Laga kåpa eller låta bli, vad är lättast/mest värt?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Pga en vältning för många år sen har frontkåpan spruckit på min hoj.
Har lagat men det ser absolut inte bra ut pga fel färgnyans och inte perfekt underarbete. Inför försäljning börjar jag fundera på en lösning.

Har 4 alternativ tror jag:

1. Köpa en begagnad komplett frontkåpa i rätt färg*

2. Skaffa en bättringsfärg* på burk, slipa, bättra på spacklingen, slipa och lacka på nytt

3. Göra grundarbetet och sedan lämna bort hela frontkåpan på lackering

4. Bara skita i det och sälja i befintligt skick med prisavdrag

* den har varit omlackad för kanske 10 år sedan (innan jag ägde den), och tyvärr vet jag inte om färgen är den jag tror det är. Det finns en Kawasaki Candy Lightning Blue den kom i runt 2000, men det kan mycket väl vara en annan nyans. Bättringsfärg på burk är relativt dyrt (hittat för ~500kr+frakt), så det känns väl lite dumt att chansa.

Varit på välsorterad färgbutik och försökt få hjälp att hitta en passande bättringsfärg men det gick inte.

Mest sugen på att skita i det. Är inte direkt någon värdefull hoj så det kanske inte påverkar så mycket när jag säljer?

edit: bild på den från i höstas, man ser den avvikande färgen på bättringen rätt tydligt
http://i.imgur.com/JhHamEv.jpg
http://i.imgur.com/tEtGpZ5.jpg

Last edited:
4.

Du kommer inte att få igen det arbete och den kostnad du lägger på 1-3 vid en försäljning.

Håller med PeteR1, låt det va och låt nästa ägare fundera på hur den vill göra.

4. Inte värt varken pengar eller enrgi att fixa.

Jag hade nog inte heller fixat de, om det är mest pengar du vill ha ut av affären.

Men mitt hjärta hade sagt lacka om den och sälj den till någon och stå för förlusten, då vet du att någon kommer ha stor glädje av den och den kommer glänsa fint på vägarna, men i någon annans ägo.

Men ur ekonomisk synpunk, gör inget o se de som en prutmån för köparen

Beror ju på värdet på hoj. En i övrigt mint lågmilare värd runt 100 lök så köper man en fin kåpa till, en billig hoj så låter man nästa ägare fundera på det, helt klart. Både som köpare hade jag helre betalt mindre och gjort det själv så som jag vill ha det, och som säljare så är det aldrig värt arbetet för någon eventuell ekonomisk vinning på en hoj värt mindre än en 50-60 tusen åtminstone.

Jag hade nog inte heller fixat de, om det är mest pengar du vill ha ut av affären.

Men mitt hjärta hade sagt lacka om den och sälj den till någon och stå för förlusten, då vet du att någon kommer ha stor glädje av den och den kommer glänsa fint på vägarna, men i någon annans ägo.

Men ur ekonomisk synpunk, gör inget o se de som en prutmån för köparen

Precis, hjärtat säger att det vore fint att fixa till. Men ja.. då kanske jag vill behålla istället :)

Beror ju på värdet på hoj. En i övrigt mint lågmilare värd runt 100 lök så köper man en fin kåpa till, en billig hoj så låter man nästa ägare fundera på det, helt klart. Både som köpare hade jag helre betalt mindre och gjort det själv så som jag vill ha det, och som säljare så är det aldrig värt arbetet för någon eventuell ekonomisk vinning på en hoj värt mindre än en 50-60 tusen åtminstone.

Den är värd så lite, kanske kan lägga ut den för 15k med mycket prutmån, inte funderat så noga, men det får bli en billig åtgärd i så fall.

Precis, hjärtat säger att det vore fint att fixa till. Men ja.. då kanske jag vill behålla istället :)

Den är värd så lite, kanske kan lägga ut den för 15k med mycket prutmån, inte funderat så noga, men det får bli en billig åtgärd i så fall.

Lagen om Alltings Jävlighet säger för övrigt att om du fixar till den så kommer köparen att bygga om den till caféracer. :mattias

om du lägger ut för 15k så kanske du kan acceptera 10k och uppåt, de kostar ändå några tusenlappar o få den riktigt fin o du lär nog inte få så mkt mer i mellanskillnad om inte hela hojen är i toppen skick och ser jätte bra ut.

Så ja ;) Hjärtat säger en sak, de kommer de alltid o göra :kär men plånboken får bestämma tycker jag :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti