laga hål i tank fråga

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
har sökt så var vänlig ställ inte svartet sök så skall du finna.
har inte hittat nått vettigt utav det jag sökt.

har ett hål i min tank ca 3mm stort.
frågan e håller värkligen kemisk metall för bensin.
hållet kommer inte från rost. köpte nämmligen en tank
som var lite fusklagad med spakel.
hålet sitter en bit ovanför ballen ca 20 cm så det ska hålla för ca 4 liter
soppa.

de kan hålla annars kan du använda dig av fint lötenn ( inte sånt skit som du har till lödkolven) och använder fin låga till gasen.... ett problem bara där tanken kan bli som en en "badboll" .
Ovasett vad du använder å täta med så se till att du rengör riktigt annars blir de bara kaka av allt
lycka till

Lindgren skrev:
2132121 de kan hålla annars kan du använda dig av fint lötenn ( inte sånt skit som du har till lödkolven) och använder fin låga till gasen.... ett problem bara där tanken kan bli som en en "badboll" .
Ovasett vad du använder å täta med så se till att du rengör riktigt annars blir de bara kaka av allt
lycka till

vad innebär fint lödtenn?
behöver också fixa tanken...

Wassup skrev:
2132067 har sökt så var vänlig ställ inte svartet sök så skall du finna.
har inte hittat nått vettigt utav det jag sökt.

har ett hål i min tank ca 3mm stort.
frågan e håller värkligen kemisk metall för bensin.
hållet kommer inte från rost. köpte nämmligen en tank
som var lite fusklagad med spakel.
hålet sitter en bit ovanför ballen ca 20 cm så det ska hålla för ca 4 liter
soppa.

ja kemisk metall håller för bensin. har jobbat som säljare av dessa produkter. kan inte säga till 100% att "vanlig" kemisk metall gör det, men sitter med en sk. titaninum stick framför mig och den tål bensin + massa andra ämnen. absolut inga problem att slipa och måla över heller.

det enda företag jag vet som har denna produkt är Scantech i göteborg. kolla in hemsidan. www.scantech.tm

martin

Det finns något som kallas tanktätning,Tror att det är touringbutiken som säljer.
Bildar en gummiliknande hinna på insidan av tanken.

Jag lagade tanken på min bil efter några snorungar misslyckats med att slanga, dom högg helt sonika hål i tanken med en mejsel till slut. Rengjorde med T-röd ordentligt, pluggade igen med kemisk metall och försökte lägga det ett par centimeter runt omkring hålet också. Är nog inne på sjätte året nu utan en enda droppe spill. Lycka till !

köp nya numret av classic bike.. där tennar dom en tank..
de går o tenna över ett hål..
kanske möjligtvis använda tanktätning efteråt.

köp nya numret av classic bike.. där tennar dom en tank..
de går o tenna över ett hål..
kanske möjligtvis använda tanktätning efteråt.

Jag provade även att bara spackla igen hålen med glasfiberspackel .. funkade inte..

Jag tennade min tank och jag har inte använt någon tätning efter .. funkar bra.
En liten rekomendation bara OM du skall svetsa i tanken sköj ur den noga och vatten fyll den efter så slipper du plötsliga överaskningar .. :skrämd

inför tennjobbet så "fuskade" jag lite och la in min tank i en lackerings ugn för att avlufta den ordentligt .. den luktade inte ens soppa sen

Jag hade en plåttank med ett hål som en 5a o de funka aldels utmärkt, tog först ett slipp paper o slippade på insidan så de skule fästa, klippte till en plåtbit med ett litet håll i, träde igenom en vajer med en knut på, stoppa ner vajen in i tanken o ut genom hållet, drog fram kemisk metall o kletade med fingret på insidan så järn plattan o tanken får lagom på sig o sen fäster ihop, tar tag i vajern o drar till platan ligger rakt i hållet o sen spänner jag upp vajern till något på andra sidan från hålet så plattan ligger i spän o sen låt jag de vara så en stund till de va tort, va på den säkra sidan så jag vänta några timmar o sen tog jag bort vajern o tog fram lite mera kemisk metall o kletade för hållet o jämna för del illa hålet o så de täkte upp för brikan, sen va de bara o slippa lite o vipps va de som nytt :P utan lekache.

FAst ditt hål e ju så litet så för dig räker de slippa utsidan o kleta på, se till så de kommer in lite i tanken okså så torkar de för hålet :P o sen slippa överflödet när de torkat :)

Jag har lagat ett antal tankar till gamla amrikanska piss kurar.
la dom utanför verkstan med ett tejpat blås munstycke i så dom blir helt tomma på gaser.
Sedan svetsat dom om det varit små hål borde funka lika bra på mc tankar

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...