Laga hojdäck...?

Däckfirman i mitt fall menar att man inte ska laga mc-däck i huvudtaget. Men det verkar finnas olika budskap. Jag vet inte vad som är sant själv. Vad säger däcktillverkarna om att man lagar mc-däck?

"Däcket kan definitivt inte repareras i följande situationer:
Punkteringar på däcksidan
Kanttråd synlig eller skadad
Bitar av gummit saknas
Veck i gummit
Skada från kolväten eller frätande ämnen
Skavning eller veckning av innergummit pga körning med för lågt lufttryck"

http://www.michelin.se/mc-dack/dackskola/kopguide-motorcykel/nar-bor-jag-byta-dack-motorcykel

Alla däck kan få punka pluggade eller ej därför kör jag inte så att jag riskerar att krascha när det händer. Jag pluggar från utsidan och det har funkat bra i de flesta fall. Någon gång har det läckt pga skadad kord men det känner man.

Inte för att verka helt hjärndöd (det är tidig morgon nu) men hur har ni pluggat ifrån utsidan utan att kunna "dra igenom" med öglan från insidan...?

Klart de rekommenderar byte! De lever ju på sälja däck..är ganska mycket jobb för dem ta bort däcket, plugga insidan, kränga tillbaka, det är lättare för dem och mer förtjänst kasta på nytt däck.
Japp, samma som att dom hävdar att man per automatik dör om man kör med däck köpta på nätet för dom är alltid så gamla. Jo tjena, vem har störst omsättning på däck, en firma som skickar containervis med däck varje vecka, eller en som säljer ett par däck om året?

Inte för att verka helt hjärndöd (det är tidig morgon nu) men hur har ni pluggat ifrån utsidan utan att kunna "dra igenom" med öglan från insidan...?

Öglan är öppen i framkant så när man tryckt i pluggen utifrån så släpper den från verktyget när man drar tillbaka det.

Jag kan tipsa om att BMWs kit känns bättre på så sätt att pluggen expanderar mer på insidan av däcket än Biltema/Julas vilket bör göra att den sitter bättre/är tätare/lagar större hål. Kostar knappt 100kr mer.

Tryckte i en Biltema plugg och har provåkt lite. Håller tätt än så länge... Ändå fipplade jag lite med lagningen, gick inte att trycka i utan att fylla lite luft först!! Dj@vligt lätt att göra det vid vägkanten någonstans. =/

Tack alla för er input...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...