Laga fästen strålkastarinsats

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag tänkte försöka pussla ihop fästena på min strålkastarinsats igen.

Fästena är dels två tappar som sitter i ett plaststeg och sen två skruver som dras fast under hastighetsmätaren.

Alla dessa 4 är trasiga. 3 av dem är hela så fästena bara slitits bort, borde vara lät att limma. Det sista saknas det några småbitar men själva tappen finns.

Vad ska man försöka limma med? Där det saknas bitar, ska jag försöka leka med Plastic padding eller något för förstärka fästet? Ska jag göra det på alla?

Och hur F-N får man isär skiten? Bakstycket verkar ju vara ihoplimmat med resten och då försöker jag helst bygga fast mina fästen utan att ta isär den.

Här är lite bilder.

Lite med var delarna ska vara och sen själva delarna.

Bifogat

• IMG_2007.JPG
    IMG_2007.JPG
    121.5 KB · Visningar: 71
  • IMG_2008.JPG
    IMG_2008.JPG
    138.5 KB · Visningar: 61
  • IMG_2009.JPG
    IMG_2009.JPG
    76 KB · Visningar: 57
Använd en Lödkolv.
har gjort det på min nya strålkastare då jag var tvungen att flytta infästningarna så den passade rejskåpan.

UrbanTiger skrev:
Okej...
Det är väl sån där plast som knappt nått lim fäster på kan jag tänka ?
Ett alternativ kan vara att göra nya fästen av invändigt gängad stång som svetsats/löds fast på små plåtbitar. Sen kan man klippa och knacka till formen på plåtbitarna så att dom passar. Fästet kan du sen limma med svart silicon och några popnit.

Mjo, det är lite fet plast så där. Vet inte riktigt vad man ska attackera med.

Lödkolv kanske är en idé men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det. Kan PL 400 tänkas fästa?

Tänkte förstärka på utsidan genom att limma fast nån plast där som håller ihop skiten sen.

Blä.

UrbanTiger skrev:
Tänkte på det där med lödkolven åxå. Borde funka hyfsat och sen lägga på en förstärkning utanpå med hjälp av finbaskigt aluminiumnät och sen silicon eller liknande. PL 400 har jag aldrig hållit i min hand men om det är sånn där klibbigt svart klägga så funkar det säkert utmärkt.
Plastic Padding har ett finmaskigt aluminiumnät.

lödkolv smälter ihop det fint. tillsätt med tex plast från ett buntband om det behövs mer material.
det är lika stabilt som från fabrik.

hade jag haft en digitalkamera skulle jag kunnat fota hur det blev med min strålkastare..

Du kan också avsluta med att plasta med polyesterplast och glasfibermatta för att förstärka lagningen.

använd lödkolv! :tummenupp

Jag halverade volymen på min stunthojs överflödeskärl till kylaren genom att såga det mitt i tu och .. ja helt enkelt ta bort mittendelen av plasten. Sen var det bara att löda. Det jobbigaste var att löda så att det höll tätt, men jag lyckas till slut. Då var jag både glad och hög av plastlukt. :3freak

jtds skrev:
lödkolv smälter ihop det fint. tillsätt med tex plast från ett buntband om det behövs mer material.
det är lika stabilt som från fabrik.

hade jag haft en digitalkamera skulle jag kunnat fota hur det blev med min strålkastare..

Hmm, kanske går att bygga till de bitar som saknas på det sättet. Kanske är en vettig metod. Jag provar.

Hur mycket spöar man sönder lödkolven när man smälter plast med den?

Dvs; ska jag leta upp min Biltema-kolv och klegga med den eller ska jag använda min vettiga lödkolv? :D

Robban_C skrev:
Du kan också avsluta med att plasta med polyesterplast och glasfibermatta för att förstärka lagningen.

Mjo, det var det jag var lite inne på eventuellt.

Provar lödkolv först får vi se hur det känns.

sege skrev:
... Hur mycket spöar man sönder lödkolven när man smälter plast med den? ...
Spetsen tar stryk men kan slipas om om det inte är en stålspets (longlifespets), de är ju oftast ytbehandlade (nickel?). Vanlig kopparspets kan alltså slipas om efteråt.

Tror det är vettigt att använda en lödkolv med temperaturreglering eftersom de enklare kolvarna blir varma som satan. Tror måttligare temperatur förändrar plasten mindre kemiskt sett men jag är ingen kemist. Men visst fan låter det väl vettigt med mer lagom temp?
Kan du inte ta en seriösare lödkolv (tempreglering) och offra en spets för ändamålet?

Robban_C skrev:
Kan du inte ta en seriösare lödkolv (tempreglering) och offra en spets för ändamålet?

Du menar att det är det värt för att spara 4000:- för en ny strålkastarinsats. Point taken. :D

Blir det inte billigare i slutet om du köper helt nytt lyse på en mc skrot?

För om du ska köpa plast, förstöra en lödkolv, ny hårtransplation efter du slitit allt ditt hår efter alla löd och plast försök och alla timmar du lägger ner :va :tungan

Liwa1 skrev:
... ny hårtransplation efter du slitit allt ditt hår efter alla löd och plast försök ...
:D :D

Han offrar (i rena pengar) bara en hundring på en ny spets till lödkolven.
Men jag håller till viss del med dej. Även tiden har ett värde.

Känner att jag istället för att lägga ner tiden på att glo på usla TV-program kan lära mig laga hojfan lite ibland. =)

Och spetsar har vi säkerligen i mängd på kontoret, jobbar med såna där elektronik-fånar.

jaha... det var därför det var stora hål i min kåpa.. jag undrade just vad som skulle sitta i de två undre fästena längst ner/fram..
sege, ska vi hjälpas åt? min ser exakt likadan ut..

sege skrev:
Känner att jag istället för att lägga ner tiden på att glo på usla TV-program kan lära mig laga hojfan lite ibland. =)

Och spetsar har vi säkerligen i mängd på kontoret, jobbar med såna där elektronik-fånar.

Men du offrar ju massa hojKÖRNINGStid om du ska sitta hemma i din vrå och pyssla med lite plastbitar :tungan

Fast lära sig lite om hojen är bra

ceasar skrev:
jaha... det var därför det var stora hål i min kåpa.. jag undrade just vad som skulle sitta i de två undre fästena längst ner/fram..
sege, ska vi hjälpas åt? min ser exakt likadan ut..

Hahahaha.

Har du kvar plastbitarna? Jag har nämligen alla mina bitar kvar så jag tänkte bara försöka få dit dem.

Men vi kan ju mäta lite och försöka bygga upp lite nya på din..?

Vissa plaster kan smältas ihop med hjälp av aceton(utan olja) men det är inte säkert i detta fall. Prova på en liten annan bit och se om plasten smälter acetonet dunstar sedan och allt härdar igen. Har använt den metoden själv till inredningsdetaljer på en sunkig saab99 (funktion före utseende).

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph