LAG VM Tråden

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Kollade warm-up resultaten på supermotos1.com

Alla svenskar körde i samma grupp men kan ge er lite tider från grupp 1 också...

VDB: 1:19,547
Delephine: 1:18,982
A Chareyre: 1:20,179
Beltrami: 1:22,190

och svenskarna (inkl. placering i gruppen) i grupp 2

(1: Iddon)
2: Ola Eifrem: 1:19,750
7: Christian Nilsson: 1:20,969
(11: Winstanley)
13: 1:22,246

Ser ju bra ut så långt. Visserligen bara warm-up tider som egenltigen inte säger mer än att alla verkar vara i bra form och vi kommer nog inte sist i A-finalen.

GO SWEDEN GO!

Lite förvånad att Norrbaggarna inte tog sig till A-final...

Björdal 2a och Brokerud 3a i B-finalen eller är de jag som har läst fel...?

Lägger upp lite bilder från dom olika klass tidskvals starterna och en översikt av banan... :yoparty

Bifogat

• 07-09-29-23-18-mztrack1SMoN07.jpg
    07-09-29-23-18-mztrack1SMoN07.jpg
    92.2 KB · Visningar: 134
  • 07-09-29-23-24-mzopenstartSMoN07.jpg
    07-09-29-23-24-mzopenstartSMoN07.jpg
    102.4 KB · Visningar: 143
  • 07-09-29-23-24-mzs2startSMoN07.jpg
    07-09-29-23-24-mzs2startSMoN07.jpg
    78.6 KB · Visningar: 140
  • 07-09-29-23-25-mzs1startSMoN07.jpg
    07-09-29-23-25-mzs1startSMoN07.jpg
    105.5 KB · Visningar: 114
Last edited:
Grabbarna på en 9e plats :yoparty Siktade på en topp tio så de e ju inte illa tycker jag. Norge måste fått en plats i A-finalen eftersom dom placerade sig bäst i B då dom kom på 10e i A. Gissade att dom skulle ha de systemet.
När ska man börja med detta i SM??? :confused:

DAX ATT TA

1. Lag vm till Örebro race park
2. VM till Örebro race park

:yoparty :yoparty

någon mer än jag som är villig att jobba för det

Bra jobbat Lag sverige:tummenupp :tummenupp

Vilken upplevelse det var. Vilka grabbar. Drabbningen Gozzini v.s. Iddon i kvalrejset för Open var ju nåt helt sjuk, jag undrar om man någonsin kommer få se något liknande. Synd att en varvning skulle ställa till det för Iddon på [näst] sista varvet (även engelmän har lååååånga långfingrar kan jag intyga).

Och i första kvalracet för S1, kolla vem som kom 5a. Vilken hjälte säger jag bara.

Ska försöka mig på en snabbsummering av helgen (hjälp mig nu ni andra i vad jag missar/kommer ihåg fel).

Lördag
-------
Det har regnat över natten så träningen går på regndäck. Grabbarna är ute och gnuggar och börjar få upp farten så smått. Banan är stor/snabb - lite Linköping - fast med en bra grusdel, en stor och en liten platå, en rejäl trappa och någon småknöl.

Det torkar upp så tidskvalet går till en börja med på regn fram för vissa och slicks bak men övergår snabbt i enbart slicks. Ola sliter och sliter men det vill sig inte riktigt till en början. Sen hittar han farten och tar en 7e plats - riktigt förbannat bra alltså. Samma sak var det väl egentligen för Jocke också men han hittade aldrig det där sista lilla - 'jag tappar på gruset' som han själv uttryckte det. 11a är riktigt bra så ingen skugga över det. Sen tycker jag det var sååå skönt att se Christian smälla alla gnällspikar/tvivlare (inklusive mig själv) på fingrarna genom att gå in och ta en 7e plats i Open. Han körde så sjukt bra att det var inte sant. Några varv på slutet tog han rygg på VDB och tappade inte annat än på dom riktiga powersektionerna - vilken man säger jag bara.

Så till kvalracen. Generellt så kan man säga att våra svenska killar var alldeles för snälla och tog alldeles för lite plats. Vi kan i Sverige ibland tycka att t.ex. Brokerud kör tufft - hah !! han är en ängel jämfört med hur det går till bland dom riktiga grabbarna. Här är det ingen som tar några levande fångar utan här är det hårda armbågar som gäller och det under hööög fart med drivor av dårar runt omkring sig.

Kval S1 och Ola tappar som sagt oceaner av placeringar under första halvan av startvarvet - 'det var ju framhjul överallt' var hans kommentar. Det blev nästa kö in på gruset första gång om och det var här Brokerud gjorde sitt Fisherdrag och drog en ytterrökare om hela kön in på gruset och var helt plötsligt 4a. Som alla vet är ju Ola otroligt bra på grus men det hjälper inte riktigt när han saknar mtrl till asfalten - han har helt enkelt för lite pulver - det han tar ikapp på gruset tappar han på asfalten. Mycket frustrerande. Men alla vet ju vilken krigare han är så han sliter verkligen hund och kör också smartare. Hittar nya spår på gruset - 'man ser ju inte möjligheterna till alternativ när man ligger för nära på rulle' och tar sig in på en 10e plats.

Jocke hade väl egentligen precis samma typ av resa - tappade massor på startvarvet för att sen få kriga sig fram genom fältet. Det märktes också att gruset började funka bättre. Att Husan har pulver märktes också och det använde Jocke listigt. Även Jocke rullar till slut in på en 10e plats.

Sen var det tredje gången gilt - Christian tappade alltså också under första halvan av första varvet men kom snabbare än någon av de andra två in i racet på riktigt. Körde som ett skållat troll och hade de sista varven en riktigt cool fight med Hodgson (engelsk junior). In på sista start-å-mål, slipstreama, ut aaaaningen för tidigt men trycker sen cykeln framför sig a-la Gunde på mållinjen och slår Hodgson med 13 tusendelar !!!! 8'a - det är så man ryser.

Sverige total 10a vilket innebär platserna 10 och 26 på griden i morgon.

Söndag
-------
Vaknar och en säng av tre i rummet är fortfarande bäddad. Anar oråd - han skulle ju bara köpa cigg när vi lämnade honom igår kväll. På väg in i duschen så trillar den tredje mannen in genom dörren och..... Puh !!!

Det regnar när vi går ner till frukost men det slutar medans vi käkar. Tar det lite lugnt men lyckas kliva in på banan precis i tid för att se sista halvan av Sveriges warm-up. Blött, lerigt, halt..... gissa vem som är snabb. Kolla tiderna !

Första rejset - S1 & S2. Ola startar 10 och Jocke 26. Ola får inte till det utan tappar, inte lika mycket men dock. Sen märks det så väl i detta rejset att han saknar pulver. Många av lagen startar med S2-hojarna bak och..... dom har pulver. Förutom för dom allra vassaste så var tendesen att ju längre loppet led så kom S2-hojarna ikapp S1-hojarna - ingen våldsam skillnad men dock. Ola i mål som 15 med klart skott på 13 och Jocke som 16.

Andra rejset - S2 & Open. Jocke startar 10 och Christian 26. Jocke hänge rmed bra i starten och tar t.o.m. någon gubbe men Christian - han drar en ytterrökare runt hela fältet och tar i storleksordningen 10-12 placeringar direkt. Efter ytterligare något varv är han uppe i bakhjulet på Jocke och Sverige åker 9&10 (typ, kan ha varit 8&9 eller 10&11). Ni må tro det jublades i Svensklägret. Så händer det som inte får hända, de två hojarna som ligger precis framför Jocke krokar ihop och lägger sig i uppfarten till sista lilla platån. Jocke sitter i stort sett fast i spåret och kämpar för att ta sig ur och förbi. Lyckas trassala sig på tvärsen i stort sett upp för platån men får sen tjuvstopp uppe på platån och kickar-o-kickar-o-kickar. Trillar ner till runt 25-27. Christian han dock reagera i tid och tog sig runt på andra sidan och åkte som typ 7-8 under ett tag. Vart tvungen att släppa någon, typ Götz och Iddon, men låg 9a in på sista varvet. Hade slag på 8an och gjorde kanske en liten missbedömning och två i bredd slajdade/la sig av banan vid ingången till gruset. Kickade igång hojen för att sedan ta sig imål som 19. Under tiden hade Jocke bakifrån krigat till sig en 5-7 placeringar och körde inte bakom Christian som 20.

Sista rejset - S1&Open. Christian startar 10 och Ola 26. Ingen startar bra och som detta rejset gestaltade sig så var det över - Christian hamnade i en klunga om typ 8-10 piloter och Ola i nästa klunga. Det fanns i princip bara ett spår genom gruset så det var kökörning som gällde. På asfalten åkte alla jämnt. Ola och Christian var uppenbart snabbare på gruset men vad hjälper det - det gick inte att komma om. Christian 14 och Ola 23. Behållningen av detta rejs var fajten VDB, Gozzini, Delepine där Delepine blev bortdribblad av en varvning några varv från slutet.

Hört från depån
---------------
Jocke berättade att han - och detta måste varit under andra rejset - låg bakom Iddon. Det var ute på asfalten och Jocke åkte max - max nedlägg i kurva och max fart - och då går det fort. Han blev då mycket förvånad när Iddon bestämde sig för att byta spår mitt i kurvan - la ner ännu mer eller bara vek av som Jocke uttryckte det och försvann. Helt omöjligt att göra, men det skedde mitt framför Jockes ögon så..... Bozen kan dra.

Nu måste jag få i mig nåt att äta också. Denna lunch vart sen som det är och.....

More to come..... Lasse har ju en hel del bilder och den som väntar på något gott...... Jag har väl ett par stycken också så.....

Resultat

.

..... å det var ju bara en massa dj-la nakna tjejer...... :D

.

Bifogat

• tungt.jpg
    tungt.jpg
    61.6 KB · Visningar: 107

Jocke berättade att han - och detta måste varit under andra rejset - låg bakom Iddon. Det var ute på asfalten och Jocke åkte max - max nedlägg i kurva och max fart - och då går det fort. Han blev då mycket förvånad när Iddon bestämde sig för att byta spår mitt i kurvan - la ner ännu mer eller bara vek av som Jocke uttryckte det och försvann. Helt omöjligt att göra, men det skedde mitt framför Jockes ögon så..... Bozen kan dra.

Det är en helt annan division av chassie i VM än i SM. Iddon åker fabriksaprilia (för de som inte vet det) och den e det lagt mer än en tusenlapp på (replikan kostar runt 200 000 svenska bara den...) samt kanske världens bästa chassiebyggare har fått lägga en hand på den...

Svenskar på en riktig hoj, de vore grejjer det.

Det är en helt annan division av chassie.....
Eeehhhh..... Ja. Det var liksom det som var undermeningen i det jag skrev. Vi alla vet att Jocke är fäääst och med rätt mtrl så.....

Har några bilder på deras chassi inkl. justerbar bakram, justerbar längd på bakdämparn, maaassa kolfiber...... Om dom nu inte hamnade på Lasses minneskort frxtn.

Edit: Hittade en bild

.

Bifogat

• iddon-aprilia.jpg
    iddon-aprilia.jpg
    105.2 KB · Visningar: 127
Last edited:
Jocke har väl så mycket fabrikshoj man kan ha, det ni säger är alltså att Husaberg inte..... vänta bara till husasektens ledare får se det här!! :kulspruta

:hihi

Jocke har väl så mycket fabrikshoj man kan ha, det ni säger är alltså att Husaberg inte..... vänta bara till husasektens ledare får se det här!! :kulspruta

SUCK, snälla stoppa en socka i kakhålet så det blir tyst.

Iddon körde i princip lika bra åren på Husa, skillnaden är nu att han fått lite mer rutin samt ett team med mer resurser och får då lite bättre resultat. Det handlar om föraren, inte hojen!!!
Jocke hade kunnat lega bakom Iddon och Iddon hade gjort likadant även om de bytt hojar. Det är PROFFS som kör VM, de har inga vanliga jobb som våra killar utan de lever hoj. Jockes, Olas och Christians hojar funkar toppen på våra svenska banor men när det gick riktigt fort hade de inte chassin som räckte till, för de har inte kört såhär fort tidigare. De har helt enkelt inte behövt göra det.

Jockes cykel kanske är byggd chassiemässigt för Svenska småbanor.Tror inte Iddon´s chassie skulle fungera lika bra i Sverige.

SUCK, snälla stoppa en socka i kakhålet så det blir tyst.

Iddon körde i princip lika bra åren på Husa, skillnaden är nu att han fått lite mer rutin samt ett team med mer resurser och får då lite bättre resultat. Det handlar om föraren, inte hojen!!!
Jocke hade kunnat lega bakom Iddon och Iddon hade gjort likadant även om de bytt hojar. Det är PROFFS som kör VM, de har inga vanliga jobb som våra killar utan de lever hoj. Jockes, Olas och Christians hojar funkar toppen på våra svenska banor men när det gick riktigt fort hade de inte chassin som räckte till, för de har inte kört såhär fort tidigare. De har helt enkelt inte behövt göra det.

Jag tror inte på det. Exempel MX i usa, där säger tillåme fabriksåkarna att hur mycke man än försöker bygga om och grejja så kommer man inte ens i närheten av en riktig fabrikscykel. (vilket innebär ett team som ställer in hojjen åt dem också). Jag vet inte men jag gissar att jocke får en cykel och kanske några specialprylar men jag gissar att det inte är en riktig fabrikscykel.

Sen att det öppnas en helt ny dimension när man fått en riktig cykel och att VM-killarna klart är i högre klass med riktiga cyklar, det är en annan sak. Men att "lägga ner cykeln och försvinna" från jockes tempo me jockes hoj det gör ingen vm-förare. Ha bättre spårval, få bättre driv och bromsa hårdare kan jag tro på, men inte att lägga ner och försvinna... Då krävs ett vassare chassie.

Jag tror inte på det. Exempel MX i usa, där säger tillåme fabriksåkarna att hur mycke man än försöker bygga om och grejja så kommer man inte ens i närheten av en riktig fabrikscykel. (vilket innebär ett team som ställer in hojjen åt dem också). Jag vet inte men jag gissar att jocke får en cykel och kanske några specialprylar men jag gissar att det inte är en riktig fabrikscykel.

Sen att det öppnas en helt ny dimension när man fått en riktig cykel och att VM-killarna klart är i högre klass med riktiga cyklar, det är en annan sak. Men att "lägga ner cykeln och försvinna" från jockes tempo me jockes hoj det gör ingen vm-förare. Ha bättre spårval, få bättre driv och bromsa hårdare kan jag tro på, men inte att lägga ner och försvinna... Då krävs ett vassare chassie.
Oki, glömde lägga till "om Iddon får jobba en vecka med chassit så kan han göra det" ;)

Ta sen "lägga ner och försvinna" för vad det är. Det var Jockes egna ord om hur det kändes :)

Back