Laga kåpa [AKUT HJÄLP SÖKES]

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Hej,
Efter en liten incident här hemma behöver jag ju laga min kåpa.
Bifogar två bilder på skadan (kameran ville inte fokucera på kåpan men hoppas ni ser). Att spakla denna skadan är väll det lättaste, men va ska jag ha för spakel då? Det är en TCP kåpa, taget från deras sida "Body shell material: ABS + PC."

Tack på förhand.

/Hampe

Bifogat

• DSCN3269.JPG
    DSCN3269.JPG
    15.7 KB · Visningar: 258
  • DSCN3270.JPG
    DSCN3270.JPG
    10.9 KB · Visningar: 219
floodi skrev:
Det går inte spackla ihop en spricka.
Måste svetsas / eller limmas ihop , sen spackla

Mackan bilplastteknik.

Kan jag göra det själv? om jag limmar fyller väll det ut? lägger jag bara spacklet på ytan? vad ska jag ha för spackel/lim?
tack

Zenit skrev:
Kan jag göra det själv? om jag limmar fyller väll det ut? lägger jag bara spacklet på ytan? vad ska jag ha för spackel/lim?
tack
Väv matter på bak sidan av kåpan o fin spackel på fram sidan

limma hop med något bra lim, spckal, slipa, spackla, slipa tills det blir jämt och lackera sedan

gjorde så med min brosas en kåpa till hans moped och det håller väldigt bra.

använd inte något vattenlösligt lim

Zenit skrev:
tack

Jag kan skriva hur du ska göra här men då kommer jag behöva skriva hur långt som helst och det orkar jag inte. Limmet och spacklet som används för just sådan lagning , är ruskigt dyrt och det är ingen ide för dig att köpa det för
att laga dom små sprickorna , det är bättre du åker till närmsta bilplast lagar firma och ber dom lägga lim på baksidan och sen fila ur framsidan på kåpan längs med sprickan o lägga limm där med. En limmtub är det lilla du ska ha.

Först köpa limm , sen en särskilld limmpistol till limmet , sen Primer , sen riktigt rengöringsmedel som används innan det skall limmas. och då är du uppe i över 1500 kr kan jag tänka mig.

Så det är bättre om du lämnar iväg det och låter någon limma det som har grejjer , eller att dom svetsar ihop det åt dig. sen slipar du bara framsidan efteråt , och lägger spackel över lagningen och slipar det själv.
Spackel kan du ju köpa iallafall , Rekomenderar "Standosoft finspackel"
Funkar för hemmapul utav plastkåpor. finns oftast hos färgsäljare som säljer billacker. Det är mycket mjukare än vanligt spackel du har på bilar.

lycka till.

Mackan bilplastteknik.

Äsch, gör så här:
köp superlim, limma ihop sprickan. sen köper du båtpoliester och glasfiberväv på biltema för 40kr. Ta fram dremeln och skär ur ett djupt spår i sprickan sen slipar du med grovt sandpapper alternativt med drelmeln runt om sprickan. gör rent ordentligt, (brake clean använde jag) sen är det bara att börja kladda. allt sker på baksidan av kåpan så det behöver inte bli så snyggt. sen tar du med dig kåpan till en lackerare som slipar och spaklar den snygg och sen målar.
det du gjort själv kostar >100 kr i mtrl. lycka till :tummenupp

Zenit skrev:
Hej,
Efter en liten incident här hemma behöver jag ju laga min kåpa.
Bifogar två bilder på skadan (kameran ville inte fokucera på kåpan men hoppas ni ser). Att spakla denna skadan är väll det lättaste, men va ska jag ha för spakel då? Det är en TCP kåpa, taget från deras sida "Body shell material: ABS + PC."

Tack på förhand.

/Hampe

Tag kontakt med Scantech. Ett företag i Gbg som är riktigt duktiga på allt vad limmning heter. Det du söker är en produkt som heter cyano pp kit. Ett lim som tar alla "feta" plaster och gummi material. Med varje förp. av denna produkt medföljer oxå en primer. Kan va läge att även köpa en aktivator till som gör att du kan härda limmet i "öppen miljö" samt att bygga sk. svetsfogar med det. Har limmat kåpor till R1 med bra resultat med detta. www.scantech.tm

mvh martin

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...