Laga kåpfästen

Olle_D

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Vfr 750
Hej,

Jag har några kåpfästen som gått av som jag funderar på hur man bäst skall laga. De är de övre fästena på den bakre kåpan (VFR 750 -91) som är av typen "öglor" som man skruvar fast tillsammans med passagerarhandtagen under sadeln (förstod någon detta..?!). Det är i alla fall dessa öglor som gått av. Funderar på om det är bäst att göra nya öglor av t.ex. aluminium som man sedan limmar/spacklar fast i kåpan, eller om det finns något bättre sätt att fixa det på. Är tacksam för alla tips....

/Olle

Hej,

Jag har några kåpfästen som gått av som jag funderar på hur man bäst skall laga. De är de övre fästena på den bakre kåpan (VFR 750 -91) som är av typen "öglor" som man skruvar fast tillsammans med passagerarhandtagen under sadeln (förstod någon detta..?!). Det är i alla fall dessa öglor som gått av. Funderar på om det är bäst att göra nya öglor av t.ex. aluminium som man sedan limmar/spacklar fast i kåpan, eller om det finns något bättre sätt att fixa det på. Är tacksam för alla tips....

/Olle

Har ingen egen erfarenhet av det men PL400 lär skall vara "det magiska medlet" enligt en polare. Var man köper det? Ingen aning, Google på "PL400+sweden" så får du högvis med svar, allt från bil- och båtägare till HiFi-folk.

Hoppas det hjälper lite iaf.

/erik

Kåpfästen av plast är ett elände.

Nu vet jag inte exakt hur din konstruktion ser ut, men jag lagade mina egna kåpfästen mha epoxylim och ett finmaskigt nät som armering. Genom härligheten borrade jag sedan hålet som skruven ska gå igenom. Lagningen har fungerat kanon.

Jag kan ta nån bild när jag kommer hem och lägga upp. Det är inte så värst snyggt, men fästet sitter ju dolt på baksidan.

Lock-Tite:s cyano-lim avsedd för plast med kicker att spraya. Finns hos Elfa.

Kickern gör att du kan "bygga med limmet".

Försök bara inte med cyano-lim "universal" som ibland finns på mackar etc.

Locktite har en hel serie för olika material som man vill limma.

Med andra ord : oftast krävs ett smalspektrigt lim för att klara en sådan här svår aplikation, som ett kåpfäste utgör.

Finns en tvåkomponentplast som heter Terokal som funkar bra. Jag använde det tillsammans med alu.nät. Finns hos Laitis bl.a. tyvärr är den ganska dyr.
Om kåpplasten är av typen så att du kan "svetsa" med en lödpenna kan man smälta fast alunätet i kåpan och bygga på med Terokal-plasten.
Enkelt sätt att kolla om plasten är svetsbar: Värm med en lödpenna där det inte syns. Om plasten blir mjuk och/eller kletig är det bara att svetsa. Om plasten blir grynig funkar det bara att limma, den blir bara spröd/hård av för mycket värme.

Ok, tack för alla tips. Jag får kolla runt lite och se vilket som skulle passa bäst....

/Olle D

Ok,

Om jag använder epoxy, är det då någon särskild sort jag skall använda. När man läser på "superepoxy" förpackningarna står det att det ej kan användas på fet plast. Är inte mc-kåpor gjorda av rätt fet plast....?

/Olle

Ok,

Om jag använder epoxy, är det då någon särskild sort jag skall använda. När man läser på "superepoxy" förpackningarna står det att det ej kan användas på fet plast. Är inte mc-kåpor gjorda av rätt fet plast....?

/Olle

Epoxy funkar utmärkt på kåpor.

Nu har jag fixat till fästena. Jag limmade fast ett par stora brickor som bas och förstärkte med finmaskigt nät och massor av (super)epoxy. Sedan borrade jag ett stort hål rakt igenom och slipade till så det passade infästningen. Verkade bli bra stadga, men tiden får väl utvisa om det håller. Tack för alla förslag....

/Olle

Om det inte håller så kan du använda Kolfiberspackel att laga med, Kolfibret håller långt mycke bättre en vanliga kåpfästena (Plasten)... Har spacklat kåpor med detta och det suger fast hårt som sjutton i materialet och håller som berg...

Om det inte håller så kan du använda Kolfiberspackel att laga med, Kolfibret håller långt mycke bättre en vanliga kåpfästena (Plasten)... Har spacklat kåpor med detta och det suger fast hårt som sjutton i materialet och håller som berg...

Var får man tag på kolfiberspackel:confused:
//Snider

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey