Laga hål i bilens expansionskärl av plast.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Har en gammal transporter från 1982, nu har det skavt ett hål i expansionskärlet. ett nytt kostar 1200 kr + frakt från tyskland så jag tänkte ge mig på att försöka laga hålet, det är dessutom lång leveranstid på det.

Finns det någon här som provat laga ett expansionskärl i plast? vad är det för typ av plast? går det att smälta ihop eller liknande.

En spontan fundering jag själv fick var att borra ett 6 mm hål och dra in skruv från insidan med stor gummitätning och en massa lim, men någon annan kanske har lagat sitt kärl och har ett bättre förslag.
 
Köp en beggad på en bilskrot.

Gå in på Bildelsbasen o sök i alla skrotar i hela sverige. Här finner man även skrotade hojar o snöskotrar.
 
Din ide med skruv, brickor och tätmedel funkar säkert.
Vill du prova att smälta ihop så brukar buntband vara bra tillsatsmaterial.
 
Jag hade bara kört på med borra hål , skruv , brickor , tätningsmassa av nått slag.
Var på semesterresa i norge för några år sedan där mitt kärl sprack och det gick inte köra utan att tömma systemet pga det satt på sidan av kylaren.
Fans ett firma som var specialiserad på platssvetsning alldeles i närheten som provade hjälpa mig men kärlet sprack varje gång dom körde trycktest på det så blev nytt kyl o kärl med flyg ifrån södra norge till norra norge istället och 4 dar extra semester.
 
Köp en beggad på en bilskrot.
Gå in på Bildelsbasen o sök i alla skrotar i hela sverige. Här finner man även skrotade hojar o snöskotrar.
Finns inga begagnade, den enda jag hittade var på Ebay i Usa, förutom att han inte skickade internationellt så kostade det 80 dollar.
 
Det är ett elände med de där. Blir det läckage är det bara ett annat, helt som gäller. Gamla Saab 900 hade tex en egenhet att de sprack någon gång efter 25.000 mil. Hela sådana var värda sin vikt i guld och redan 1991 började det bli tomt på bilskrotarna...

Men - kolla om det finns något liknande kärl som kan skohornas ned på samma ställe. Lite mindre kan absolut funka... Leta bland de vanligaste bilmodellerna typ Volvo, Golf, Passat osv.
 
Är det inte pp-plast? Dvs går inte att limma.
Jag köpte pp-stavar på ebay asbilligt och använde lödkolven till baksidan på en lyktinsats
 
Är det inte pp-plast? Dvs går inte att limma.
Jag köpte pp-stavar på ebay asbilligt och använde lödkolven till baksidan på en lyktinsats

Står alltid en plastkod typ pp eller nått , man skall inte limma nån lapp på utsidan iaf då systemet står under tryck.
Tappar systemet tryck fungerar desutom inte ex-kärl som det skall , man kan limma om man vet vad man gör.

I nödfall med flexibelt lim men som sagt lapp på utsidan kan vara lite risky men rätt gjort är det bra men fel gjort är mindre bra
 
Kolla runt på andra bilmodeller för att hitta nåt som passar.....
Lite moddande kan det juh bli. :smasha
 
Det är ett elände med de där. Blir det läckage är det bara ett annat, helt som gäller. Gamla Saab 900 hade tex en egenhet att de sprack någon gång efter 25.000 mil. Hela sådana var värda sin vikt i guld och redan 1991 började det bli tomt på bilskrotarna...

Men - kolla om det finns något liknande kärl som kan skohornas ned på samma ställe. Lite mindre kan absolut funka... Leta bland de vanligaste bilmodellerna typ Volvo, Golf, Passat osv.

Anledningen till att bilskrotarna inte hade Saaben's expansionskärl är mest troligt Folkrace...
Ett väldigt bra kärl att använda när man flyttar kylare.

Jag hade flera 900or som alla hade gått över 30kmil och bytte aldrig något, jag hade det kärlet i flera folkracebilar också, och trots att det ibland kokade så att dom såg ut som en amerikansk fotboll så sprack aldrig något...
 
Det är ett elände med de där. Blir det läckage är det bara ett annat, helt som gäller. Gamla Saab 900 hade tex en egenhet att de sprack någon gång efter 25.000 mil. Hela sådana var värda sin vikt i guld och redan 1991 började det bli tomt på bilskrotarna...

Men - kolla om det finns något liknande kärl som kan skohornas ned på samma ställe. Lite mindre kan absolut funka... Leta bland de vanligaste bilmodellerna typ Volvo, Golf, Passat osv.

Hade det spruckit hade jag inte orkat börja laga för då är det ett tecken att det är i dåligt skick. Felet är att det lossnat och skavt ett litet hål när det legat och skramlat.
Alternativet är som du skriver att ta ett annat, jag har hur mycket plats som helst för det och behöver bara hitta ett med ungefär samma storlek och placering, kan även göra ett nytt fäste utan problem.... bilen är ändå ett hopplock då jag konverterat om den från Bensin till Diesel under vintern.
 
RK bildemontering har en T4 stående som jag antar att ska demonteras åk dit eller ring och fråga.
T4 kom 1991 och har inte samma kärl, jag har en T3 från 1982.... eller jag har två stycken T3, men den ena är en 1988 och den har kärlet som kom 1986 med 1 cm grövre slanganslutningar.
 
Att laga är svårt. Det ska tåla tryck och plasten är ganska "fet" så nästan inget fäster i den. Annan modell är det jag skulle gått på. Har gjort så själv med bla spolarvätskebehållare som spruckit eller där fästena för pumpen inte längre håller tätt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top