Laga kåpfästen

pupe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Söder om söder
Hoj
Kawasaki ZZR600 -96
Gick omkull i helgen och behöver nu tips på hur jag kan återställa hojen igen...
Är inte så haj på att meka hoj, men framförallt är tummen mitt i handen när det gäller laga plast (antar jag eftersom jag aldrig gjort det innan).

Har letat runt massa på forumet om hur man ska laga kåpor, men det jag får fram av alla trådarna är bara hur man lagar sprickor och repor.

Nu till mitt problem:
Jag skulle behöva bygga upp ett par nya kåpfästen, då de gick av/sönder/mos i krachen. Jag antar att jag måste hitta nåt lämpligt materiel för att bygga ut fästena och sedan lappa ihop det. Om jag hittar nåt att bygga ut med, räcker det då med glasfibermatta och epoxy för att limma ihop, kommer det att hålla?
 
Det vore nog enklare för oss att råda dig om du kunde lägga upp kort som tydligare visade oss problemet.

Vad som rent generellt är ett gott råd är att aldrig spänna/tvinga kåpor så att de passar mot fästena. Då kommer sprickor nämligen med största sannolikhet dyka upp väldigt fort. Tro mig, det misstaget har jag (också) gjort...

Numera ser jag till så att alla kåpskruvar sitter på plats och kåpan inte böjs onaturligt innan jag drar åt skruvarna hårt. Tryck inte kåpan på plats utan modifiera istället fästena då det ofta är dem som rubbats lite grann vid eventuella marksyningar.
 
Bra tips, det ska jag tänka på när det är dags att sätt ihop allt.
Jo jag tänkte jag skulle fixa bilder då det är lättare att förklara, men tyvärr har jag inte kåporna hemma för tillfället, men jag ska fixa det så fort jag får hem dem.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top