Laga hjälmen?

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Hej!

Jo det var så här...
Förra helgen hjälpte jag en polare att installera billjud i hans bil. Efter mycket mekande blev vi hungriga och åkte in till den stora staden och köpte mat. Under tiden har en klåfingrig unge som var hos polaren lånat/lekt med min mc-hjälm som låg på en bänk och givetvis tappat den på den nygrusade (med typ sprängsten!?) uppfarten.
Resultatet vart inte så många men dock lika irriterande små stenskott. Hjälmen är mattsvart och hade inte en skråma innan incidenten så jag vart smått förbannad på ungj*veln.
Jag märkte detta först efter att jag hade kommit hem och ringde givetvis polaren med en gång som sa att han skulle prata med sin farsa om det.
Hans farsa sa att dom givetvis får stå för kostnaden vid eventuell lagning eller lackning.

Nu undrar jag hur jag ska bära mig åt?
Ska jag försöka mig på att spackla och sånt själv, eller ska jag leja bort det? Ska jag lacka om hela hjälmen? Ska jag lipa åt det och inte lägga ner någon energi på det och åka runt med en ful hjälm som någon annan thrashat?

Tacksam för svar!

MVH
Bobby
P.s Ungen kan max ha varit 4 år och runt 50 cm. Så jag är osäker på om fallet från hans huvud kan ha skadat hjälmen såpass att den är osäker att använda. Sen vet jag inte om han stod upp på bänken och tappade den, då blir det ju genast ett högre fall. En tappad hjälm är ju en tappad hjälm kanske.
 

Bifogat

  • PICT5035 (Small).JPG
    PICT5035 (Small).JPG
    18.9 KB · Visningar: 114

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Den blir aldrig som förut, förmodligen. Ta ut det på hemsförsäkringen och låt pappan pröjsa självrisken. Håller du på och lackar och krånglar blir det förmodligen inte bra ändå.
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Mattias skrev:
2298069 Den blir aldrig som förut, förmodligen. Ta ut det på hemsförsäkringen och låt pappan pröjsa självrisken. Håller du på och lackar och krånglar blir det förmodligen inte bra ändå.

Ok, hur går man tillväga då? På enklast sätt? Vad kan en sån självrisk ligga på? Överdriver jag om jag kräver dom på självrisken, skadan är väl inte jättestor men den stör mig. Jag gjorde den inte, då hade jag kunnat leva med det. Nu vet jag inte hur hårt hjälmen har tappats heller och man vill ju inte ha en tappad hjälm.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Panajo skrev:
2298118 Ok, hur går man tillväga då? På enklast sätt? Vad kan en sån självrisk ligga på? Överdriver jag om jag kräver dom på självrisken, skadan är väl inte jättestor men den stör mig. Jag gjorde den inte, då hade jag kunnat leva med det. Nu vet jag inte hur hårt hjälmen har tappats heller och man vill ju inte ha en tappad hjälm.

Ring ditt hemförsäkringsbolag och fråga vad självrisken ligger på. Att lacka om hjälmen kommer att bli dyrt och säkert sämre än original. Risken är att den blir tyngre också. Don't do it.
 

FreddaGädda

Guest
Kolla, jag är en spammande fisk! :hihi

Edit: HAHAHAHAHA!!! Mattias!!! Humor!
:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl
 
Last edited:

Steken

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
sthlm
Hoj
modifierad r1-99
Har man småbarn brukar man ha något som kallas drulleförsäkring, den finns som tillägg i hemförsäkringen. Den täcker just sådana här saker.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mattias skrev:
2298509 Ring ditt hemförsäkringsbolag och fråga vad självrisken ligger på. Att lacka om hjälmen kommer att bli dyrt och säkert sämre än original. Risken är att den blir tyngre också. Don't do it.

Tyngre?
Alltså det är väl inte outspädd latexfärg och bred pensel som gäller?
Först ruggar man ytan med ett fint sandpapper, sedan lackar man och klarlackar, hur mycket kan ett lager på 2 hundradelar väga?
MC hjälmar rent generellt är skittunga som dom är, jag tror inte att ett lager färg gör någon avsevärd skillnad.

Jag har en våg som väger i ½grams steg, jag ska kontrollväga nästa gång jag lackar om en hjälm...
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
GuW skrev:
2298647 Tyngre?
Alltså det är väl inte outspädd latexfärg och bred pensel som gäller?
Först ruggar man ytan med ett fint sandpapper, sedan lackar man och klarlackar, hur mycket kan ett lager på 2 hundradelar väga?
MC hjälmar rent generellt är skittunga som dom är, jag tror inte att ett lager färg gör någon avsevärd skillnad.

Jag har en våg som väger i ½grams steg, jag ska kontrollväga nästa gång jag lackar om en hjälm...

Tyngre lär den ju bli oavsett. Jag vet inte vad det är för hjälm iofs, men hade nån drullat med min hjälm hade jag ALDRIG låtit lacka om den. Inte för att jag inte tror att det skulle kunna bli bra, men varför ska jag åka runt i nåt omlackat skit bara för att nån inte kan hålla reda på sina barn?

Jag röstar för en ny hjälm på försäkringen.
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Borde ju kunna blir riktigt snygg om du låter nån göra det som jobbar med lackering! :) Har iaf sett ett par sånna jobb. Mycket stiligt.
 

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
Fyll i med tuschpenna .. visserligen kommer den bli avsevärt mycket tyngre, men vafan .. ta kurvorna med lite färre G så gör det nog ingen skillnad.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Bara jag som tycker den borde bli lättare.
Fattas ju "massa" material som säkert väger mer än lacken man lägger över.
 

Hojjen

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
ktm125exc sixdays sm kittad, doma effekt
Freddola skrev:
2299017 Bara jag som tycker den borde bli lättare.
Fattas ju "massa" material som säkert väger mer än lacken man lägger över.


jo de e ju sant eftersom du slipar bort lite material innan du lackar :fakta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top