Laga gammal kåpa

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Ingen
Ena kåpan på min gamla XT -98 har oroväckande mycket sprickor runt ett av skruvhålen. Duger det att använda detta på insidan för att stärka upp?

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/epoxi-superstark-2000028570

Och om så, räcker det att smeta på ett tunnt lager, eller bör jag armera med väv också? Är ute efter en funktionell budgetlösning. Spelar ingen roll hur det ser ut...

Jag skulle lagt på lite glasfiberväv för att få en starkare yta, speciellt när det är hål i ytan.

Intressanta fakta: Jeanstyg och cyanoakrylat (aka superlim) blir starkt. Snabbare än epoxi också.

Laga kåpor.
Slipa med grovt slippapper typ 40 eller 80
Gör rent med aceton
Glasfiber plana ytor och enkelböjda ytor glasfiber väv
Dubbelböjda ytor glasfibermatta
Epoxi

Men Mattias förslag Jeanstyg och cyanoakrylat (aka superlim) blir starkt. Som man häller bakpulver på för snabbhärdning. Min enda reservation är Jeanstyg. Jeanstyg för 60 år sedan var ju något annorlunda än dagens mestadels trasiga jeans. Jag hade valt glasfiberduk eller glasfiberväv. Med snabblim först och sedan strött på bakpulver.
Om det är ett parti med diameter < 10cm som ska förstärkas.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288365-Snabblaga-Glasfiberdelar

Jag har använt biltemas epoxi superstark men som lim.
För mer seriös hållfasthet har jag använt epoxi superstark med glasfiberväv.

Last edited:
Laga kåpor.
Slipa med grovt slippapper typ 40 eller 80
Gör rent med aceton
Glasfiber plana ytor och enkelböjda ytor glasfiber väv
Dubbelböjda ytor glasfibermatta
Epoxi

Men Mattias förslag Jeanstyg och cyanoakrylat (aka superlim) blir starkt. Som man häller bakpulver på för snabbhärdning. Min enda reservation är Jeanstyg. Jeanstyg för 60 år sedan var ju något annorlunda än dagens mestadels trasiga jeans. Jag hade valt glasfiberduk eller glasfiberväv. Med snabblim först och sedan strött på bakpulver.
Om det är ett parti med diameter < 10cm som ska förstärkas.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288365-Snabblaga-Glasfiberdelar

Jag har använt biltemas epoxi superstark men som lim.
För mer seriös hållfasthet har jag använt epoxi superstark med glasfiberväv.

Nu var det inte 60 år sen jag använde jeanstyg som armering. Jag upptäckte det av en slump när jag lagade ett rullgardinbeslag och bara hade jeanstyg att tillgå.

Nu var det inte 60 år sen jag använde jeanstyg som armering. Jag upptäckte det av en slump när jag lagade ett rullgardinbeslag och bara hade jeanstyg att tillgå.

Jag gjorde mina två först vurpor i hastigheter omkring 50km/h iförd skinnjacka och de Lee jeans jag köpt i början av 1960-talet när jag skulle sommarjobba som jungman på Grängesbergsbolagets malm/oljetankers.
De höll utan skador från mina lowsiders och dög också efter jag slutat köra hoj 10 år efter inköpet. Undrar om dagens bomullsjeans hade klarat det ?

Tror det är en viss skillnad på påfrestningarna på rullgardinbeslag och MC-kåpa men kan ha fel.
Sedan beror det förståss också på hur många lager jeanstyg man använder.
De gamle grekerna hade ju sköldar gjorda om jag minna rätt av många lager linnetyg sammafogat med lim.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back