Lag på hastighetsmätare?

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Är det lag på att ha hastighetsmätare på hoj? Eller är det bara lag på att man håller hastigheten, kan köra utan?:angel

Alla motorcyklar tillverkade i modern tid måste ha hastighetsmätare (såvida de inte är e-reggade) finns en del äldre motorcyklar som har dispens inskriven i regbeviset, som du säger är detta dock ingen ursäkt för att köra för fort hastighetsgränserna måste fortfarande hållas. :huvet

Lånar tråden lite:

Finns det någon bestämmelse för hur hastighetsmätaren måste se ut då. Kan man ha 6 dioder som markerar 0, 30, 50, 70 etc km/h?

Zator skrev:
Lånar tråden lite:

Finns det någon bestämmelse för hur hastighetsmätaren måste se ut då. Kan man ha 6 dioder som markerar 0, 30, 50, 70 etc km/h?

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023 .pdf

21 kap

Hastighetsmätare skall visa hastigheten i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.

Hastighetsmätare installerad i motorcykel får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga.

Så med andra ord kan du inte ha en hastighetsmätare bestående av sex dioder eftersom den kan visa 50 km/h när hastigheten är 65 km/h

Tristan skrev:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023 .pdf

21 kap

Hastighetsmätare skall visa hastigheten i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.

Hastighetsmätare installerad i motorcykel får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga.

Så med andra ord kan du inte ha en hastighetsmätare bestående av sex dioder eftersom den kan visa 50 km/h när hastigheten är 65 km/h

Beror väl på hur den kalibreras. Dioden för 70 km/h kan ju börja lysa vid 51 km/h, då har man ju hållit sig till det som sägs i §5

Tristan skrev:

Men då måste det ju gå att ha dioder...
en för 30, 50, 70, 90, 110.
när man startar så lyser 30, precis innan man kommer upp i 30 tänds 50 osv.
då vet man i alla fall att man inte kör för fort...

eller tänker jag fel?

/Roger.

MoosE skrev:
Men då måste det ju gå att ha dioder...
en för 30, 50, 70, 90, 110.
när man startar så lyser 30, precis innan man kommer upp i 30 tänds 50 osv.
då vet man i alla fall att man inte kör för fort...

eller tänker jag fel?

/Roger.

ja, det borde funka.

johanrehn80 skrev:
Beror väl på hur den kalibreras. Dioden för 70 km/h kan ju börja lysa vid 51 km/h, då har man ju hållit sig till det som sägs i §5

21 kap.

...skall ha hastighetsmätare som
* uppfyller kraven i direktiv 2000/7/EG
eller
* är typgodkänd enligt ECE-reglemente 39

Ur direktiv 2000/7/EG

"När det gäller hastighetsmätare för två- och trehjuliga motorcyklar skall skalans gradering vara 1, 2, 5 eller 10 km/h"

Mellan den på hastighetsmätaren avlästa hastigheten V1 och den verkliga hastigheten V2 gäller förhållandet 0 < (V1-V2) < 0,1 · V2 + 8 km/h

< ska i det här fallet läsas som lika eller mindre än, fick inte till det tecknet här.

Ponera att din mätare visar 100 km/h när du kör i 90

0 < (100 - 90) < 0,1 x 90 + 8

Första delen är okej, 100 - 90 = 10 vilket är större än 0
Andra delen då?
10 < 17 verkar ju vara okej det med.

Håller man sig till dioder var tionde km/h så borde det vara okej, dels med tanke på kravet om skalans gradering, dels för att man klarar sig undan formeln.

Nu finns det säkert en annan skrift som kullkastar det här men den får någon annan leta reda på.

Jag vet inte hur lagarna ligger nu men förut behövde man inte ha hastighetsmätare eller blinkers på MC, men om en mätare fans så var den tvungen att fungera. En av farsans bekanta for och skulle besikta sin Honda med trasig hastighetsmätare och fick en 2:a, Han tyckte att det var upp till honom att se till att han inte körde förfort vare sig mätaren fungerade eller inte, och då hade bestiktings mannen sagt att när mätaren sitter där så måste den fungera. Han for hem och plockade bort mätaren och den gick då igenom.

Men detta var bra många år sedan så reglerna har säkert ändrats sedan dess. Då kunde man även ge tecken som på vanlig trampcykel genom att räcka ut armen om blinkers saknades.

Åh f-n då kanske jag skulle plocka fram mitt gamla projekt med att bygga om hela instrumenteringen. Började skissa på att bygga ihop ett system med bara två rader med dioder, en för hastighet och en för varv.

Men hur ska detta tolkas:

"3§... Det markerade hastighetsområdet skall vara tillräckligt stort för att visa den högsta hastighet som fordonstillverkaren anger för fordonstypen."

Zator skrev:
Åh f-n då kanske jag skulle plocka fram mitt gamla projekt med att bygga om hela instrumenteringen. Började skissa på att bygga ihop ett system med bara två rader med dioder, en för hastighet och en för varv.

Men hur ska detta tolkas:

"3§... Det markerade hastighetsområdet skall vara tillräckligt stort för att visa den högsta hastighet som fordonstillverkaren anger för fordonstypen."

Som att din hastighetsmätare måste kunna visa fordonets högsta hastighet även om du aldrig kör så fort. Den får helt enkelt inte kunna visa en lägre hastighet än den verkliga. Så om toppfarten av tillverkaren är uppgiven till 300 så behöver du en diod för var tionde km/h från 30 till 300 km/h, 27 stycken med andra ord.
Sen kan du ju göra det lite najsigt genom att ha större dioder vid varje 10 km/h och peta in små dioder i en annan färg för varannan km/h. Känns som att det någon borde ha gjort en sådan redan. Frågan är hur bra de syns i starkt solljus?

E de inte enklare att montera en cyckeldator det hade jag på min bil när orginal var ur funktion, gick utan problem igenom bes.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park