Laga en startmotor?

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Har felsökt elstarten på KTMen och kommit fram till attt det är något fel på själv motorn :huvet. Den drar alltså inte ens runt när man kopplar den direkt till batteriet. Går det att låga på något sätt? Vad ska jag börja kolla och hur i så fall?
 
Både ja och nej....

KTM säljer inga reservdelar lösa utan bara komplett ny startmotor á 4100kr. Däremot finns där andra företag som säljer renoveringskit. Skicka mig din startmotor så får du alla slitdelar utbytta för 1000kr...
 
Jag har själv fixat en startmotor enbart genom att ta isär den helt och hållet (inte speciellt komplicerat), rengöra alla delar grundligt samt fetta in dem. Då hade jag samma problem som du, dvs att den inte drog runt alls och den var rejält skabbig inuti. Funkat klockrent sen dess.

Har du skadade/icke fungerande delar kan du antingen göra som Boris säger eller leta en motsvarande startmotor på skroten. Många gånger har olika fabrikat/modeller samma typ av startmotor så hittar du bara modellnamn på din startmotor kan det hjälpa dig att leta.
 
Okej. Har försökt skruva isär den. Lossade de 2 skruvarna som håller kåpan från ena sidan, och tog loss locket + o-ringen. Men sedan fattade jag inte hur man kommer vidare.
 

Bifogat

  • IMG_0701.JPG
    IMG_0701.JPG
    133.5 KB · Visningar: 181
Okej. Har försökt skruva isär den. Lossade de 2 skruvarna som håller kåpan från ena sidan, och tog loss locket + o-ringen. Men sedan fattade jag inte hur man kommer vidare.

Dra i axeltappen så lindningen och allt kommer ut. Där finns kol och lite andra slitdelar som bör bytas ut när dom ger upp. Gör det försiktigt dock. Brukar sitta fjädrar vid kolen som kan flyga lite överallt.
 
Last edited:
Nu har jag fått den att funka :) Iaf tilfälligt. Plockade isär den och såg att en av den ena kolbiten hade en fjäder som tryckte ner den mot polerna eller vad de nu kallas. Och att det var glapp mellan den andra och polerna. å jag drog en bit ståltråd om trycker ned kolen mot polerna och så funkade den. Ska bara komma på en mer permanent lösning :D Tackar för hjälpen :tummenupp
 
en mer permanent lösning kallas för att byta kolen. i Jönköping så åker man till jönköpings laddningsstation och visar vad man har o han plockar fram nya saker.

Finns säkert någon gammal kunnig räv i någonstans som du kan skrämma fram i trakterna runt dig
 
en mer permanent lösning kallas för att byta kolen. i Jönköping så åker man till jönköpings laddningsstation och visar vad man har o han plockar fram nya saker.

Finns säkert någon gammal kunnig räv i någonstans som du kan skrämma fram i trakterna runt dig

Nja, fast kolen är ju inte slut. Bara det att det fattas en fjäder som ska hålla kolen i spänn. Fast det är sant, det kanske behövs bytas med.
 
Nja, fast kolen är ju inte slut. Bara det att det fattas en fjäder som ska hålla kolen i spänn. Fast det är sant, det kanske behövs bytas med.

Om de andra kolen har fjädrar kan det då inte hållas för troligt att även detta kol skall ha en fjäder.....:rolleyes:

Hela bryggan till kolen byter man på denna modell.....:brinnerup
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top