Laga eller inte, det är frågan...

grusbusen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skogen, Småland
Hoj
KTM Duke II, Grön. *Fd DR 650R SM*
Hoj!

Har fått punktering på Duken... En skruv i framsulan.
Är ett väldigt litet hål, syns precis från insidan.
Funderar på om jag vågar vulka igen hålet + sätta dig en lagerlapp från insidag eller om jag tveklöst ska lägga på ett nytt däck? Vad har ni som kommigt i samma situation gjort?
Vill att personer med praktiska erafarenheter av detta ska ge sin åsikt! :tummenupp
 
Last edited:
Jag hade pluggad det.
Har pluggad många däck och alla har fungerat perfa.
 
Låt en däckare laga det.

Fast en pluggning jag hade gav lite läckage, fick lufta varannan
dag. På slanglöst alltså. Troligen otur/plantjobb.
/u
 
Ja självklart menar jag inte att du själv ska plugga hålet, Låt en däck kille du litar på göra jobbet.
 
Har lämnat däcket till den lokala verkstaden, blir en såkallad "svamp" alltså en plugg med lagerlapps liknande hatt som monteras från innsidan, är tydligen EU godkännt för bilar.
Borde hålla med tanke på det lilla hålet.
Ska nog bli bra....
 
När jag fick en spik i mitt bara 200 mil gamla mackadam på min fd cbr 600 så var jag nere på den lokala handlaren och kollade med dom om det gick att laga.
Svaret jag fick var att dom inte vågade laga mc däck om det skulle paja igen.
Inte så kul om det går när man ligger i en 200+.
Så det vart att pumpa fullt och ut och bränna slut på det på direkten miljövän som man är och beställa ett nytt!

Men det kanske inte är lika stor risk på en duke som inte går lika snabbt.

Jag hade dock köpt ett nytt!
 
Dom tar nog upp hålet så det blir lite större. Annars går det ej att laga.
 
grusbusen skrev:
Hoj!

Har fått punktering på Duken... En skruv i framsulan.
Är ett väldigt litet hål, syns precis från insidan.
Funderar på om jag vågar vulka igen hålet + sätta dig en lagerlapp från insidag eller om jag tveklöst ska lägga på ett nytt däck? Vad har ni som kommigt i samma situation gjort?
Vill att personer med praktiska erafarenheter av detta ska ge sin åsikt! :tummenupp

Jag fick bakdäcket på min duke lagat igår på samma sätt som du beskriver, det ska inte vara några problem.. lagningen håller garanterat så länge du inte kör 200++.. och det krävs jäkligt branta nedförsbackar för att komma upp i de hastigheterna med en Duke :fakta

Om det mot förmodan skulle läcka luft iaf så skulle han som lagade min göra om det gratis... be att få samma garanti..
 
Jag hade pluggat, har aldrig provat på hoj men väl på bil med gott resultat. Se till att däckgubben använder en plugg som monteras innifrån som beskrivits ovan. Att ett lagat däck skulle totalhaverera på två röda behöver du inte vara orolig för, händer något så är det att det börjar läcka, en så stor lagningslapp och plugg släpper inte på det sättet så att det blir punka direkt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top