Lag på backspeglar??

VEGA

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
gixxer
Jag har för mig att det inte är krav på backspeglar på motorcyklar.
Om det nu inte är det, hur är det då vid reg. besiktning? Krav på det då?

Inte helt säker men......

Som sagt, inte helt säker men det är ingen lag på mig veteligen. Men slå du en signal till farbror blå. 031-7392000. Dom bör väl veta.

ja, såklart bäst å bara ta å ringa å fråga..
tack endå! :)
blev lite fundersam, har för mig jag läste att de va någon som fått böter pga de..

ducceper skrev:
Som sagt, inte helt säker men det är ingen lag på mig veteligen. Men slå du en signal till farbror blå. 031-7392000. Dom bör väl veta.

VEGA skrev:
ja, såklart bäst å bara ta å ringa å fråga..
tack endå! :)
blev lite fundersam, har för mig jag läste att de va någon som fått böter pga de..
Om hojen är helfordonsgodkänd så måste backspeglarna sitta på, annars så är det tillåtet att åka utan. Jag tror (?) att i princip alla nya hojar är helfordonsgodkända. När det gäller registreringsbesiktning så vet jag inte vad som gäller.

VEGA skrev:

Hmm mig veteligen så måste det sitta speglar på om det finns fäste för dessa (original).

MEN som sagt ring till SBP (svenskbilprovning) och kolla innan, tråkigt med ombes. :va

Tjenare! Man behöver INTE ha backspeglarna på hojjen!!!!!!!!
Jag torskade på flygande i höstas å då disskuterade jag med farbror-blå om diverse paragrafer varpå han berättade att det inte finns ngn lag som säger att du måste ha speglar på cykeln.
Det stog ngt om att man INNE i fordonet skulle ha men efter som d e lite svårt att definjera inne på en motorcykel så klarar man sig utan!
Så hem å skruva av å följ Italiensk racing (Vad som är bakom är ointeressant)

Backspeglar

Övergripande krav

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar

1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

Vägverket

då går min hoj under paragraf 9 för de e en 93:a..
så jag måste ha på backspeglar när jag reg. besiktigar hojen alltså?
anledningen till att jag undrar är att det inte satt några på den när jag köpte den så jag har inga..
reg. besiktning nästa måndag, tänkte montera framljuset väldigt provisoriskt.. har ingen toppkåpa heller..
kommer bli spännande å se hur det går...

VEGA skrev:
då går min hoj under paragraf 9 för de e en 93:a..
så jag måste ha på backspeglar när jag reg. besiktigar hojen alltså?
anledningen till att jag undrar är att det inte satt några på den när jag köpte den så jag har inga..
reg. besiktning nästa måndag, tänkte montera framljuset väldigt provisoriskt.. har ingen toppkåpa heller..
kommer bli spännande å se hur det går...
Det kan nog bli intressant, ja. När det gäller reg-besiktning ska ju hojen i ganska nära originalskick, annars kan det vara stopp. Jag fick igenom min ZXR med streetfighterstyre och bara överdelen på originalkåpan, men det beror till viss del på besiktningsmannen åxå.

Så att åka dit utan speglar och med lyset i buntband känns som bortkastad tid...

hehe.. ja, kanske det.. får fixa en toppkåpa på nått sätt.. tänkte beställa ett set kraschkåpor men det var 2 månaders väntetid på det.. :(

Jåke skrev:
Det kan nog bli intressant, ja. När det gäller reg-besiktning ska ju hojen i ganska nära originalskick, annars kan det vara stopp. Jag fick igenom min ZXR med streetfighterstyre och bara överdelen på originalkåpan, men det beror till viss del på besiktningsmannen åxå.

Så att åka dit utan speglar och med lyset i buntband känns som bortkastad tid...

Shit asså, har kört utan nåra mil nu..... inge kul!! Man har ju ingen aning va man har bakom sej. Får ju försöka vända sej om stup i ett för å försäkra sej om att man inte har snuthäng :rolleyes: *fegis* För puttra e man ju inte kapabel till hehe.... :fyllisar Blir till å beställa nåra najsare speglar till veckan.

Paragrafer i all ära - men vad säger det sunda förnuftet ? :7peta

Är du en sån som tror man är ensam på vägen ?

VEGA skrev:

Jag har kört utan sen jag börja köra.

bara att flirta lite mer vid rödljusen.

jag tänker då inte sätta hojjen i framförvarande bil för att jag sitter o tittar i backspegeln.

dessutom får den en helt klart skönare look, poserpoäng hehe. :Bugar

Danny boy skrev:
Jag har kört utan sen jag börja köra.

bara att flirta lite mer vid rödljusen.

jag tänker då inte sätta hojjen i framförvarande bil för att jag sitter o tittar i backspegeln.

dessutom får den en helt klart skönare look, poserpoäng hehe. :Bugar

Hur gör du vid filbyte/omkörning då? Tyckte de jävla så bökigt iaf å försöka titta bakåt!! Trisst om den man tänker köra om bromsar jusst då :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika :crash
:fyllisar

Last edited:
Jag reg bes min hoj utan backspeglar men det var ju på en Husabergare -01 kanske är andra regler för en motard/offroad hoj? När jag hade backspeglar på min förra hoj så vände jag mig alltid om i alla fall när jag skulle köra om eller byta fil bara för att vara säker på att ingen låg i döda vinkeln, gör alltid det även när jag kör bil. Det tar ju inte flera sekunder för att kasta ett öga snettbakåt innan man byter fil/kör om.

smiler skrev:
Hur gör du vid filbyte/omkörningg då? Tyckte de jävla så bökigt iaf å försöka titta bakåt!! Trisst om den man tänker köra om bromsar jusst då :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika

Oftast håller du allafall lite högre hastighet, risken är ju om det kommer ngn blådåre och dånar på som du missar, men det hade du ju gjort även med speglar.

jag brukar bara kasta en snabb blick bakåt,typ "döda vinkeln look", har alldrig behövt ngt mer.

men alla gör som dom själv vill förstås...
Så länge man inte sitter och utforskar naturen i backspegeln eller över axeln så...

Danny boy skrev:
Oftast håller du allafall lite högre hastighet, risken är ju om det kommer ngn blådåre och dånar på som du missar, men det hade du ju gjort även med speglar.

jag brukar bara kasta en snabb blick bakåt,typ "döda vinkeln look", har alldrig behövt ngt mer.

men alla gör som dom själv vill förstås...
Så länge man inte sitter och utforskar naturen i backspegeln eller över axeln så...

Jaja, inte vet ja e ju nybörjare utan så.... lär ju finnas värre dårar än mej i trafiken *asg* Klart snyggare utan dock :yoparty

smiler skrev:
Hur gör du vid filbyte/omkörning då? Tyckte de jävla så bökigt iaf å försöka titta bakåt!! Trisst om den man tänker köra om bromsar jusst då :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika :crash

Det är JUST vid filbyte och omkörningar du INTE ska lita på speglarna
utan vrida på huvudet oavsett om du har speglar eller inte. :7peta
och håll avståndet till framförvarande.

gthyni skrev:
Det är JUST vid filbyte och omkörningar du INTE ska lita på speglarna
utan vrida på huvudet oavsett om du har speglar eller inte. :7peta
och håll avståndet till framförvarande.

E svårt för mej iaf å se bakåt utan å flytta hela kroppen.... man kanske e stel av sej hehe.... jaja... alla gör ju som dom vill!
:tuttar

Pejo skrev:
Paragrafer i all ära - men vad säger det sunda förnuftet ? :7peta

Är du en sån som tror man är ensam på vägen ?

Nej då, inte alls. Har bara inte hunnit köpa några än. Fanns inga på hojjen när jag köpte den....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT