Laga kåpor!?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Har kåpor där hålen liksom har spruckit och som jag vill laga! Hur gör man? Är det bara att smeta på epoxy o lite glasfiberväv eller!?
Brukar alltid vara någon med en beskrivning punkt för punkt! :)

Jag kör med polyester och glasfiberväv. Bara att blanda till polyestern med lite härdare, pensla på ett lager, dit med glasfiberväv, mer polyester, mer väv...

Plasta från baksidan, tejpa med maskeringstejp på framsidan så har du nåt att plasta mot. Bara att rycka bort tejpen sen så blir det en fin yta. Om det inte är så stora skador finns det glasfiberspackel vilket är ännu enklare.

Håller med Stavgren. Lägger till följande basics:
Tvätta först ren skadan med aceton och sätt sedan igång att laminera. Använd en pensel (som du kan kasta efter utfört jobb..) och se till att blandningsförhållandena mellan härdare/polyester blir ok.
Polyester luktar häck och kräver ventilerad lokal (som du säkert redan vet).
Epoxy är ett alternativ till polyester och ska enligt de uppgiter jag sett på internet inte lukta något, (har ingen egen erfarenhet av Epoxy) men verkar vara typ 10 ggr dyrare än polyester, (och mer allergiframkallande), dock är nog Epoxy en fördel ifall du sitter hemma och pysslar.
Polyester, härdare och glasfiber (av taskig kvalitet men ändå ok enligt mig) går att köpa på biltema.
Eftersom det är ett så litet jobb så finns nog inte så mycket mer att säga.

Jag håller inte med! Mindre skador är alltid bättre att laga med glasfiberspackel. Smidigare, snabbare och framförallt luktar det inte så jävligt. Endast vid MYCKET stora skador som kräver flexande lagningar så hade jag gjort den klassiska plastlagningen. Varför göra jobbet på 6 timmer när man kan göra det på 2?

http://www.bikeproject.com/Forum/showthread.php?s=&threadid=1450

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...