Lät testa limma den med speciallim, men det höll inte tätt. Blev till att köpa en ny kylare. Var inte så dyrt som jag trott även om är en tråkig utgift. Ca 4500 kr gick det på. Men det är sådant som skiljer sig år mellan olika bilar.

Min spricka syntes klart å tydligt me kall motor å kylarvätska läckte ut, lite tryck orkade den hålla iaf... Får se hur de blir imorrn, hade de vart en bruksbil hade de inte vart nån tvekan ang kylarbyte men använder inte bilen... Tanken e å ha me den över på lelle som packåsna, kan va bra me flak om nån av motarderna rasar oxå :hihi...

De blev tätt som satan! Ända te gaveln utvidgade sej av värmen å fick mitt JB Weld å spricka :huvet... Börjar bli ont om tid men ska testa ett sista knep imorrn som ja egentligen inte tror på alls, men skam den som ger sej... Denna gång blir de mer drastiska åtgärder :yoparty

Nu vet inte jag vad det är för plast i gaveln på din kylare men testa att "svetsa" ihop skiten med en lödkolv! Du klarar dig med en på 30W men 100W är nog optimalt... Eller en varmluftspistol med munstycke för plastsvetsning

Klipp till remsor av samma plastsort och smält ner remsorna i sprickan... Har du inga remsor så smält ihop plasten så gott det går och dra sedan lödkolven i svetsfogen så att det blir en |V| fog. Rugga sedan upp ytan runt om och torka rent med kemiskt ren aceton eller nått annat starkt :gnissla , kleta sedan på Biltema´s plastsvetsning och armera med glasfibernät!

Glöm inte bort att borra eller smälta ner en krater i varje ände på sprickan...

De e nån form av hård fiberarmerad plast (tror ja), blev iaf slipdamm efter 120-papper... Ja kommer slipa bort "förstärkningsrillorna", smeta på nåt mer elastiskt än jb weld å sen lägga en mjukare plastskiva över å helt sonika dra i en näve korta skruv för å fixera...

Som ja redan sagt så tror ja väl inte redigt på detta men kylaren e ju kass i vilket fall som... Tätt verkar inte va nåra problem å få, men tror inte de funkar utan å förstärka så den spruckna delen av gaveln inte rör sej så mycket... De e bara vid dom avspruckna förstärkningsrillorna som epoxyn sprack, på dom släta ytorna höll de...

Ska även kontakta lokala skroten för å se om de finns nån kylare där, annars får de bli alukylare å separat luftkyld oljekylare...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park