Sådant där satt jag och funderade på för några dagar sedan. Kan man inte använda apc:n från en Saab turbo?
Den håller ju wastegaten helt stängd med samma wg-tryck på luckan ända upp till max inställt laddtryck infinner sig, för att sedan öppna luckan. Då börjar magnetventilen pulsa fram och tillbaka för att hålla förinställt tryck. Trycket ställs med potentiometer. Jag har fått för mig att en wastegate kopplad på vanligt sätt börjar öppna lite innan max tryck och "segar till" uppbyggnaden av tryck. Har jag rätt eller fel? Trycket på luckan från wg:n borde ju minska allt eftersom laddtrycket ökar, tycker jag.
Knacksensorn kan man kanske inte använda eftersom den kanske inte "hör" när just min motor spikar (det kan ju låta olika på olika motorer), men den ställer ju bara ner trycket när motorn spikar. Vi med turbohojar kan ju kanske köra med samma tryck som innan, så är man ju kanske safe. Då kan man ju strunta i knacksensorn.
Det som behövs för att det ska funka är ju annars slang från före turbon, slang från efter turbon och en slang från wastegaten in i anslutningarna A, L resp M på magnetventilen. De två sladdarna till magnetventilen går ju till apc:ns styrbox. De andra anslutningarna till styrboxen är varvtalssignal och laddtryck från en tryckgivare. Man borde kunna använda tryckgivaren som sitter originalmonterad på Saabarna.
Apc:n kan man ju sedan ställa in med tre potentiometrar som sitter i styrboxen, där den ena styr knackbeständighet, den andra styr max laddtryck och den tredje styr återhämtningen av laddtrycket efter trycket blivit sänkt av knacksensorn. Så potentiometern för max laddtryck rör man nog mest
På Saabarna (iaf 900 T16) kan man vrida upp till ungefär 1 bar som max, vill man gå över det så behöver man bara byta ett motstånd i boxen (R42 eller R40, kommer inte riktigt ihåg. Den ena skulle man byta till ett större och den andra skulle man bygla). Efter motståndsbytet kunde jag vrida upp till 1,5 bar i min gamla Saab. (Det räckte med de grejorna som satt på den... Jag bytte framdäck varje månad och växellåda varannan månad, trots snällt gasande
Blev dyrt i längden. Jaja, OT)
Så man kan alltså öka och minska trycket med en potentiometer (smidigt). Wg:n på en Saab har ett grundtryck på ca 0,40-0,45 bar, sen sköter apc:n resten.
Kan detta vara en bra idé eller en dålig och krånglig? Det borde ju inte vara så klurigt att installera.