Laga eller inte, det är frågan...

grusbusen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skogen, Småland
Hoj
KTM Duke II, Grön. *Fd DR 650R SM*
Hoj!

Har fått punktering på Duken... En skruv i framsulan.
Är ett väldigt litet hål, syns precis från insidan.
Funderar på om jag vågar vulka igen hålet + sätta dig en lagerlapp från insidag eller om jag tveklöst ska lägga på ett nytt däck? Vad har ni som kommigt i samma situation gjort?
Vill att personer med praktiska erafarenheter av detta ska ge sin åsikt! :tummenupp
 
Last edited:
Jag hade pluggad det.
Har pluggad många däck och alla har fungerat perfa.
 
Låt en däckare laga det.

Fast en pluggning jag hade gav lite läckage, fick lufta varannan
dag. På slanglöst alltså. Troligen otur/plantjobb.
/u
 
Ja självklart menar jag inte att du själv ska plugga hålet, Låt en däck kille du litar på göra jobbet.
 
Har lämnat däcket till den lokala verkstaden, blir en såkallad "svamp" alltså en plugg med lagerlapps liknande hatt som monteras från innsidan, är tydligen EU godkännt för bilar.
Borde hålla med tanke på det lilla hålet.
Ska nog bli bra....
 
När jag fick en spik i mitt bara 200 mil gamla mackadam på min fd cbr 600 så var jag nere på den lokala handlaren och kollade med dom om det gick att laga.
Svaret jag fick var att dom inte vågade laga mc däck om det skulle paja igen.
Inte så kul om det går när man ligger i en 200+.
Så det vart att pumpa fullt och ut och bränna slut på det på direkten miljövän som man är och beställa ett nytt!

Men det kanske inte är lika stor risk på en duke som inte går lika snabbt.

Jag hade dock köpt ett nytt!
 
Dom tar nog upp hålet så det blir lite större. Annars går det ej att laga.
 
grusbusen skrev:
Hoj!

Har fått punktering på Duken... En skruv i framsulan.
Är ett väldigt litet hål, syns precis från insidan.
Funderar på om jag vågar vulka igen hålet + sätta dig en lagerlapp från insidag eller om jag tveklöst ska lägga på ett nytt däck? Vad har ni som kommigt i samma situation gjort?
Vill att personer med praktiska erafarenheter av detta ska ge sin åsikt! :tummenupp

Jag fick bakdäcket på min duke lagat igår på samma sätt som du beskriver, det ska inte vara några problem.. lagningen håller garanterat så länge du inte kör 200++.. och det krävs jäkligt branta nedförsbackar för att komma upp i de hastigheterna med en Duke :fakta

Om det mot förmodan skulle läcka luft iaf så skulle han som lagade min göra om det gratis... be att få samma garanti..
 
Jag hade pluggat, har aldrig provat på hoj men väl på bil med gott resultat. Se till att däckgubben använder en plugg som monteras innifrån som beskrivits ovan. Att ett lagat däck skulle totalhaverera på två röda behöver du inte vara orolig för, händer något så är det att det börjar läcka, en så stor lagningslapp och plugg släpper inte på det sättet så att det blir punka direkt.
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top