Laga hojdäck...?

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
SV1000N
En större spik rakt igenom mitt nya bakdäck gjorde livet lite tråkigare idag. Lagom till det fina vädret. Jag tänker på en gummiplugg med en platt skalle som dras igenom från insidan & limmas som på bildäck. Är detta strängt förbjudet eller funkar det? Någon som kört med lagat hojdäck?

Hade vart skönt för en arbetslös stackare att slippa köpa nytt gummi men jag vill ju inte dö på kuppen...

jag gjorde så med mitt däck men endast fört att kunna åka 5mil i lung fart sen blev det till att bränna däcket. =)

Jag tror inte att det är en bra ide att åka med ett lagat mc-däck.

bytt dirr!!

Jag kör med lagat bakdäck, fungerar alldeles utmärkt.
Dom tar av däcket från fälgen och lagar från insidan. Tar ett par timmar för vulkning och härdning har jag för mig att min däcknasare sa. Hur som så märker jag inte nån skillnad från innan det var punka.

Fungerar som permanent lagning, inte några problem als

Körde med ladag punka på min Hypermotard, men den pös hela tiden..och släppte till slut. Förra veckan fick jag punka på min SF och då valde jag att byta däck. Beror på hur skadad tråden är. Kör du hårt och ofta snabbt skulle jag nog byta.

Hmm, nu blev det intressant får nog kolla upp detta närmare...

Goofy, gasar du hårt med däcket? Dum fråga med en Hypermotard kanske men har du synat däcket efter sprickor?

Jag tänker också på hålet i väven, risk för sprickor runt lagningen? Satte spik@#% mitt i slitbanan dessutom, så gasas det hårt så är det just där. Kunde ha fått den i "den sista oanvända cm" på kanten istället... =/

Last edited:
Klart man lagar ett däck som för övrigt är ok och fräsch. Jag har då aldrig hört talas om att däck har exploderat eller orsakat kullkörning pga att man lagat däcket på rätt sätt.

Jag har lagat FLERA däck med punkaspray också när det varit små vassa spikar som orsakat pyspunka(bakdäck), hemska tanke, livsfarligt enligt vissa och att man är:dummeri bollen då. Men det har vulkat så fint och blivit helt tätt. För normalt gatåka fungerar det alldeles ypperligt.

Last edited:
Fick en ganska rejäl franskskruv, med 17mm skalle genom mitt nya bakdäck, lagade det, och det funkade hela däckets livslängd.

Ok, skall testa, hojen skall rulla nästa helg! =) Vissa verkar ha haft dåliga erfarenheter (eller dåliga lagningar) så att man är lite nojjig när man inte vet är inte så konstigt. Tackar & bugar för att ni ändå övertalat mig att testa... Dör jag så återkommer jag, lite ilsken. =)

Last edited:
Köp ett däckreparationssats från Biltema! Du kan fixa punkan utan att ens ta loss däcket från fälgen. Fungerar skitbra :-)

Ett sådant:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-82573/

Fick punka när jag var ute och körde för ett par veckor sedan. En av grabbarna som var med och körde råkade ha ett kit liggandes under sadeln och fixade punkan på nolltid. Jag blev så impad att jag åkte in till Biltema och köpte två sådana reparationssats samma dag!

Last edited:
Biltema-lagningen som kärt kallas "skit på snöre" funkar utmärkt som nödlagning. Men man ska inte använda däcket mer än som just nöddäck efter den reparationen. Däck skall lagas inifrån med plugg och kappa. Syftet är inte bara att det blir bättre utan man ska samtidigt kontrollera stommen. En stomskada blir väldigt otäck när däcket brister i högre fart. Kör man runt med tillfällig lagning bör man se till att få däcket kontrollerat och permanent reparerat innan kör nåt mer.
Stomskada kan inte ses utifrån...

Fick ett spik i däcket förra året på mitt bakdäck. Hojen blev stående tills förra veckan. Jag beställde nya däck, men passade på att fråga däckfirman (ej den jag köpte däck från) om de lagar mc-däck. Svaret var nej, de gjorde de inte. De ville inte ta den risken om något skulle hända och det var inte rekommenderat heller. Jag tog och slängde bort mitt bakdäck istället för att ge bort det gratis till någon annan som kanske hade tyckt att det var ok att köra runt med ett pluggat mc-däck. Jag kände dock att jag inte ville ha det på mitt samvete.

På bil har jag pluggat många däck genom åren och de har hållit däckets livslängd. Även pluggat ett av mina r-däck som jag kört bana med och det ser ut att hålla hur bra som helst. Det känns dock som en helt annan risk att få punktering på en motorcykel. En punktering kan få förödande konsekvenser. En bil med punktering går att hantera om det inte skulle hända under sämsta tänkbara scenario.

Hmm, nu blev det intressant får nog kolla upp detta närmare...

Goofy, gasar du hårt med däcket? Dum fråga med en Hypermotard kanske men har du synat däcket efter sprickor?

Jag tänker också på hålet i väven, risk för sprickor runt lagningen? Satte spik@#% mitt i slitbanan dessutom, så gasas det hårt så är det just där. Kunde ha fått den i "den sista oanvända cm" på kanten istället... =/

A jag kör rätt hårt kan man säga, hängde med 2 R1'or på vår lokala racebana "Bulten" med 0,5 bar i bakdäcket. :tungan

Dom lagade inte däcket med plugg utan lappade inifrån så risken att det ska läcka ut nåt är nog minimal.

Fick ett spik i däcket förra året på mitt bakdäck. Hojen blev stående tills förra veckan. Jag beställde nya däck, men passade på att fråga däckfirman (ej den jag köpte däck från) om de lagar mc-däck. Svaret var nej, de gjorde de inte. De ville inte ta den risken om något skulle hända och det var inte rekommenderat heller. Jag tog och slängde bort mitt bakdäck istället för att ge bort det gratis till någon annan som kanske hade tyckt att det var ok att köra runt med ett pluggat mc-däck. Jag kände dock att jag inte ville ha det på mitt samvete.

På bil har jag pluggat många däck genom åren och de har hållit däckets livslängd. Även pluggat ett av mina r-däck som jag kört bana med och det ser ut att hålla hur bra som helst. Det känns dock som en helt annan risk att få punktering på en motorcykel. En punktering kan få förödande konsekvenser. En bil med punktering går att hantera om det inte skulle hända under sämsta tänkbara scenario.

Hojdäck skall inte pluggas då det inte finns nån ståltråd i. Men lappa från insidan går hur bra som helst. Enligt däckfirman jag var på.

Hojdäck skall inte pluggas då det inte finns nån ståltråd i. Men lappa från insidan går hur bra som helst. Enligt däckfirman jag var på.

Däckfirman i mitt fall menar att man inte ska laga mc-däck i huvudtaget. Men det verkar finnas olika budskap. Jag vet inte vad som är sant själv. Vad säger däcktillverkarna om att man lagar mc-däck?

Cykelstyre har varit med hela helgen och var även med när jag fick punkteringen.
Det började med att hojen blev mer och mer trögstyrd. Först trodde jag att det berodde på att det blåste så mycket, men när den bara blev trögare allteftersom, så stannade jag till och då fanns det knappt någon luft kvar alls i det.
Vi drog till Falck bärgningskår i Alingsås och där lagade dem däcket med just en sådan sats som på Biltema. Jag misstrodde själv lagningen, men det höll resten av vägen upp till Kinnekulle, två hela dagar i den snabba gruppen och även hem till Gbg. Bra skit måste jag säga! :tummenupp

Ingen ståltråd? Metzeler tex är kända för att använda just ståltråd i däckstommen. Har själv burnat upp ett Sportec M3 däck och det blev ett jäkla trassel bak när ståltråden trasslade in sig i bakaxeln.

Däckfirman i mitt fall menar att man inte ska laga mc-däck i huvudtaget. Men det verkar finnas olika budskap. Jag vet inte vad som är sant själv. Vad säger däcktillverkarna om att man lagar mc-däck?

Klart de rekommenderar byte! De lever ju på sälja däck..är ganska mycket jobb för dem ta bort däcket, plugga insidan, kränga tillbaka, det är lättare för dem och mer förtjänst kasta på nytt däck.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph