Laga däck

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Fick en spik i däcket idag, sitter kvar, Körde 30 mil med det men det läcker sakta ut.
Kan man åka till närmaste däckhandlare och laga det eller måste man byta ut däcket?

Plugga själv och byt däck när det passar.

En plugg i ett MC-däck är en tillfällig reparation och görs varken bättre eller sämre av en lekman vs yrkesman.

Finns tillochmed däcksverkstäder som inte accepterar att göra pluggreparationer på MC-däck.

(Ja, jag har själv kört vidare i månader med ett pluggat däck. I höga hastigheter.
Funkar för mig, men jag skulle inte ta på mig att rekommendera andra att göra samma sak)

Beror på om stommen i däcket skadats eller om det bara är ett litet hål, om spiken gått snett eller rakt in, var på däcket den gått in osv. För att kunna bedöma detta behöver man inspektera insidan på däcket. Jag har haft spik i däcket vid två tillfällen. Båda gångerna bedömde en seriös däckverkstad att det gick att laga genom att plugga från insidan. Tur för mig, då jag vid båda tillfällena hade helt nya däck.

Får höra med Mc Kompaniet vid service på Måndag. Dom borde ju kunna göra en fackmannamässig bedömning av läget. tack för snabba svar:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg